You got m@il – Hvorfor sende nyhetsbrev?

14 mar 2011 You got m@il – Hvorfor sende nyhetsbrev?

I internett spede barndom spurte man «har du en slik epostadresse?». Jeg husker forsatt at det var stas å få en epost, det gikk jo så fort! Selv om fleste nå har flere epostkontoer og vi får eposten direkte inn på mobilen, blir epost for mange oppfattet som en treg og og lite nyttig måte å drive markedsføring på. Nyhetsbrev og tilbud drukner i innboksen og havner i spamfilteret sammen med ekteskapstilbud fra Russland og gevinster fra Nigeria. Jeg vil alikevel slå et slag for nyhetsbrev og redde det fra spamfilteret.

Email is Queen

Jeg fant en interessant undersøkelse gjort av American Online (AOL) som tok for seg kvinner og onlineshopping. De spurte 700 kvinner om deres shoppingvaner online og fant ut at 60% av de spurte responderte på eposthenvendelser, mot 30% som lot seg lokke av annonsering på nett. 7 av 10 kvinner setter seg opp som mottakere av nyhetsbrev og tilbud pr email. Av disse svarer 38% at det er en viktig motivasjon for online kjøp.

http://advertising.aol.com/sites/default/files/WomenRetailStudy.pdf

Hvis vi går ut i fra at tallene i denne amerikanske undersøkelen lar seg overføre til norske forhold, hvordan kan man best nytte seg av epostmarketing til det norske markedet, og er det verdt det? Jeg tør påstå ja til begge deler.

 

Hvorfor fungerer nyhetsbrev?

  1. Det er billig og enkelt – det ser kanskje bra ut med et fancy nyhetsbrev med rammer, logoer og bilder, men i bunn og grunn kan alle sende ut et nyhetsbrev. Du trenger ingen programerer, webdesigner eller reklamebyrå. Du trenger ikke en gang en hjemmeside, selv om det kan være lurt.
  2. Det er kostnadseffektiv måte å kommunisere med kundene dine. Prisen for å sende ut et nyhetsbrev er den samme om du sender ut et eller tusen.
  3. Du treffer kunder som har sagt seg interessert i å motta informasjon og tilbud, så du kan gå ut ifra at de kjenner til deg og hva du har å tilby

Lykkelig som liten
Jeg var ute å gikk på Grünerløkka i dag. Det var søndag og ganske stille, men mange av de de små designbutikkene som har spesialistert seg i vintage og interiørartikler i et stil som går under betegnelsen «shabby shic», var åpne og tiltrakk seg kvinner på søndagstur. Ved disken lå det i nesten samtlige butikker en liten bok og en penn. «skriv ned eposten din og få spennende tilbud og nyheter». Så enkelt kan det gjøres. De store motebutikkene med filialer rundt om i verden (United Colours of Beneton, Mex, Espirite etc) ber om det samme; epostadressen din. Da får du også ofte et medlemskort, som er til forveksling lik et kredittkort, du må dra for å registrere kjøp og motta rabatt. Jeg vil påstå at de små butikkene på Günerløkka har en fordel! Det er også de jeg har i tankene når jeg skriver.
Store internasjonale konserner har en stor og ofte innfløkt organisasjon. All markedskommunikasjon må godkjennes fra hovedkontoret og nyhetsbrevet fra H&M om deres julekampanje ser ganske likt ut i Norge som i Italia. Det blir ikke like personlig og føles ikke like eksklusivt som en invitasjon fra designbutikken på hjørnet, som inviterer meg til en venninnekveld med gløgg og 20% avslag på alle julevarer!
Fikk du lyst til å prøve deg på å lage nyhetsbrev? Følg med,  om noen dager da skriver jeg et oppfølgingsinnlegg med en enkel trinn for trinnbeskrivelse for hvordan du kommer i gang.

Avatar
synlighet
wordpress@synlighet.no