What’s in a mail… 5 råd for effektive nyhetsbrev

17 mar 2011 What’s in a mail… 5 råd for effektive nyhetsbrev

Dette blogginnlegget er en oppfølging til mitt tidligere innlegg der jeg beskrev hvorfor det er lurt å sende ut nyhetsbrev på e-post. Dette blogginnlegget gir noen enkle tips før du fyrer av dine første nyhetsbrev.

 

1. Samle adresser

For å sende ut et nyhetsbrev trenger du kundedatabase med e-postadresser. Hvis du ikke allerede har dette er det mange måter å sette i gang. Du kan holde en konkurranse, enten online eller offline, og i den sammenheng spørre om de vil motta nyhetsbrev. En annen mulighet er å spørre kundene når de står i kassa og betaler for en vare. Har de sett seg rundt i butikken og liker det de ser er sjansene store for at de velger å gi fra seg e-postadressen.
Fordelene med sistnevnte er at verdien av en e-postadresse fra en faktisk kunde som kjenner og liker firmaet er større enn en som bare melder seg på listen i forbindelse med en konkurranse. Selv om kostnaden er den samme av å sende ut 1000 eller 100 e-poster, er det ofte bedre med en fugl i hånden enn ti på taket.
Dessuten må du faktisk må ha et nyhetsbrev og noe du ønsker å formidle. Mange av de stedene jeg la igjen min adresse, mottok jeg aldri noe e-post fra! Med andre ord: tenk litt over hvorfor du ønsker å gi ut et nyhetsbrev. Hvilke nyheter ønsker du å formidle, har du noen spesielle tilbud eller aktiviteter du tror kan interessere kundene. Ønsker du flere nye kunder, mer kjøp fra eksisterende kunder eller skape et sterkere brand? Dine intensjoner danner grunnlaget for innholdet i nyhetsbrevene. Har du ingen definerte intensjoner, bør du vente med å samle inn e-postadresser. Venter du i flere måneder etter kunden sa ja til å motta nyhetsbrev, er sjansene store for at minnet om butikkbesøket, konkurransen eller kjøpsopplevelsen er borte.

 

2. Frekvens: Hvor ofte?

Hvor ofte du ønsker å kommunisere med dine kunder avhenger av hva du har å si, men som en tommelregel tørr jeg påstå at en epost om dagen er ALLTID for mye, mens en veldig interessant e-post en gang i kvartalet kan være mer enn nok. Det er også viktig å legge ambisjonsnivået riktig, for å sikre at du klarer å følge opp. Én utsendelse pr måned bør være et greit sted å starte.

 

3. Vær relevant

Det heter nyhetsbrev, så det bør innholde nyheter knyttet til bedriften. At en restaurant har fått en ny meny er en nyhet. Det samme er et salg i webbutikken. Bilder fra firmaets julebord er ikke nyheter.

 

4. Nærhet og eksklusivitet

Er nyhetsbrevet knyttet opp mot tilbud eller aktiviteter offline, er det viktig at butikken er i geografisk nærhet til mottaker av nyhetsbrevet. Jeg bor i Oslo, så det er uinteressant for meg om det er en kundekveld i filialen i Bergen.
Det eksklusive er ofte nøkkelen til nyhetsbrevets suksess. Spesielt hvis du markedsfører deg til kvinner, skal vi tro AOL sin undersøkelse, sitert i mitt forrige blogginnlegg. Hvis du gir fra deg e-postadressen din, så ønsker du å få noe igjen. “What’s in it for me?” Det er ok å få vite om salg og nyheter, men det er faktisk interessant å få tilgang til noe jeg ellers ikke ville ha fått; noe som er med å skape et kundeforhold. Her har, som tidligere nevnt, de små bedriftene en fordel. Kanskje har en liten uavhengig butikk ikke mulighet til å gi 25 % avslag på alle kjøp, slik som de store kjedene med de enda større markedsbudsjettene, men å gi mottakere av nyhetsbrev en tyvstart på januarsalget, tilgang til nye varer før andre eller en kundekveld med noen goodiebags, det har du ikke råd til å unngå!

 

5. Bli lagt merke til – vær deg selv!

Vi mottar gjerne et titalls (eller huhdretalls?) mail hver dag. Et nyhetsbrev må ikke bare informere, men engasjere, for å bli lagt merke til. En mail har to måter å bli lagt merke til på: avsender og tittel. En interessant tittel forteller meg hvorfor jeg bør åpne mailen.
Vær konkret, men gjør det gjerne ekstra spennende med ord som “eksklusivt” og “spesialtilbud”, hvis dette er tilfellet. (ikke prøv å lyve, da du VIL bli avslørt og nyhetsbrevene dine stemplet som spam).  Husk at det bør være en sammenheng mellom tittel og avsender. Ta kundene på alvor, bruk nyhetsbrevet til å videreføre bedriftens filosofi, slik at det blir en helhet mellom nyhetsbrevet og webbutikken eller den fysiske butikken.

 

Det er mye mer som kan sies om nyhetsbrev, og dette var ikke ment som en komplett opplæring i kunsten å lage et godt nyhetsbrev. Budskapet mitt er at nyhetsbrevet ikke fortjener å bli avfeid som gammeldags, men at det bør være en naturlig del av bedriften onlinekommunikasjon med sine kunder.
Hva tror du? Har epostmarkedsføring kommet for å bli?
Avatar
synlighet
wordpress@synlighet.no