Webanalyse – Finn nye salgsmuligheter med Google Analytics

10 des 2009 Webanalyse – Finn nye salgsmuligheter med Google Analytics

Har du nettbutikk? Vil du vite hvilke produkter kundene dine savner i nettbutikken din?
Google Analytics gir deg svaret.

Google Analytics nettstedssøk
Google Analytics’ «nettstedssøk» rapport kan være lett å overse.
Men bak den anonyme tittelen finner du et kraftig verktøy for å undersøke behovene til kundene dine.

Rapporten viser deg hva besøkende faktisk søker på i nettbutikken din. Dermed får du oversikt over produkter besøkende forventer å finne hos deg. Ofte vil du finne gjentatte søk på produkter du ikke har tatt inn. Dette er tydelig signal på at produktet bør inn i ditt sortmentet. Ofte vil du også finne søk på produkter du allerede har. Dette kan være et tegn på at det kan være for vanskelig å finne for de besøkende.

Jeg har brukt dette på flere kunder og funnet nye prduktkategorier som våre kunder har kunnet lansere med suksess og god inntjening. Jeg har også vært med på å trekke fram produkter som ufortjent var plassert langt nede i menyhierarkiet. Resultatet er økt salg og økt brukervennlighet.

Så ved å sette opp sporing av interne søk (internal site search) i Google Analytics, skaffer du deg et effektivt verktøy for markedsundesøkelse helt gratis.

Avatar
synlighet
wordpress@synlighet.no