30 mar 2017 Ulovlige Facebook-Konkurranser

Vi får ofte spørsmål om hva som er lov og ikke lov når det gjelder Facebook-konkurranser. Her finner du regelverket, samt de mest vanlige feilene folk gjør, og hva du faktisk kan be folk om når du lager en konkurranse på Facebook!

På nettstedet BliEnVinner.no er det samlet en oversikt over konkurranser du kan delta i på Facebook. Vi fant totalt 191 konkurranser på denne lista, og 148 av disse (dvs 78%) bryter retningslinjene, mens resten er helt på grensen. (Disclaimer: Vi har ingenting med blienvinner.no å gjøre, det var bare en veldig grei oversikt å jobbe med)

Vi antar at de fleste av disse konkurransene gjennomføres i god tro, derfor vil vi heller ikke henge ut regelbryterne i denne bloggen. Hvis du administrerer en Facebook-side, og er usikker på om din konkurranse er ulovlig, må du gjerne kontakte oss, så skal du få svaret helt gratis.

Sannsynligvis finner du også svaret ved å lese resten av dette innlegget.

(Innlegget er oppdatert etter justeringer i regelverket desember 2016)

De 3 mest vanlige, ulovlige konkurransene:

  • ”Når vi får 1000 følgere trekker vi en premie. Del siden med dine venner, og skriv i kommentarfeltet hvor mange du har delt med, så er du med i trekningen!”
  • ”Vinn reise til Karibien. Del innlegget på din feed, og til den personen du vil reise med!”
  • ”Tagg deg selv i et bilde for å være med i trekningen!”

Alle disse er soleklare brudd på Facebooks ”Promotion Guidelines”, som angir reglene for hvordan du som eier av en Facebook-side har lov til, og ikke lov til, å avholde konkurranser på Facebook.

Høydepunktene herfra er ganske enkle – Les hele Facebooks Promotion Guidelines.

Les hele regelverket her.
(oppdatering: Disse formuleringene er tatt ut av regelverket etter revisjon 27. Desember 2016, men intensjonene bak dem ligger fast)

Bryter du disse reglene?

Disse enkle reglene brytes systematisk av en stor mengde norske bedrifter. Er det fordi bedriftseierne er sleipe og prøver å snike seg unna regelverket? Neppe, det er mest sannsynlig fordi de aldri har lest regelverket.

Den triste sannheten er at ingen leser lisensavtaler, avbestillingsvilkår eller andre dokumenter som du stadig blir bedt om å bekrefte at du har lest. iTunes eller Appstore forteller deg gjerne stadig at vilkårene har blitt endret, og viser deg så side 1 av 64 som du bør lese gjennom før du klikker ”Ja, jeg har lest gjennom og godtar dette”.

Not gonna happen.

Og de fleste av oss foretrekker å ikke reflektere over hvilken risiko det innebærer å ikke leser gjennom.

Hva er risikoen om du bryter reglene?

Risikoen bedrifter løper når de bryter Facebooks regler er imidlertid ganske tydelig, og verdt å bekymre seg for:

”If you violate the letter or spirit of this Statement, or otherwise create risk or possible legal exposure for us, we can stop providing all or part of Facebook to you. We will notify you by email or at the next time you attempt to access your account. We may also delete your account or disable your application at any time. In all such cases, this Statement shall terminate, but the following provisions will still apply: 2.2, 2.4, 3-5, 9.3, and 14-18. ”
(NB! Oppdatering 2016: Avsnittet om straffereaksjoner er tatt ut av regelverket. Hva betyr det? Blir man ikke straffet?)

I de fleste tilfeller vil Facebook sende administrator en advarsel, men det finnes flere eksempler på at sider har blitt stengt og må starte på nytt med ingen tilhengere. Lille Vinkel Sko er det mest kjente.

Så hva har du lov til?

Det er tillat å oppfordre til å:

  • Legge igjen en kommentar.
  • Trykk på lik knappen på det spesifikke innlegget.
  • Lik gjerne siden vår om du liker konkurransen.
  • Sende en direktemelding til din Facebook side eller til arrangør.
  • Foreslå navn og forslag i kommentar på et bilde eller innlegg, også å gi stemme i en avstemning.
  • Sende brukerne til en ekstern side for å gjennomføre konkurransen.

 

Ordkløveri

Det er her det blir litt vanskelig, for du kan ikke kreve folk til å like siden for å delta i konkurransen, men du kan spørre fint. Facebook sin smarte algoritme vil reagere på teksten dersom den virker krevende fremfor oppfordrende. Vi har diskutert dette med våre kontaktpersoner hos Facebook i Dublin, og det koker egentlig ned til hvordan du formulerer deg:

  • Du kan *ikke* si: ”Tagg en venn i kommentarfeltet som vil vinne en BMW”
  • Du *kan* si: ”Hvem av dine venner vil du helst skal vinne en BMW?”
  • Du kan *ikke* si: ”Lik siden vår for å være med i konkurransen”
  • Du *kan* si: ”Gjerne lik siden vår om du liker konkurransen”

 
Hovedsakelig så kan du ikke formulere teksten med hensikt til å få konkurransen på andres timeline eller innblande andres profiler, siden dette er en form for deling, med andre ord spam. Om du formulerer teksten til at det oppfordres til å «nevne» venner fremfor «tagge» så ligger du utenfor gråsonen, og dersom folk allikevel tagger vennene sine når de skriver hvem som bør vinne, så ligger ikke det på deg.

Merk også at rabatter, kuponger og tilbud ikke anses som en ”promotion”, og er dermed unntatt fra regelverket. Du kan dermed gi *alle* tilhengere tilgang til en rabattkode eller lignende, i stedet for å trekke kun én vinner.

Egne reglement for dette:

Les under: Page terms III D. Offers i. – vii.

Brukerne i sentrum

Grunnen til at Facebook har disse retningslinjene er, etter deres utsagn, fordi de ønsker å hindre negative brukeropplevelser, og unngå at Newsfeeden din blir fylt opp av spam. Ved å sørge for at brukerne fortsetter å oppleve Facebook som relevant, blir disse ”hindringene” også en god hjelp for oss som bruker Facebook til markedsføring!
Selv det ikke står direkte at metodene ovenfor er lovlig eller ulovlig, så kan det oppfattes som spam. Ha derfor denne tanken i bakhodet.

De fleste ulovlige konkurransene som benyttes er imidlertid ganske harmløse, og regelverket kan derfor virke noe strengt, særlig når straffen kan være at hele siden slettes med ugjenkallelig virkning.

Hva synes du? Er regelverket for strengt? Er det tydelig? Burde det håndheves mer aktivt? Er det andre ting som burde være forbudt?

Hold deg oppdatert på det som skjer innen digital markedsføring! Følg oss på Facebook og meld deg på nyhetsbrev!

Allan Chan
Allan Chan
allan.chan@synlighet.no

Allan har bakgrunn fra reklame- og tech bransjen i Silicon Valley, og har jobbet med digital markedsføring siden 2014. Allan har hjulpet bedrifter fra start-ups i kafeer som kontorplass til store selskaper som Amazon, Uber og Apple. Allan sin styrke er en fin balanse mellom kreativitet og strategisk planlegging i bruk av diverse sosiale medier kanaler.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar