Ulovlige Facebook-Konkurranser

30 mar 2017 Ulovlige Facebook-Konkurranser

Vi får ofte spørsmål om hva som er lov og ikke lov når det gjelder Facebook-konkurranser. Facebook driver daglig med oppdateringer i sin algoritme for å fange poster som fremstår som spam. Her finner du oppdaterte regelverket, samt de mest vanlige feilene folk gjør, og hva du faktisk kan be folk om når du lager en Facebook-konkurranse!

På nettstedet BliEnVinner.no er det samlet en oversikt over konkurranser du kan delta i på Facebook. Vi fant totalt 191 konkurranser på denne lista, og 148 av disse (dvs 78%) bryter retningslinjene, mens resten er helt på grensen. (Disclaimer: Vi har ingenting med blienvinner.no å gjøre, det var bare en veldig grei oversikt å jobbe med)

Vi antar at de fleste av disse konkurransene gjennomføres i god tro, derfor vil vi heller ikke henge ut regelbryterne i denne bloggen. Hvis du administrerer en Facebook-side, og er usikker på om din konkurranse er ulovlig, må du gjerne kontakte oss, så skal du få svaret helt gratis.

Sannsynligvis finner du også svaret ved å lese resten av dette innlegget.

(Innlegget er oppdatert etter justeringer i regelverket desember 2017)

De 4 mest vanlige, ulovlige konkurransene:

  • ”Når vi får 1000 følgere trekker vi en premie. Del siden med dine venner, og skriv i kommentarfeltet hvor mange du har delt med, så er du med i trekningen!”
  • ”Vinn reise til Karibien. Alt du trenger å gjøre er å like posten og kommenter hvorfor du bør vinne!”
  • ”Tagg deg selv i et bilde for å være med i trekningen!”
  • “Tagg en venn du vil ha med på en verden-rundt ferie”

Alle disse er klare brudd på Facebooks ”Promotion Guidelines”, som angir reglene for hvordan du som eier av en Facebook-side har lov til, og ikke lov til, å avholde konkurranser på Facebook.

Høydepunktene herfra er ganske enkle – Les hele Facebooks Promotion Guidelines.

Les hele regelverket her.
(oppdatering: Disse formuleringene er tatt ut av regelverket etter revisjon 27. Desember 2017, men intensjonene bak dem ligger fast)

Bryter du disse reglene?

Disse enkle reglene brytes systematisk av en stor mengde norske bedrifter. Er det fordi bedriftseierne er sleipe og prøver å snike seg unna regelverket? Neppe, det er mest sannsynlig fordi de aldri har lest regelverket, samt at Facebook ikke tar skippertak.

Den triste sannheten er at ingen leser lisensavtaler, avbestillingsvilkår eller andre dokumenter som du stadig blir bedt om å bekrefte at du har lest. iTunes eller Appstore forteller deg gjerne stadig at vilkårene har blitt endret, og viser deg så side 1 av 64 som du bør lese gjennom før du klikker ”Ja, jeg har lest gjennom og godtar dette”.

Not gonna happen.

Og de fleste av oss foretrekker å ikke reflektere over hvilken risiko det innebærer å ikke leser gjennom.

Hva er risikoen om du bryter reglene?

Risikoen bedrifter løper når de bryter Facebooks regler er imidlertid ganske tydelig, og verdt å bekymre seg for:

”If you violate the letter or spirit of this Statement, or otherwise create risk or possible legal exposure for us, we can stop providing all or part of Facebook to you. We will notify you by email or at the next time you attempt to access your account. We may also delete your account or disable your application at any time. In all such cases, this Statement shall terminate, but the following provisions will still apply: 2.2, 2.4, 3-5, 9.3, and 14-18. ”

(NB! Oppdatering 2016: Avsnittet om straffereaksjoner er tatt ut av regelverket. Hva betyr det? Blir man ikke straffet?)

I de fleste tilfeller vil Facebook sende administrator en advarsel, men det finnes flere eksempler på at sider har blitt stengt og må starte på nytt med ingen tilhengere. Lille Vinkel Sko er det mest kjente.

Hva har du ikke lov til lenger?

Det er ikke tillatt å be om å:

  • Legge igjen kommentar.
  • Likerklikk.
  • Tagge en venn eller inkludere venneforbindelser og bruker profil
  • Dele post

På grunn av skjerpet innsats fra Facebook, er det begrenset fra alle kanter. Facebook skriver i reglementet at:

Kampanjer kan administreres på sider eller i apper på Facebook. Personlige tidslinjer og venneforbindelser skal ikke brukes til å administrere kampanjer (f.eks. «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» og «tagg vennene dine i dette innlegget for å delta» er ikke tillatt).”

Det betyr, at alle aktiviteter du gjør på Facebook, som kan forbindes med personlige tidslinjer og venneforbindelser ikke vil være tillatt. Dersom du tagger en venn vil din venn sin tidslinje og forbindelsen bli eksponert. Liker du en post så kan ditt nettverk bli eksponert.

Les mer om hvordan newsfeed funker – https://www.facebook.com/help/publisher/newsfeedguideline

Så hva har du lov til da?

Det er tillatt å:

  • Hinte til handlinger uten å skrive dette ned i tekst.
  • Be om å like siden.
  • Sende en direktemelding til din Facebook side eller til arrangør.
  • Foreslå navn og forslag i kommentar på et bilde eller innlegg, som stemme i en avstemning.
  • Sende brukerne til en ekstern side for å gjennomføre konkurransen.

Vær oppmerksom på at disse punktene er ansett som tillatt, og altså ikke offisielt godkjent av Facebook. Vi kan imidlertid anta at de ikke bryter retningslinjene, da Facebook ikke har skrevet svart på hvitt at de IKKE er tillatt.
Denne metodikk over vil alltid være en grå-sone.

Ordkløveri

Det er her det blir litt komplisert, for du kan ikke tvinge folk til å gjøre en handling som eksponerer profilen deres for andre for å delta i konkurransen. Du kan spørre fint, men på indirekte vis. Facebook sin smarte algoritme leser konteksten og ord i teksten, og dersom den oppdager brudd på retningslinjer, blir posten straffet med lavere synlighet.

Det koker egentlig ned til hvordan du formulerer deg:

  • Du kan *ikke* si: ”Tagg en venn som vil vinne en BMW”
  • Du *kan* si: ”En heldig sjåfør får kjøre hjem en BMW!”
  • Du kan *ikke* si: ”Lik og del posten vår for å være med i konkurransen”
  • Du *kan* si: ”Vi kjører i gang en konkurranse, du vet hva du må gjøre”

Etter de nyeste Facebook-oppdateringer, kan du ikke formulere teksten med hensikt til å få respons ved å innblande andres tidslinjer eller andres profiler, da dette er en form for deling, med andre ord spam. Igjen må vi bli enda mer diskret ved formulering av teksten, slik at handlinger hintes, men ikke nevnes.

Merk også at rabatter, kuponger og tilbud ikke anses som en ”promotion”, og er dermed unntatt fra regelverket. Du kan dermed gi *alle* tilhengere tilgang til en rabattkode eller lignende, i stedet for å trekke kun én vinner.

Egne reglement for dette:

Les under: Page terms III D. Offers i. – vii.

Brukerne i sentrum

Grunnen til at Facebook har disse retningslinjene er, etter deres utsagn, fordi de ønsker å hindre negative brukeropplevelser, og unngå at newsfeeden din blir fylt med spam.

Dermed er det satt i verk en rekke tiltak som slår hardt ned på metodene som vi kjenner til. I følge konkurranse-retningslinjene, er det ikke tillatt å bruke privates tidslinjer og venneforbindelser. Ifølge newsfeed-retningslinjene, er det ikke tillatt å be om likerklikk, kommentar eller delinger.

Alt dette for å forhindre hva vi anser som spam. Med Facebook sin jakt på engagement-bait, vil faktorer som likerklikk og kommentarer gi innsikt om posten er  en konkurranse eller ikke. Om det er konkurranse, hvordan fremsto den?

De fleste ulovlige Facebook-konkurransene som benyttes er imidlertid ganske harmløse, og regelverket kan derfor virke noe strengt.

På tross av alle reglene som Facebook iverksetter, ser vi alles ammen daglig at bedrifter bryter disse retningslinjer fortsatt, så konklusjonen er slikt per i dag hos de fleste bedrifter:

    • Enten fortsette på grensen helt til Facebook gir deg straffen.
    • Eller tilpasse og unngå å bli rapportert som spam.

Vi anbefaler selvfølgelig siste!

Hva synes du? Er regelverket for strengt? Er det tydelig? Burde det håndheves mer aktivt? Er det andre ting som burde være forbudt?

Hold deg oppdatert på det som skjer innen digital markedsføring! Følg oss på Facebook og meld deg på nyhetsbrev!

 

 

Allan Chan
Allan Chan
allan.chan@synlighet.no

Allan har bakgrunn fra reklame- og tech bransjen i Silicon Valley, og har jobbet med digital markedsføring siden 2014. Allan har hjulpet bedrifter fra start-ups i kafeer som kontorplass til store selskaper som Amazon, Uber og Apple. Allan sin styrke er en fin balanse mellom kreativitet og strategisk planlegging i bruk av diverse sosiale medier kanaler.

Post A Comment