Trenger du blogg kunnskapssenter?

Gammeldags bibliotek med to etasjer fullt av bøker på hylller

06 mar 2015 Trenger du blogg kunnskapssenter?

Bare så det er klart, det er bedriften din som trenger en blogg, det er ikke du eller sjefen som skal begynne å blogge om sine erfaringer og kunnskap. Hvis han vil og kan skrive, er det selvfølgelig ingenting i veien for at han kan starte blogg. Men dette burde ikke være grunnlaget for bedriften din sin bloggstrategi, selv om det kan være en interessant del av bloggen.

Blogging, i denne artikkelen, refererer til det å kontinuerlig dele kunnskap. I teorien trenger du ikke en «blogg» for å gjøre det, men en vanlig webside har ofte en struktur som gjør det upraktisk å publisere nytt innhold hele tiden. Derfor er det systemet til blogging som er det nyttige når du ønsker å komme ut med nytt innhold på en løpende basis.

Pre-internet kunnskapssenter

Pre-internet kunnskapssenter

Blogging kommer fra ordet «weblog» som igjen er en sammensmelting av ordene «web» og «loggbok». En logg er med andre ord en dagbok eller journal, nedtegnelser arrangert på dato som rapporterer om hva som har skjedd i løpet av dagen eller en gitt periode.

Dette er ikke en god beskrivelse av hva en bedriftsblogg burde være. Når du blogger som bedrift handler det om å dele den ekspertisen du sitter på eller å underholde følgerene dine.

Du trenger å blogge dele kunnskap fordi å kun vise en side med produktet ditt på nettstedet ditt ikke er nok lengre.

Å åpne en butikk uten noen form av markedsføring eller salg hjelper deg heller ikke med å få bedriften din til å vokse. De fleste ønsker informasjon før de bestemmer seg for å kjøpe noe. Ofte kan det ta tid før de begynner å stole på deg og din merkevare før de kjøper. Med blogging deling av kunnskap kan du hjelpe folk å bli kjent med deg og dine produkter. Dette hjelper folk til å begynne å stole på merkevaren din.

Du trenger også å vise ekspertisen din om du vil bli sett på som en autoritet innenfor din bransje. Å vise fram erfaringen din, kunnskap og «behind-the-scenes» informasjon kan være et verdifult tillegg i markedsføringen.

Her er noen grunner til hvorfor du trenger en blog å dele kunnskap for bedriften din:

1. Skape tillit ved å dele ekspertise

Har du noen gang gått inn i en butikk og spurt selgeren om hjelp til å velge hva du skal kjøpe?

Forestill deg at du akkurat har klippet håret til barnet ditt, det ligger hår overalt på badet og støvsugeren har bestemt seg for å ikke fungere lengre. Du må kjøpe en ny en med det samme. I butikken ser du 27 forskjellige typer støvsugere. Du prøver å spørre selgeren om hvilken du bør kjøpe. Om han ikke kan hjelpe deg føler du deg ikke trygg på å kjøpe en av støvsugerene. Burde du kjøpe en billig versjon eller en av de dyrere merkene? Bosch eller Nilfisk? Uten noen form for støtte kommer du til en beslutning uten å føle at du fikk det beste valget.

En god selger kan gi deg den informasjonen du trenger for å komme fram til en god besultning. På denne måten føler du deg trygg og glad når du går ut av butikken, du vet nemlig at du gjorde det rette valget for deg.

Nettbutikker glemmer ofte å svare på alle disse spørsmålene som selgerene får i butikkene. Dette betyr at folk må søke andre steder for å finne den informasjonen, og da har du gjerne mistet en potensiell kunde til en konkurrent.

Sjekk alltid med kollegaene dine som svarer på spørsmål fra kunder, om det er i fysisk butikk eller via telefon på et kundesenter, og finn ut hva de lurer på før, under og etter de har kjøpt produktene dine.

2. Nå kundene dine før de trenger deg, og hold kontakten etterpå

Det er vanlig at bedrifter snakker for mye om produktene sine. Med mindre assortementet ditt forandrer seg ukentlig (hvis du har en nettbutikk med tusenvis av produkter) er det ofte kjedelig og se bare oppdateringer på bloggen om de samme produktene. Du trenger å vise og lære de som besøker bloggen noe nytt hver uke for å underholde dem og gi dem en grunn til å komme tilbake.

For eksempel hvis du selger bilforsikring, da sitter du allerede på relevant informasjon om hva du bør sjekke når du kjøper en bruktbil. En person som kjøper en bil vil alltid trenge bilforsikring. For noen som allerede har kjøpt en bil kan du også komme med gode råd, f.eks. «5 ting å gjøre med en gang etter en bilulykke». Dette kan også være relevant for en som har kjøpt forsikring hos konkurrenten din. Neste gang tenker de kanskje først på deg når de skal fornye forsikringen sin.

Og ville det ikke være flott om kundene dine fortsatte å lese bloggen din til de trengte et av produktene dine igjen?

Selv om du selger produkter som folk kun kjøper noen få ganger i livet sitt, som f.eks. huslån eller bil, bør du være det første kunden din tenker på mange år etter at de kjøpte fra deg. Dette gjør du gjennom å dele relevant informasjon og ekspertise som er relatert til det du driver med.

Kundene dine, eller dem som bare er lesere av innholdet ditt, kan bli ambassadører for merkevaren din, f.eks. når vennene deres trenger å kjøpe noe som du tilbyr. Jo bedre du klarer å være synlig over tid, jo mer sannsynlig er det at merkevaren din er det første folk tenker på. Hvor ofte du skal oppdatere kommer an på hvor ofte du har kapasitet til å utgi relevant informasjon. Dette ikan være oftere enn du tror. Du sitter mest sannsynlig på mer informasjon som er relevant for (potensielle) kunder enn det du tror selv.

Derfor, vis ekspertisen din utover produktspesifikasjoner. Prøv å bli synligere tidligere og senere i kundereisen:

  1. bevisstgjøring – få merkevaren din vist før det oppstår et behov
  2. første betrakting – hvilke alternativ finnes for å løse et problem?
  3. aktiv vurdering – hvorfor er produktet ditt det beste alternativet?
  4. salg – detaljer og kjøpsalternativer for produktene dine
  5. lojalitet – støtt folk som har kjøpt produktet ditt

Det typiske er at du har nok innhold på nettstedet ditt om produktene dine (steg 3 og 4), men er du synlig på spørsmålene folk stiller seg før og etter de har kjøpt produktet?

3. Synlighet på «Long-tail» søkeord i Google

«Long-tail» søkeord er ofte mer spesifikke søkeord, f.eks. «hotel i berlin med jacuzzi» eller «isbn 1401309666«. Disse søkeordene genererer lite trafikk alene, men etter du kontinuerlig skaper nytt innhold til bloggen din over tid, vil denne typen søkeord bli mer og mer viktig for trafikken til nettstedet ditt. En stor andel av Netflix og Amazon sine inntekter kommer fra søk på spesifikke bøker og filmer som er solgt eller sett bare én gang i måneden.

long-tail-lange-halen-synlighet-logo

For hver artikkel du skriver på bloggen din, kan du bli synlig på nye temaer og søkeord. Disse søkeordene gir kanskje ikke like mye salg, men over tid vil du være synlig på flere søkeord enn kun produktene dine. Du vil sikkert finne flere temaer og søkeord som relaterer til bedriften din enn det du trodde først var mulig.

4. SEO optimalisering for hovedproduktene dine

Når du deler kunnskap er det ofte vanlig å nevne produktene dine som løsninger på problemer. Ved å lage en link til produktene dine eller andre relaterte bloggartikler, kan du hjelpe rangeringen til produktene dine.

Men ikke gjør dette for mye.

Hvis det ikke føles naturlig å linke til produktene dine fra artikkelen så lar du være. Det viktigste med bloggartikler er å dele kunnskap, ikke å selge produkter.

5. Bli «top-of-mind» for dine (og dine konkurrenters) eksisterende kunder

Å ha nok nytt innhold gjør det mulig for deg å holde kontakten og beholde «top-of-mind» status med både dine kunder og konkurrenters kunder, selv om de kun kjøper produktene dine en gang innimellom. Hvis du tilbyr relevant praktisk og inspirerende innhold for målgruppen din betyr det ingenting om de er kunder eller ei. Hvis du du kalrer å holde på interessen til de eksisterende kundene og få interesse fra konkurrentene sine samtidig, vil de tenke på deg først neste gang de trenger produktene dine.

Er du overbevist til å starte å dele din ekspertise med kundene dine? Vær sikker på at du har regelmessige oppdateringer og vær tålmodig når du venter på resultatene. Dette er et langtidsprosjekt og du vil lære kundene å kjenne og hva de vil ha etterhvert. På disse blokkene kan du bygge en suksessful platform som både nye og eksisterende kunder kan dra nytte av.

Vær sikker på at du deler det du skriver via nyhetsbrev eller sosiale medier som f.eks. Facebook slik at du får folk inn på de interessante artiklene du skriver.

 

For flere tips til hvordan du skal gjøre content marketing for bedriften din, få med deg neste oppdatering på Synlighetsbloggen ved å følge oss på Facebook!

Michiel Ouwerkerk
Michiel Ouwerkerk
michiel.ouwerkerk@synlighet.no

Michiel er fra Nederland og har jobbet med SEO og digital markedsføring i både i Tyskland og Nederland. Michiel har 10 års erfaring med å skape resultater på nett og er Synlighets fremste ekspert og fagansvarlig innen SEO og Content marketing. Michiel jobber daglig fra Synlighets kontor i Trondheim.

No Comments

Post A Comment