Tilbakeblikk: Digital markedsføring i 2017

Synlighet ansatte som spiller foosball hos Google med 2017 overlagt

27 des 2017 Tilbakeblikk: Digital markedsføring i 2017

Året 2017 er snart forbi, og det er tid for å gjøre opp status. Som alltid, har det skjedd mye innen digital markedsføring det siste året. Nye trender har oppstått mens andre er faset ut. Nye funksjoner har blitt introdusert og nye verktøyer tatt i bruk. I dette innlegget får du en oversikt over nevneverdige endringer og utviklinger innen digital markedsføring i 2017.  

Automatisering av bud i AdWords: Maximize Conversions

Automatisering av bud i Google AdWords har vært et omdiskutert emne blant Adwords-spesialister lenge. Noen mener at det gir for lite kontroll, mens andre mener at er et godt verktøy som sparer tid, og som fungerer godt i f.eks. store kontoer, hvor det kan være vanskelig å opprettholde overblikk.

Tidligere i år introduserte Google en ny Smart Bidding-funksjon: Maximize Conversions, som forsøker å gjøre opp med fordommen om at Smart Bidding ikke skaper like gode resultater som manuell budgiving.

Maximize Conversions tar altså sikte på å øke konverteringer gjennom automatisk budgiving.

Økt fokus på responsive annonser

I fjor lanserte Google responsive annonser for Displaynettverket, og det har resultert i et økt fokus på responsive annonser generelt i 2017.

I slutten av januar 2017 var det dessuten ikke lenger mulig å bruke standard tekstannonser til Google sitt Displaynettverk, og Google anbefalte samtidig at AdWords-brukere tok i bruk de responsive annonsene i stedet.

Det er flere fordeler ved responsive annonser, deriblant tidsbesparelse. Du sparer mye tid og ressurser på å kun lage én annonse som tilpasser seg overalt. I tillegg kan utseende til annonsen tilpasse seg etter nettsiden annonsen vises på.

Les mer i innlegget: «Dette er responsive annonser for Display».

Google Analytics 360 Suite: Økt fokus på omfattende dataanalyse

Google Premium endret i 2016 navn til Google Analytics 360 Suite. Med navneskiftet kom også en reformasjon av verktøyet, som gjorde opp for begrensninger som karakteriserte den foregående versjonen.  

I løpet av 2017 har det vært et økt behov for dataanalyse, der bedrifter i stigende grad ønsker å maksimere utbyttet fra deres digitale aktiviteter.

Head of Web Analytics i Synlighet, Gaute Remen, sier: “Norge har ligget bakpå her, og kun de største selskapene har benyttet seg av kraften i GA360. Nå begynner konkurransebildet så smått å endre seg, og flere aktører skaffer seg mer innsikt via en større analysepakke.»

Utvikling av Google Optimize og DataStudio

2017 ble også året hvor bl.a. Google Optimize og DataStudio fikk en tiltrengt oppdatering.  

Google Optimize ble for en periode tatt av markedet, men er tilbake i nye og finere klær. Med den oppdaterte versjonen kan du f.eks. teste forskjellige versjoner av nettstedet ditt, og tilrettelegge ut fra analyseresultatene.

Vi jublet da Google tidligere i år gjorde sitt nyeste visualiserings- og rapporteringsverktøy, Data Studio, tilgjengelig globalt. Men da Data Studio endelig ble lansert i Norge klarte det ikke å leve helt opp til de skyhøye forventningene våre.

Heldigvis fortsatte Google å utvikle verktøyet i månedene etter lansering, og det kommer stadig nye funksjoner.

Data Studio har dessuten fått muligheten til å koble til eksterne kilder via Supermetrics.

Les mer i innlegget: «Hva er Data Studio og hvordan kan det hjelpe deg med din rapportering?».

HTTPS ble enda viktigere

Sikkerhet har vært et viktig emne i 2017. Etter oktober, 2017, får alle nettsteder med skjemaer, nettbutikker, betalingsløsninger, mm. en advarsel i adresselinjen hvis det ikke er lagt inn HTTPS.

Dette fikk flere nettstedeiere til å agere, for å unngå anmerkningen «Ikke sikker». I april 2017, observerte både Moz og RankRanger dessuten at 50% av nettstedene på førstesiden av søkeresultatet i Google er HTTPS.

https

Endringer i SERP: Økt fokus på Structured Data

Da vi i starten av året publiserte et lignende innlegg for digital markedsføring i 2017, skrev vi:

«… vi forventer at [Structured Data] vil bli viktigere framover. Kanskje det vil bli viktig at søkemotorer forstår hvor lenge et kurs varer, hvor mye et produkt koster etc., fordi søkemotoren da kan finne den mest relevante siden når brukerne tyr mer og mer til spesifikke, long-tail stemmesøk.»

Structured Data ble i sannhet et viktig emne for SEO i 2017. Rangeringsverktøyet RankRanger så tidligere i år en markant økning i visningen av Features Snippets i bl.a. Norge:

 

Selv om det er flere fordeler ved å anvende Structured Data, er det en rekke faktorer, som du bør overveie.

Head of SEO i Synlighet, Michiel Ouwerkerk, sier: «Det har vært mye fluktuering i Featured Snippets, og meldinger om at du får mindre trafikk hvis du får tildelt en Featured Snippet i søkeresultatet. Siste melding var at en del Featured Snippets har blitt flyttet til Knowledge Panels.»

Det er med andre ord fortsatt en viss usikkerhet rundt Structured Data, så du bør veie opp fordelene mot den tiden du må legge i eventuelle mark-ups, samt risikoen for mindre organisk trafikk.

Endringer i SERP: Meta Descriptions

I november 2017 endret Google plutselig visning av Meta Descriptions i søkeresultatet. Noen resultater så ut som vanlig, mens andre fikk skiftet ut deres tradisjonelle Meta Description med et utdrag eller snippet fra landingssiden.

Kort etter kunne Google fortelle at de fremover vil bruke tekst fra landingssiden, hvis denne er relevant, og at de samtidig øker antall tegn i Meta Description fra 156 tegn inkl. mellomrom til 320.

Head of SEO i Synlighet, Michiel Ouwerkerk, tilføyer: «Vi ser at resultater med kort Meta Description blir mindre merkbare, og det er derfor lurt å ta i bruk de nye retningslinjer snart. Det kan til og med være lurt å droppe de «gamle korte» Meta Descriptions i noen tilfeller, hvis du har nok tekst på selve siden, slik at Google kan hente ut lengre snippets i stedet.»

Mobile first for SEO

Google har nå begynt å crawle mobilversjonen av nettsteder først fremfor desktop-versjonen. Dette betyr at det nå er avgjørende for gode rangeringer i mobilsøk, at nettstedet ditt er responsiv eller mobiltilpasset.

Frem til nå har Google tatt utgangspunkt i desktop-versjonen, når den indekserer nettsider. Status er imidlertid at over 50 % av verdens internettbefolkning bruker mobil til å søke på nett, og det betyr at Google nå skifter fokus.

google mobile first index

Head of SEO i Synlighet, Michiel Ouwerkerk, sier dessuten: : «Hastighet er per i dag en «tie breaker». Hvis det stod mellom to forskjellige søkeresultater, ville nettstedets hastighet være en avgjørende faktor. Med Mobile First kan man forvente at hastighet blir viktigere fremover, og at det kan påvirke rangeringer i 2018. Muligens mer enn det gjør per i dag.»

Les mer i innlegget: «Hva er Mobile First Index, og hvordan tilpasser du nettsiden din for det?».

Annonsering i Snapchat

Snapchat er en av de sosiale plattformene som har vært senest ute med å gjøre annonsering tilgjengelig for alle. Vi var derfor spente da Self-Service Ads Manager ble lansert i år.

Med annonseringsmuligheter i Snapchat fikk annonsører enda en distribusjonskanal, og ikke minst en kanal der det unge segmentet er svært aktive.

Head of Social Media i Synlighet, Allan Chan, sier: «Snapchat sitt annonseverktøy skuffet litt, og ligner mest av alt en «beta-versjon». Annonsemulighetene har mange begrensninger sammenlignet med Facebook som har dominert på dette i flere år. Det fremstår som en stor svakhet sett i lyset av hvor langt Facebook og ikke minst Linkedin har utviklet sine annonseplattformer, samt hvor mye Facebook har kopiert fra Snapchat.

Derimot så ligger det spennende tider foran oss hvor det snart blir lansert en Snap pixel som gir mulighet for remarketing. I tillegg kommer det en ny-lansert plattform for å lage VR/AR-filtrere. Her tror jeg Snapchat har overtaket, og blir gøy å se i 2018 hva mer vi annonsører får leke med.»

Var var ditt høydepunkt innen digital markedsføring i 2017? Del gjerne dine erfaring med oss i kommentarfeltet!

Vi i Synlighet håper at dere alle har hatt et fantastisk år, med en masse gode digitale resultater. Vi ser frem til å dele mer nyttig innhold med dere her på bloggen i året som kommer.

Godt nyttår!

Cæcilie Salomonsen
Cæcilie Salomonsen
cecilie.salomonsen@synlighet.no

Rådgiver i SEO & Innholdsmarkedsføring ved Synlighet AS

1Comment

Post A Comment