15 mar 2017 Tekstdoktorens 5 tips for å skrive bedre på nett

Har du ansvaret for innholdet på nettstedet eller bloggen til bedriften din? Tekstdoktoren Christine Calvert gir deg fem tips til hvordan du kan skrive bedre på nett!

1. Lag en persona du skriver til

En persona er en fiktiv eller reell person som representerer målgruppen din. Skriv ned hva slags interesser, utfordringer og karaktertrekk som kjennetegner denne personen.

Hvorfor?

Når du ser for deg at du skriver til en bestemt person, tilpasser du språket nesten automatisk. Du får bedre flyt i teksten og budskapet kommer bedre frem når det er skreddersydd til dem du ønsker å snakke til.

Les også: Skriv bedre med fullstendige setninger, aktivt språk og gode avsnitt

2. Fordeler fremfor egenskaper

Det gjør kanskje vondt å ta det innover seg, men folk kjøper ikke produktene dine fordi de har den nyeste teknologien. De kjøper produktene dine fordi det løser en utfordring. Dette gir dem gjerne en enklere hverdag, mer tid til det de liker å gjøre, bedre økonomi eller rett og slett et bedre liv.

Den egentlige brukeroppgaven er ikke å kjøpe en ferie, men å reise et sted, oppleve noe nytt og få etterlengtet kvalitetstid med kjæresten eller familien. Å kjøpe en flybillett, en koffert eller bestille et hotell er kun et nødvendig skritt på veien for å realisere feriedrømmen.

Fortell derfor heller om fordelene ved å kjøpe produktet, enn produktets egenskaper.

3. Enkel, tydelig og korrekt tekst

Tekst er et virkemiddel du kan bruke for å hjelpe målgruppen din. Bruk et språk målgruppen forstår, unngå forkortelser og vanskelige formuleringer. Sørg for at noen leser gjennom og retter skrivefeil. En tekst full av skrivefeil gir et dårlig inntrykk og svekker troverdigheten.

Christine Calvert
«Et godt tips for å luke ut skrivefeil, er å lese teksten baklengs. Da får du fullt fokus på ordene, og om de er stavet korrekt», tipser Christine Calvert.

 

 

4. Tekstens oppbygning

Start med det viktigste, ikke spar det til slutt. Folk er på nett for å løse et problem. De ønsker å være på nettstedet ditt kortest mulig. Derfor må du gjøre det enkelt å lese teksten, slik at de som trenger å besøke nettstedet finner det de leter etter raskt.

Teksten bør være skrevet for skanning, med forklarende mellomtitler og korte tekstbolker. Hold deg under fire linjer per tekstbolk, så oppfattes ikke teksten som tung å lese.

I tillegg bør du benytte deg av tekstlige virkemidler som punktlister, oppramsing og utheving av viktige fraser med halvfet skrift.

Les også: Slik skriver du Google-vennlige titler

5. Lek med ord og formuleringer

«Mange nettsider er preget av et tungt og kjedelig språk. Husk at det er mye enklere å stramme inn språket i etterkant, enn å gjøre en kjedelig tekst spennende. Test ut ulike formuleringer og språklige virkemidler», oppfordrer Calvert.

Christine Calvert, også kjent som Norges eneste tekstdoktor (tekstdoktor.no), har gjennom et kvart århundre jobbet med innhold og tekst. Hun har utgitt bøkene Skriv for nettet – kort og godt (3. utgave 2010) og Skriv så det selger (3. utgave 2016) og holder foredrag om innhold på nett for både studenter og næringslivet.

Oda Kveen
Oda Kveen
oda.kveen@synlighet.no

Oda Vedlog Kveen jobber i Synlighet med både betalt og organisk søk. Hun jobber med søkemotoroptimalisering, brukervennlighet, Content Marketing og produksjon av innhold i samarbeid med kundene.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar