Synlighets Sjekkliste for Copywriting

Sjekkliste for copywriting - Skriv godt innhold

14 okt 2014 Synlighets Sjekkliste for Copywriting

Sjekkliste for copywriting - Skriv godt innhold

Copywriting handler om å skrive tekster med godt innhold.

Godt innhold på en nettside skal vekke interesse hos målgruppen din, dekke et behov, og samtidig gjøre siden din synlig og sikre deg en god posisjon i søkeresultater. Det er ikke lett, men med noen enkle retningslinjer kan du skrive bedre tekster for websiden din.

Her får du noen grunnleggende tips om hvordan du kan skrive godt innhold til dine landingssider.

 

Skriv om et relevant tema

Brainstorm, gjør god research og velg et relevant tema.

Når du driver med copywriting for nettsider bør du tenke på at innholdet du skriver skal tilby leserene dine noe unikt. Dette kan være informasjon om et produkt, en beskrivelse av en prosess, morsomme vitser eller spennende historier. Innholdet må dekke et behov hos målgruppen dersom det skal kunne betegnes som godt innhold.

Sørg for at du vet hvilket behov nettsiden, og dermed innholdet du skriver, skal dekke, før du begynner skriveprosessen.

 

Skriv for leseren, ikke salgsavdelingen

Det høres kanskje rart ut siden du skal skrive en selgende tekst, men hovedpoenget er at du alltid skal tenke på leseren først. Dersom du kjenner din målgruppe godt, og klarer å skrive en tekst som skaper interesse og dekker et behov, vil salg og andre faktorer kunne falle på plass uten at du trenger å strø om deg med klisjéaktige salgsfraser.

Fortell leseren det leseren forventer å få svar på. Gjør informasjonen leservennlig og lett tilgjengelig. Unngå for mye klassisk salgsprat. Fokuser på den verdien du tilfører målgruppen din, og salgene vil komme uten at du trenger å rope «Kjøp nå!».

Kjenn din målgruppe

Se gjerne for deg den leseren din. Jo mer detaljert, jo bedre.

Du kan dikte opp en egen personlighet som du skriver for, eller du kan skrive ned noen nøkkelelementer som beskriver din målgruppe. Når du vet hvilken humor din leser har, hvilke aviser eller nettsteder han eller hun leser og hva de liker å gjøre på fritiden, blir det enklere å finne riktig tone til innholdet, og sjansen for at du treffer med ditt innhold øker.

 

Søkemotoroptimalisering og copywriting

Når du har skrevet en relevant tekst, og har trimmet vekk undøvendige ord og setninger, kan du begynne med søkemotoroptimalisering.

Søkemotoroptimalisering handler om å øke din synlighet på nett og bedre dine resultater. Innholdet du har skrevet kan optimaliseres for søkeord for å øke relevant trafikk til nettsiden via søkeresultater. Du kan også legge til interne linker i innholdet som vil skape trafikk til andre sider på nettstedet.

Fokus på søkefraser i copywriting

Et søkeord, eller en søkefrase, er det vi skriver i søkefeltet hos Google eller andre søkemotorer, når vi er på utkikk etter noe. Det kan vær et enkelt ord, eller flere ord sammen i en søkefrase.

Hvilke ord du skal optimalisere for på dine sider avgjører du best ved å gjennomføre en søkeordsanalyse.

En landingsside bør optimaliseres for én søkefrase, ett hovedsøkeord(main keyword). Du kan ta med ett eller to støttesøkeord (supporting keywords) i tillegg, men hovedfokuset bør alltid ligge på den viktigste frasen for den aktuelle landingssiden.

Søkefrasen bør gjentas flere ganger i teksten, men husk å holde det på et naturlig nivå. Leservennligheten på siden din er fortsatt det viktigste, både for Google og for leserene dine. Dersom en tekst er for mye søkemotoroptmalisert, dvs dersom du gjentar samme søkefrase for ofte og generelt har innhold med lav kvalitet, risikerer du faktisk å bli straffet, og i verste fall utestengt fra Googles søk.

Bruk også hovedsøkeordet:

  • FØRST i title tag
  • minst én gang i meta beskrivelsen
  • i overskriften (h1)
  • i minst én underoverskrift (h2)
  • i websidens URL

Legg inn relevante linker

Du bør legge inn relevante linker i teksten, men også her skal fokuset ligge på leservennlighet. Ikke overøs innholdet med linker, men plasser dem der det faller naturlig.

Legg gjerne linken inn i beskrivende ord, i stede for å bruke «her». Skriv for eksempel: «Les mer om content on page«, i stede for «les mer om content on page her«.

 

Lag en oversiktlig mal

Oppsettet av innholdet ditt bør være logisk organisert. Det skal være lett for leseren å finne frem til innholdet de leter etter.

Anbefalt lengde på innhold er det vanskelig å gi et fasitsvar på, da det kommer helt an på hvilken type side, tema og leser du skriver for. Husk allikevel at en godt skrevet kortere tekst er bedre enn en unødvendig lang en, på samme måte som en nyttig, lengre tekst er bedre enn en poengløs, kort tekst.

Prøv å holde avsnitt korte, og bruke underoverskrifter og bilder for å skape rom og luft. For mye tekst klemt sammen på ett sted vil fremstå som rotete og innholdet kan ende opp med å bli ignorert av leseren.

Lister og overskrifter i copywriting

Dersom du skriver en lengre tekst, er det lurt å bruke beskrivende deloverskrifter og punktmerkede lister for å fange oppmerksomhet. Leseren er gjerne travel, og blir overfalt med informasjon på alle kanter. Lister og fengende overskrifter leder målgruppen raskt til nettopp den informasjonen de er på utkikk etter.

Leserene kan dermed skanne seg fram til den delen av innholdet de er interessert i istedenfor å skumme seg gjennom mindre relevant tekst.

 

Lykke til med å skape interessant og nyttig innhold for dine lesere. Bruk gjerne sjekklisten over for å huske alt som skal til.

 

Vil du holde deg oppdatert på hva som skjer i søkemotoroptimalisering og innholdsverdenen på nettet? Følg Synlighetsbloggen eller lik oss på Facebook!

Avatar
Sigrid Krog Vinge
sigrid.vinge@synlighet.no

Rådgiver PPC-annonsering, SEO og Content Marketing Sigrid har studert markedsføring på Handelshøgskolen i Trondheim og Reklame og Merkekommunikasjon på Norges Kreative Fagskole. Før hun begynte hos Synlighet var hun butikksjef for Eplehuset i Trondheim. Sigrid jobber med annonsering, SEO og innholdsmarkedsføring.