Suksess med content marketing: Innholdskalender

Teknologien i dine hender

01 apr 2015 Suksess med content marketing: Innholdskalender

Har du hørt at du bør drive med content marketing på nettstedet ditt, men du forstår ikke hvordan noen kan ha tid til det?

Det fine med content marketing er at informasjonen du skal dele til kundene dine finnes overalt i bedriften din, og alle sammen kan hjelpe til.

Har du noen gang prøvd å snakke med en person om jobben sin? De har som regel mye nyttig (og unyttig, men underholdende) informasjon om det de driver med. Mye av denne informasjonen er nyttig for både eksisterende og potensielle kunder. Derfor bør den deles.

Men hvordan får du alle i bedriften til å bidra til å produsere innhold til en blogg eller kunnskapssenter?

Lag en innholdskalender!

 

Teknologien i dine hender

1. Gi én person ansvar for å organisere innholdsproduksjonen

Dette er ikke nødvendigvis en person som skal skrive noe innhold. Denne personen skal følge opp de som har tatt på seg ansvaret for å skrive innhold for det aktuelle tidspunkt. Ansvarspersonen kan gjerne være den som kvalitetssjekker, og leser korrektur, på alt innholdet før det blir publisert i kunnskapssenteret eller bloggen.

På denne måten vil det være en viss enhetlighet til alt som blir publisert, selv om det kommer fra flere forskjellige forfattere.

TIPS: Det er ikke dumt om ansvarspersonen kan skrive innhold innimellom. Når det er kjempetravelt, eller det skjer andre uforutsette forsinkelser, kan denne personen være den som holder innholdsproduksjonen gående.

 

2. Planlegg så langt fram i tid som mulig

Gjerne planlegg fra 3 til 12 måneder av gangen.

For noen bedrifter skjer det mange forandringer innenfor bransjen som gjør det vanskelig å planlegge for langt fram i tid, mens i andre bedrifter kan dere planlegge mye.

Bare husk at jo lengre tid på forhånd folk blir spurt om å skrive innhold til kunnskapssenteret eller bloggen, jo større sjanse er det for at de sier ja 😉

Med klare frister for innlevering, og med god oppfølging og påminnelser av ansvarspersonen, får dere inn artiklene, bildene, grafikk eller video som dere har blitt lovet. Da klarer dere å holde kontinuerlig innholdsproduksjon gående. Og det er noe av det viktigste for å oppnå suksess med content marketing.

TIPS: Planlegging betyr selvfølgelig ikke at du ikke kan prioritere en sensasjonell nyhet om det skulle komme. Da skyver du bare nedover på de artiklene du har planlagt, eller oppdaterer oftere enn du pleier.

 

3. Hvor ofte skal dere legge ut nytt innhold?

Én gang for dagen? Én gang i uken? Én gang i måneden?

Her er det snakk om å finne den fine balansen mellom hvor ofte kundene har lyst å høre fra deg og hvor ofte dere som bedrift har kapasitet til å komme ut med nytt innhold.

En bedrift hvor det ofte skjer endringer i form av nye produkter eller ny teknologi, kan det være både interessant for leseren, og nyttig for dere, å publisere innhold ofte. For en mindre bedrift hvor endringene i bransjen skjer sakte og mindre hyppig, er det ikke sikkert dere trenger å oppdatere innholdet like ofte.

Det viktigste er at oppdateringene skjer kontinuerlig, for eksempel bør dere ikke publisere ti artikler på en uke i januar og ikke gjøre noe mer før neste år.

TIPS: Ikke glem at det som publiseres skal være underholdene, morsomt eller interessant

 

Hvem er kunden din? Kilde: Business Model Workshop

Hvem er kunden din? Kilde: Business Model Workshop

4. Hvem er det dere skriver for?

Det høres kanskje rart ut, men det viktig å se for seg hvilken person, eller personer, dere skriver innhold til. Er det en tobarnsmamma som jobber deltid på sykehuset og nettopp har kjøpt nytt hus? Eller er det studenten som nettopp har flyttet til ny by og leier i kollektiv? Dette kaller vi for en «persona».

Enhver bedrift har selvfølgelig flere persona innenfor en målgruppe som er interessante, men her gjelder det å velge den viktigste og skrive for den. Eller velge flere, og rette forskjellig innhold mot den. Innhold som er fokusert på denne måten gjør det generelt bedre på nett.

En persona er også en ypperlig måte for å få en mer personlig tone på det som folk skriver. De skal skrive som en venn, ikke som en bedrift.

TIPS: Har dere mange personas dere retter dere mot, kan det være lurt å tenke hvor ofte dere skal gi ut nytt innhold. Det må ikke gå for lang tid mellom hver gang en persona får høre fra dere.

 

5. Hva skal dere skrive?

Her må dere utnytte alle deler av bedriften. Samle sammen avdelinger og/eller ansatte, og ha en idémyldring på hva dere kan skrive om.

Tenk på hvilken informasjon som allerede finnes i brosjyrer, både gamle og oppdaterte. Hva lurer kundene deres på før, under og etter et salg? Hvilken spesialkompetanse sitter dere på som kan være interessant for folk å vite? Salgsteamet eller kundesupport kan nok komme med mange ideer til hva kundene lurer på.

At denne typen innhold ligger ute på nettstedet kan både være bra for kunden, men også for presset på kundesupport og som en støtte til de som skal selge. Idémyldre temaer, finn de forskjellige kategoriene som dere kan snakke om osv.

TIPS: Husk at når du deler innhold trenger det ikke bare være tekst. Du kan også legge ut bilder, video, infografikk, e-bøker, nedlastning av pdf osv.

 

6. Sett opp kalenderen og fordel ansvar

Nå gjelder det å fylle opp innholdskalenderen så mye som mulig. Vet dere at det kommer nye produkter i Mai? Planlegg et innhold som er relatert til disse nye produktene. Vet dere at folk bruker produktet deres mye i påsken? Begynn tidlig å gi folk relaterte tips og råd til påskeferien slik at de husker at de trenger produktet deres.

Alle datoer og ferier som er relevante for kunden, i forhold til deres bedrift, må inn i planen. Resten fylles opp med generell undeholdende, nyttig eller morsom informasjon.

Så fordeles ansvaret mellom alle i bedriften. Jan i salg tar innlegget første uken i Mai, Marit på teknisk tar bilder som viser hvordan produktet fungerer i Juni etc.

Plutselig har du fylt opp et år, og det er ikke verre en at en person kanskje må skrive to artikler i løpet av et år.

Overkommelig for alle sammen.

TIPS: Det kan være en god idé å sette en innleveringsdato som er før du har tenkt å publisere innholdet. Forsinkelser skjer, selv med en god plan.

 

Husk å dele innholdet på sosiale medier

Om du bare publiserer innholdet i bloggen eller på kunnskapssenteret ditt så ligger det bare der. Selvfølgelig kan kunder som kommer inn til nettstedet ditt dra nytte av den informasjonen, men da bruker du bare det minimale av potensiale som finnes i content marketing.

Del innholdet ditt på sosiale medier og i nyhetsbrev til eksisterende kunder. På den måten kan du bli synlig for nye kunder, pleie eksisterende kunder og nå gamle kunder som har glemt deg. Lager du innhold som er originalt og har en verdi i form av underholdning eller kunnskap, så kan det bli delt videre og videre i det uendelige.

TIPS: Vet du ikke hvilke sosiale medier du bør velge som bedrift? Finn ut hva som er fordelen med de forskjellige sosiale mediene her!

Analyser og tilpass bloggen

Hold øye med Google Analytics og statistikk på sosiale medier for å bli kjent med leserene dine. Liker de best når du skriver på den ene måten eller den andre måten? Hva engasjerer de seg ikke med? Hva spør de etter? Content marketing er en kontinuerlig tilpasningsprosess mellom deg og følgerene dine.

Kom i gang med din content marketing plan i dag!

Last ned Synlighets Innholdskalendermal her!

 

For mer råd og hjelp til din digitale markedsføring, meld deg på vårt nyhetsbrev for månedlig oppdatering eller følg oss på Facebook!

 

Trine Malde
Trine Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.