Sosiale medier: Hva bør du tenke på i 2019?

Scenen på Social Media Week i London

13 feb 2019 Sosiale medier: Hva bør du tenke på i 2019?

I slutten av 2018 var vi i London for å få innsikt i de nyeste trendene innen sosiale medier, og for å få inspirasjon til hvordan det er best å jobbe i 2019. På en av de største og mest kjente sosiale medier-konferansene i verden, Social Media Week, fikk vi mye faglig påfyll og motiverende foredrag som utfordret oss til å tenke annerledes. Spesielt var det ett budskap som gikk igjen – å rette arbeidet i sosiale medier mot det som det i bunn og grunn handler om; å være sosial.

Her har du en oversikt over trendene du bør vite om i 2019!

Kan kunstig intelligens være kreativt?

På forhånd ble det skapt mye buzz rundt premierevisningen av Lexus sin reklamefilm, skrevet og regissert av Artificial Intelligence (A.I.). Mennesker var med i selve produksjonen, med roller som f.eks. skuespillere og crew, men de fulgte manuset og instruksjonene til A.I.’en.

Det er interessant at A.I. velger å fokusere på overlevelsesinstinktet i reklamevideoen, og det er utrolig spennende å se hvor langt teamet i Lexus har klart å utvikle denne arbeidsmetoden. Det gir oss et innblikk i hvordan A.I. potensielt kan hjelpe med kreativt arbeid i fremtiden. 

Tar robotene over markedsføringsjobben?

Tara O´Donnell, fra kommunikasjonsselskapet Text100, fortalte at mange føler seg truet av kunstig intelligens fordi de ikke forstår hva det er og hvorfor det eksisterer. I stedet for å tro at A.I. er her for å ta jobbene våre, kan vi heller tenke at det vil hjelpe oss å forbedre arbeidet vårt. A.I. har ikke som mål å erstatte jobben til mennesker, men vil heller supplere arbeidet slik at vi kan få gjort flere oppgaver mer effektivt. Roboten vil fortsatt trenge et menneske til å gi innspill på oppgaver og data, så om vi ønsker at en A.I. skal gjøre jobben vår, må vi fortsatt fortelle den hvordan den jobben skal gjøres.

Det viktigste for enhver bedrift er å forstå kundene sine på et menneskelig nivå. Den biten er ansvaret til de ansatte i bedriften, så kan eventuell A.I. hjelpe til med å effektivisere repeterende oppgaver. Det viktigste er at bedrifter har en god grunn til å bruke kunstig intelligens, og ikke bare hiver seg på ny teknologi fordi det er «ny teknologi».

Hvor passer A.I. inn i sosiale medier?

Da vi først skrev om chatbots med integrert A.I. i 2017, var det hjelp med å svare på f.eks. Messenger-henvendelser, som skulle gjøre ting enklere og raskere. På den tiden var ikke chatbots tilgjengelig for alle bedrifter, men i den takten utviklingen skjer i dag, så kan nok de fleste bedrifter allerede i dag dra nytte av A.I. eller chatbot i sosiale medier.

Det dukker stadig opp nye verktøy som bruker A.I. til å lære av historisk data, slik at de kan levere bedre annonser, bedre poster etc. I 2019 vil mest sannsynlig Facebook, Instagram, Linkedin, Snapchat, og andre sosiale medier prate mer om A.I. og integrere dette mer i plattformene, og annonseringsverktøyene sine. A.I. skal blant annet kunne hjelpe oss med å teste forskjellige annonser på en bedre måte, gi oss dypere målgruppeinnsikt, hjelpe med publisering av annonser, og mye mer!

Vi gleder oss!

Veien til godt innhold: politisk budskap

Mange på Social Media Week snakket mye om hva som er bra innhold og hvilket innhold som fungerer best. Det mange bedrifter glemmer er å tørre å skille seg ut fra det alle andre gjør. Flere foredragsholdere nevnte gang på gang at bedrifter må våge å ta standpunkter og faktisk levere det følgere forventer og ønsker å høre fra dem.

Her er noen store kampanjer fra kjente merkevarer som ble tatt frem som gode eksempler:

Colin Kaepernick – Nike

Iceland Foods – Christmas Ad:

Eksemplene hadde ett fellestrekk: politisk budskap.

Politikk er absolutt et veldig sensitivt tema å blande seg inn i, men konferansen spår at i 2019 vil budskap med politisk støtte bli en økende trend i sosiale medier. Så er jo spørsmålet; Hva har Nike å gjøre med en tidligere NFL-stjerne som ikke ville stå under nasjonalsangen? Hvorfor skal Iceland Foods, en britisk matbutikk, blande seg inn i palmeoljedebatten?

Å vise samfunnsansvar!

Bedriftene i eksemplene har selvfølgelig tatt en større vurdering før de bestemte seg for å lansere en politisk kampanje. På Nike-kampanjen har det kommet både positive og negative resultater. I begynnelsen av kampanjen ble mange provosert. Flere valgte å boikotte og Nike-aksjen stupte. For Nike var dette en gylden mulighet til å filtrere ut ikke-lojale kunder og fokusere på de lojale kundene istedenfor. Innen kort tid steg aksjen, og salget, til værs igjen.

I følge Dan Robinson (Facebook), ligger fremtiden for merkevarelojalitet i å levere opplevelser til kundene, fremfor produkter, og så klart å være sosial. Bedriftene må høre på hva følgerene deres prater om og ta del i de samtalene. Da blir du som bedrift mer personlig og menneskelig, og det blir lettere å bygge opp og holde en lojal kundemasse.

Dette er noen av fordelene du som bedrift kan dra nytte av ved å fronte et politisk budskap:

  • Du viser at du kjenner den lojale kundegruppen din og hører hva de bryr seg om
  • Du viser den mest menneskelige siden av bedriften
  • Du viser at dere våger å ta kortsiktige tap mot å få langsiktig lojalitet

Veien til godt innhold: Historiefortelling

Løsningen på godt innhold i sosiale medier er ikke nødvendigvis å ta en side i politiske saker. Alle kan ikke alltid blande seg inn. Det som alltid gjelder er å høre på følgerene dine og gi dem hva de ønsker å se eller høre fra deg, fremfor å fokusere på hva du som bedrift ønsker å fortelle.

Nadine Heggie, fra National Geographic, fortalte om hvordan de har klart å bruke historier fra deres daglig arbeid som innhold i sosiale medier. Dette har gjort @natgeo til den største Instagram-profilen som ikke er en kjendis. For dem var det enkelt å finne visuelt materiell og historier som tiltrekker oppmerksomhet, men det var ikke kun det deres følgerne ønsket. De ønsket seg mer av historiene.

Det teamet i National Geographic gjorde var å bruke alle verktøy som Facebook og Instagram hadde å by på, alt fra video, til gruppe-chat og Live-sending. Ved å skape en dialog mellom følgere og både journalister og forskere bak National Geographic sitt innhold, fikk plutselig alle tilgang til deres verden. Kunnskap ble lettere tilgjengelig og mer engasjerende.

I Norge kan du f.eks. se på gode historiefortellere som DNB, med sitt budskap om ringvirkninger, eller Kreative Ideer som produserer innhold basert på følgerenes ønsker.

DNB sin ringvirkninger kalkulator

Kilde: DNB

 

Hvordan bruke data for å skape verdi?

Vi kan hente data fra alle kanter og fortsatt grave så dypt vi vil, med noen begrensninger. Men hvordan kan data drive markedsføringen videre?

Ashleigh Smith, Head of Paid Social i PHD, fortalte blant annet at data-driven metodikken kan gi oss bedre kartlegging av hendelser, atferd for kampanjer, bedre visualiserte rapporter, og ikke minst hjelpe oss å produsere bedre innhold. Anthony Marco, fra digital markedsføringsbyrået Croud, trekker i tillegg frem at vi bør ha større fokus på predikering av mål, og faktisk bruke mengden av informasjon vi sitter på som grunnlag for planlegging av fremtidige kampanjer.

Med andre ord, det finnes et hav av verdifull data tilgjengelig, men for å skape verdi må du bli enda flinkere til å velge ut riktig data, og bli bevisst på hvordan du tenker å bruke innsikten videre.

Alle foredragsholdere understrekte at det viktigste er å starte datainnsamling på mål som gir mening for deg som bedrift. Da vil du enklere forstå tallene og de mulighetene data kan bringe.

Men hva med GDPR?

Alle foredragsholdere er enige om at GDPR har gjort livet litt vanskeligere, men at det var et nødvendig tiltak. Så hvordan kan innhenting av data på detaljnivå og personvern eksistere sammen?

Den digitale markedsføringsplattformen Wayin forteller at verktøyene vi jobber med per i dag, er de som er mest motivert til å forbedre seg på dette temaet. Vi vil dermed se mer av første parts  data hvor det er bedriftene som eier data selv. Vi vil dermed få samme tilgang som før, men får større ansvar for å hente ut persondata på riktig og lovlig måte.

Tilpass video til kanal og målgruppe

Video har allerede tatt over for det tradisjonelle «tekst og bilde”-formatet, og vil stadig styrke sin posisjon i årene som kommer. Ifølge Cisco vil 82% av internettrafikken være gjennom video innen 2021. Fremover vil altså video bli ansett som en nødvendighet, snarere enn noe som er «kjekt å ha».

De siste to årene har det vært relativt få i Norge som har delt video, selv om kanaler som Facebook har prioritert det skyhøyt i sine algoritmer. Dette mønsteret vil sannsynligvis endres i takt med at flere og flere bedrifter oppdager fordelene ved videoformatet. Når flere hiver seg på denne trenden, blir det enda viktigere at kvaliteten på videoen er god – spesielt når det kommer til innhold og oppbygging.

Vil du være en av dem som høster fruktene fra videoformatets popularitet – før alle de andre? Da bør du tar deg god tid til å lage videoinnhold som er tilpasset din målgruppe, og de kanalene du vil dele videoen i.

Finn en god balansegang slik at videoen ikke fremstår som en stylet reklamefilm. Typiske TV-reklamer passer dårlig i sosiale medier. En god tommelfingerregel er at det engasjerende innholdet du lager skal fungere som annonsene dine i sosiale medier. Buzzfeed er blant de største på video i sosiale medier, og fortalte at det viktigste for dem var å bygge relasjoner med sitt publikum: “Be the content that people love. Do not interrupt the content they love”.

Tilpass også videoen til kanalen den skal publiseres på – både når det gjelder format og oppbygging. Her kan du se store forskjeller i rekkevidde og engasjement hvis du tar seg tiden til å skreddersy videoen etter hvilken kanal det skal deles i. Har du begrenset med tid og ressurser, bør du som et minimum lage videoen i 1×1 format. Dette anses som en fin hybrid både for Facebook og Instagram, og for mobil og desktop. Videre er det veldig viktig at målet eller budskapet kommer frem i løpet av de 3-4 første sekundene.

Hvordan velge riktig influencer

Flere av foredragsholderne understreket viktigheten av å knytte influencere til din bedrift, men viktigst av alt: å velge den riktige influenceren. Tradisjonelt sett har det hovedsakelig vært antall følgere som har vært den viktigste faktoren for hvilken influencer du velger. Dette har endret seg mye siste året – rekkevidde er tross alt ofte mye billigere å kjøpe i andre kanaler.

Det viktigste når du skal velge influencere å samarbeide med er at de er troverdige og har høy relevans for din merkevare. Skal du f.eks. promotere turutstyr, kan det passe med en influencer som er anerkjent som aktiv turgåer, og at vedkommende vet hva han snakker om når det gjelder bruk av utstyr.

Det kan også være lurt å vurdere å samarbeide med “microinfluencere” (10k – 50k følgere). I de fleste tilfeller har disse mye høyere engasjementsrate og tillit hos følgerne sine. Ofte er det også billigere å kjøpe flere av disse i stedet for én stor.

Under er et forslag til hvordan du kan kartlegge potensielle influencere for din bedrift. I dette eksempelet er målet å promotere turutstyr, og forslag til influencere er valgt deretter. Dette er en rask analyse av potensielle influencere. Du bør gjerne sette av god tid til å vurdere de ulike mulighetene. På denne måten kan du danne deg en god oversikt alle mulighetene som finnes i markedet.

X-aksen viser relevansen influenceren har innenfor målgruppen din. Y-aksen viser autoriteten vedkommende har med tanke på produktet eller tjenesten du ønsker å selge. Størrelsen på sirklene indikerer potensiell rekkevidde i antall følgere, og fargen indikerer hvor sannsynlig det er at influenceren ønsker å jobbe med merket ditt. Jo mørkere, jo mer sannsynlig.

En mørk sirkel helt oppe i høyre hjørne, vil være den mest attraktive influenceren.

Hvordan planlegger du å utvikle arbeidet ditt i sosiale medier i 2019? Skal du endelig begynne å produsere videoer? Vil du finne influencere å samarbeide med? Skal du høre på hva følgerene dine ønsker og gi dem det de vil ha?

Hold deg oppdatert på det som skjer innen sosiale medier og digital markedsføring! Følg oss på Facebook!

Allan Chan
Allan Chan
allan.chan@synlighet.no

Allan har bakgrunn fra reklame- og tech bransjen i Silicon Valley, og har jobbet med digital markedsføring siden 2014. Allan har hjulpet bedrifter fra start-ups i kafeer som kontorplass til store selskaper som Amazon, Uber og Apple. Allan sin styrke er en fin balanse mellom kreativitet og strategisk planlegging i bruk av diverse sosiale medier kanaler.