Social Media Days 2017 – Hva rører seg innen sosiale medier i Norge?

Silje Stenkøv og Linn-Therese Holsen med unicorns på Social Media Days 2017

06 feb 2017 Social Media Days 2017 – Hva rører seg innen sosiale medier i Norge?

Social Media Days samler det som rører seg i sosiale medier i Norge, og årets Social Media Days var intet unntak. Hovedtemaene og trendene som fikk mest oppmerksomhet var naturlig nok video, selfie-journalisme, bruk av data, og ikke minst fremveksten av ny teknologi – hvordan det påvirker oss i dag, og hvordan det vil påvirke oss i fremtiden. Få med deg det viktigste fra Social Media Days her!

Historiefortelling i 2017

«Selfie-journalism». Begrepet ble brukt av årets første foredragsholder – Yusuf Omar. Med entusiasme, og rystende historier, forteller han om «storytelling» i 2017. Det handler ikke lenger om en polert historie fortalt på en produksjonsmessig god måte – det handler om å få de ekte, autentiske, rå og til dels dårlig produserte historiene fra bakken. I dagens YouTube-generasjon har vi aldri vært mer tilgivende overfor dårlig produksjonskvalitet. Det er historien som teller.

Dette er en form for journalisme som gir makten til kvinnen i gaten, som gir oss de intime detaljene, bakside-historiene, og mellom-historiene. Dette er ikke objektive fremstillinger, men det har de heller ikke utgitt selg selv for å være. Det betyr ikke at det er mindre viktige historier – men de må leses i sin kontekst. Enten mediebransjen vil det eller ikke, er denne typen historiefortelling kommet for å bli – i hvert fall i 2017.

Hjelp – robotene kommer!

Den teknologiske utviklingen er i dag mange ganger raskere enn den har vært tidligere i historien. Vi går mot en fase av utviklingen som er mer forstyrrende enn rent innovativ. Dette får konsekvenser for våre liv fremover. Som leder i Google Norge, Jan Grønbech, påpeker så vil 2 milliarder jobber forsvinne bare i løpet av de neste to tiårene. Dette tilsier at det er på høy tid å begynne å tenke litt nytt.

I samme åndedrag oppfordrer Grønbech til å utfordre konvensjoner – hvorfor har ingen store bedrifter styremedlemmer i 20-årene? Hva ville Uber gjort i din bransje? Bransjer endrer seg, og om du ikke følger med, så kan du fort ende opp som Kodak.

Linn Therese Holsen og Silje Stenkløv på Social Media Days 2017 med roboten Pepper

Linn-Therese og Silje med roboten Pepper

Korrekt bruk av data og brukersentrering

Brukt av retargeting var et tema både for annonsering generelt, og for video. Spesielt mye oppmerksomhet fikk attribusjon av verdi, testing, og god kontroll på ditt publikum. Gjennom god bruk av data kan du få til alle disse tre.

Som seg hør og bør i en slik sammenheng, er det noen uenigheter. Hvor de fleste i salen sa seg enig i at det var best å ikke være «an Adhole» (les: spamme potensielle kunder med retargeting-bannere), ble det bekreftet av «verstingen» Zalando, at de selvfølgelig kun gjør dette fordi det faktisk fungerer.

I mylderet av datalagring forbrukere er utsatt for i dag, er mange villig til å oppgi personlig informasjon for å få bedre tilpasset informasjon og tilbud. Markedsførere må derfor bli stadig bedre til å benytte dataene som er tilgjengelige for best mulig å sentrere kommunikasjonen rundt brukeren.

6 tips å ta med seg videre fra Social Media Days 2017

Relasjonskrig

Det vi ser er starten på en relasjonskrig – hvor ingenting handler om bedriften din og merke ditt lenger – det handler om meg, brukeren. Det handler om hva du kan gjøre for meg. Gjennom å bruke data på en god måte, og sammenstille riktig data, kan du skreddersy ditt tilbud og ditt budskap til nettopp meg og mine behov og preferanser.

Bedriften din må sette brukeren i fokus på en helt ny måte. Dere må bli kundedrevet. Ingvild Moen og Olav Mellingsæter fra Resonate poengterer eksempelvis hvordan dette ble brukt i Trump sin valgkamp til å sende ut spesialtilpassede meldinger til velgere og deres personlighet.

Allerede neste år vil du som forbruker kunne tillate annonsører å benytte seg av data tilknyttet bankkortet ditt for å gi deg mer tilpassede tilbud og budskap.

Hvorfor selger du ikke?

Når trafikken først er kommet inn på nettsiden, er det selgeren sin jobb å sørge for at det blir salg. Eller er det så enkelt?

Om trafikken du får til siden din ikke fører til salg eller andre konverteringer, kan det hende siden trenger konverteringsoptimalisering, men det kan også hende at det ikke er riktig trafikk som kommer inn til siden i første omgang. Derfor er det ikke bare korrekt bruk av data som er viktig, men også hva slags type trafikk du skaffer deg.

Det er ikke noe problem å skaffe en stor mengde trafikk inn til en nettside – kunststykket er å skaffe den riktige og relevante trafikken til nettstedet. Her er det viktig å definere riktige mål, basert på din egen situasjon. Som påpekt av Stig Jøssund fra Maxus; Det kan være bedre å ha 100 følgere som elsker deg, enn 1000 som liker deg.

Definisjon av nomophobia

Prøv noe nytt – tut & kjør

I etterdønningene av flere foredrag om ny teknologi, inntar Erik Norman Hansen fra Creuna scenen med Pepper – Creuna sin robotiserte ansatte. Her blir vi presentert for flere nyvinninger, som AmazonGo – butikken uten kasser, dronelevering, luftskiplager, kunstig intelligens som din neste personlige trener, og alt av varehandel direkte fra sofaen med bare ett klikk eller en talebeskjed.

Meldingen fra Hansen er klar: I dagens samfunn hyperadapterer vi hele tiden, så vi må ikke være så fryktelig glad i å gjøre ting slik vi alltid har gjort det. Prøv noe nytt – tut og kjør!

Content is Queen – Cookie is King

Når alt kommer til alt, så handler det om å produserer godt innhold for dine følgere og for dine kunder. Ikke bare for de som allerede har bestemt seg for å handle med deg, men for kunder i alle faser av en kundereise. Det handler om å spore denne trafikken på en god og hensiktsmessig måte, for så å bruke den informasjonen du har om dine kunder og besøkende på en fornuftig måte.

På den måten vil du kunne få mer ut av din tilstedeværelse på både digitale og offline plattformer. Er du usikker på hvordan dette ser ut for nettopp din bedrift og dine kunder? Kontakt oss i dag for en prat om digital strategi!

 

Hold deg oppdatert på det som skjer innen digital markedsføring! Meld deg på nyhetsbrev og følg oss på Facebook!

 

Linn-Therese Vigsø-Holsen
Linn-Therese Vigsø-Holsen
linn.therese.holsen@synlighet.no

Linn-Therese Vigsø-Holsen jobber som rådgiver innenfor annonsering og sosiale medier hos Synlighet. Hun er utdannet siviløkonom fra NHH, med spesialitet innen Marketing & Brand Management. I Synlighet har hun et sterkt fokus på kundereisen på digitale platformer, og hun jobber med både store og små kunder.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar