Snapchat for bedrifter

Snapchat for bedrifter

24 jun 2015 Snapchat for bedrifter

Snapchats brukerantall har hatt en enorm økning de siste par årene, og appen blir stadig mer populær. Har du og din bedrift tatt stilling til hvordan – og i det hele tatt om – dere skal bruke Snapchat?

100 millioner brukere

Appen ble lansert i 2011, og de fleste har i dag hørt om Snapchat. Den sosiale plattformen har økt enormt i popularitet på kort tid, spesielt blant de under 34 år, og har nå rundt 100 millioner brukere. Til sammenligning er dette ca. 1/10 av brukermassen til Facebook.

Snapchat har blitt en viktig aktør i mylderet av sosiale medier. Kanskje bør appen til og med vurderes av deg og din bedrift?

Slik fungerer Snapchat

Om du ikke kjenner til mer enn navnet, kan Snapchat enkelt forklares som en mobilapp hvor brukerne kan sende multimediemeldinger til hverandre, også kalt «snaps». Bildene brukerne sender til hverandre har begrenset varighet, og vil forsvinne etter maks 10 sekunder. Snapchat har også en såkalt «My Story»-funksjon, hvor brukerne kan vise snaps samtidig for alle på vennelisten sin i 24 timer.

Snapchat er med andre ord plassen for stadig skiftende innhold med begrenset varighet.

– Hvordan kan min bedrift bruke Snapchat?

Så hvordan kan Snapchat brukes i din sosiale medier-strategi? Snapchat gir deg en unik mulighet til å kommunisere med dine kunder på. Åpningsraten på snaper er høy, og i motsetning til Facebook, er det ikke like stor fare for at snappene dine vil forsvinne i et enormt mylder av konkurrerende bedrifter og sponsede hendelser.

Utnytt appens særtrekk med tidsbegrensede multimediemeldinger, og forsøk å tilby dine kunder eksklusivt innhold som engasjerer.

Engasjer kundene dine

snapchat frozen yoghurt

Den amerikanske 16 Handles brukte Snapchat for å markedsføre sin frozen yoghurt.

En av de kanskje mest kjente kampanjene som har kjørt på Snapchat, var kampanjen til den amerikanske Frozen Yoghurt-kjeden «16 Handles». Kampanjen krevde at brukerne selv deltok i prosessen, og fungerte i 3 steg.

  1. Du skulle ta en «snap» av deg selv når du spiste Frozen Yoghurt på et av deres utsalgssteder – for å så «snappe» dette videre til dem.
  2. Du fikk så en snap av dem i retur – med en tilfeldig rabatt (fra 10 til 100 %).
  3. Du kunne gå i en av deres butikker og bruke denne snappen som en rabattkupong på ditt neste kjøp. Et viktig poeng her, var da å ikke åpne snappen før du faktisk skulle betale.

«16 Handles» mottok over 1 400 snapper i løpet av kun få dager, og bygget dermed opp en stor brukerliste.

Kleskjeden BikBok bruker også Snapchat ivrig og gir brukerne sneak peeks på nye kolleksjoner, behind-the-scenes-bilder fra photoshoots, liveoppdateringer fra åpningsfester, award shows og lignende.

Nøkkelen her er at bedriften gir kundene sine levende oppdateringer av hva som skjer i bakgrunnen og dermed et unikt innblikk i butikken på daglig basis. Bikbok legger til daglig ut en blanding av videoer og bilder som til sammen former små «historier» på Snapchats «My Story»-del.

Annonser på Snapchat

Det kan nevnes at Snapchat i senere tid har begynt å bevege seg forsiktig inn på annonsemarkedet med reklamevideoer, betalte geo-tags, sin nye Discover-del osv. Snapchats skaper, Evan Spiegel, er svært opptatt av at Snapchat ikke skal bli en påtrengende reklamekanal hvor brukerne føler at de blir bombardert og forfulgt av unødvendig reklame, så det er usikkert om dette vil bli tilgjengelig for alle som ønsker i nærmeste fremtid. Det er likevel greit å bite seg merke i.

– Er Snapchat riktig for min bedrift?

Er det riktig for din bedrift å sette i gang med Snapchat så snart som mulig? Det kommer an på hva du ønsker å oppnå.

Kort fortalt: ikke opprett en Snapchat-konto for å være på Snapchat. Opprett en Snapchat-konto fordi du føler kanalen har noe å tilføye din egen, langsiktige, sosiale medier-strategi – og ikke minst, fordi du føler den har en verdi for dine kunder.

Les mer om hvilke sosiale medier som passer din bedrift her.

Regine Hemre
Regine Hemre
regine.hemre@synlighet.no