Slik godkjenner du de nye GDPR-vilkårene i Google Analytics

11 mai 2018 Slik godkjenner du de nye GDPR-vilkårene i Google Analytics

Har du fått en e-post av Google med dette emnefeltet?

“Important updates about the General Data Protection Regulation (GDPR)”

Eller kanskje du bare ønsker å bli GDPR-kompatibel, og lurer på hvordan du som et ledd i denne prosessen kan godkjenne Google Analytics nye vilkår for databehandling?

Byrået ditt, eller andre 3. parter, kan ikke godkjenne på dine vegne. Derfor har vi laget en liten oppskrift på hvordan du selv kan gjøre det med din bedrifts Google Analytics konto.

Slik godkjenner du Google Analytics nye vilkår for databehandling

Steg 1 – Gå gjennom endringen

  • Logg inn i analytics.google.com, og klikk deg inn på den aktuelle kontoen. Har du ikke tilgang eller mangler rettigheter, anbefaler vi deg å spørre din leverandør innen markedsføring og/eller nettsted.
  • Klikk på Administrasjon / Admin, nederst til venstre i Google Analytics kontoen din.
  • Velg Kontoinnstillinger / Account Settings.
  • Lengre ned på siden finner du seksjonen “Tillegg om databehandling” /  “Data Processing Amendment”.
  • Klikk og les “Gå gjennom endringen” / “Review amendment”.

Steg 2 – Registrere kontaktpersoner

  • På samme side klikker du på “Administrer informasjon om tillegget om databehandling” / “Manage DPA Details”.
  • Legg til aktuelle kontaktpersoner som er ansvarlige for håndtering av GDPR i din bedrift, samt selskapets juridiske enhet.

Steg 3 – Godkjenning av de nye GDPR-reglene for Google

  • Klikk Lagre / Save

Skjermbildet nedenfor illustrerer de 3 stegene:

Analytics og GDPR

Hvorfor må du godkjenne Googles databehandlingsavtale?

Dersom du bruker Google Analytics, behandler Google data på dine vegne. I følge EU sine GDPR-direktiver, må Google ha din aksept samt informasjon for å kunne behandle din data i Google Analytics.

Fra 25. mai 2018 kommer Google til å behandle data basert på dine innstillinger og nytt lovverk. Det er derfor viktig at du godkjenner de nye vilkårene innen denne fristen.

Alle norske virksomheter får nye plikter som følger av GDPR. Du kan lese mer om disse på Datatilsynets nettside.

Vil du ha flere nyttige tips om digital markedsføring? Meld deg på vårt nyhetsbrev øverst på denne siden!

Lars Johanson
Lars Johanson
lars@synlighet.no

Kommersiell direktør i Synlighet og byråleder for Oslo-kontoret. Erfaring med digital markedsføring siden 2001. Har hjulpet en rekke kunder å tjene penger på nettsatsiningen. Har sin styrke innen strategier. Kurs og foredragsholder for Synlighet innen "Content marketing", "Effektive nyhetsbrev", "Skrivekurs for web", "Søkemotoroptimalisering" med mer.