Slik gjør du dine ansatte til verdifulle ambassadører

05 apr 2018 Slik gjør du dine ansatte til verdifulle ambassadører

En ansatt som deler innhold om sin bedrift, kan oppnå 8 ganger så mye engasjement som når bedriften selv deler innholdet. Hvorfor er det slik, hvis trenden er at vi blir mer skeptiske og selektive til hva vi klikker på? Alt handler om avsenderen og personlig kommunikasjon. Her får du 5 tips til hvordan du kan motivere dine ansatte til å bli ambassadører for din bedrift!

I en verden hvor vi utsettes for stadig flere reklameinntrykk, blir terskelen høyere for å klikke på noe. Det betyr ikke at reklame ikke virker, men at den må presenteres på en troverdig måte. En «kanal» vi fortsatt har tillit til er våre venner, som i sosiale medier ofte tilsvarer flere hundre personer. Målet for enhver bedrift bør være å gjøre de ansatte til sine ambassadører, og her kan du lære mer om hvordan du får det til.

1: De ansatte må ha grunn til å være stolt av bedriften de jobber i

Ingen ønsker å reklamere for sin egen arbeidsplass, produktene og/eller tjenestene de selger hvis ikke de er stolt av bedriften.

Presser du dem til å gjøre det likevel, vil det skinne gjennom at de egentlig ikke mener det. Så sørg for at de kan føle stolthet over bedriften.

2: Bedriften må skape godt innhold som er interessant, nyttig og/eller morsomt

Ikke forvent at de ansatte selv skaper innholdet. De som jobber med kommunikasjon og markedsføring i bedriften må produsere innhold som de ansatte har lyst til å like og/eller dele i nettverket deres.

Skap innhold som de ansatte føler de kan stå for, og som de har lyst til å stå som avsender av i sosiale medier.

3: De må skjønne hvorfor de gjør det og hvilken positiv effekt deres innsats kan ha

Det er viktig at de ansatte forstår hvorfor de skal fungere som ambassadører, og på hvilken måte det kan hjelpe bedriften. Jo bedre de forstår betydningen av sin egen innsats, jo bedre jobb vil de gjøre.

Dette krever fokus på oppgaven, også fra ledelsen, og det krever opplæring og oppfølging. Det hjelper lite om den som er administrator for bedriftens sosiale medier går fra kontor til kontor og spør om de ansatte kan dele. De ansatte må få vite hvordan de presenterer innleggene på en god måte, for i de fleste tilfeller er det ikke nok å dele en lenke.

4: De ansatte må vite hvordan de gjør det for å oppnå effekten

Det er veldig stor forskjell på effekten av å «bare» dele en sak fra bedriftens side, sammenliknet med å lage sin egen relevante innledning. Derfor er det viktig at dere gir de ansatte opplæring og oppfølging på hvordan de gjør dette.

En egen innledning vil «plante» budskapet kraftigere i bevisstheten til vennene, og gi dem en grunn til å ofre budskapet mer oppmerksomhet ved for eksempel å klikke på en link, se på bildeserien etc.

Mange bedriftsledere tenker kanskje: “Her må vi passe på at ikke de ansatte sier noe galt som kan påvirke oss negativt”. Lag gjerne en policy, men unngå for mange “dette kan du IKKE gjøre.” Da kan de ansatte miste motivasjonen.

Med mindre du har ansatte som er ufine i hva de skriver, så er det verste som kan skje at deres deling blir ignorert. Hvis reglene derimot er for strenge, kan det bli en utfordring for den ansatte å holde seg innenfor reglementet, og da er det enklere å la være å dele.

5: Gi de ansatte en belønning når de viser engasjement, og ikke minst når de skaper godt innhold på egen hånd

Det spiller ingen rolle om det er «en av gutta på golvet» eller sjefen. Motivasjonen for å gjenta en handling øker hvis handlingen etterfølges av positiv oppmerksomhet.

Sørg for at du belønner dine ansatte når de viser engasjement, og forsterk deres lyst til å fortsette å gjøre det i fremtiden.

De 4 hovedtypene «ambassadører» i sosiale medier

I forlengelse av de 5 punktene vi nettopp har gått gjennom, er det lurt å ha kjennskap til de forskjellige ambassadør-typene som finnes. Dette kan hjelpe deg med å skape gode ambassadører for bedriften over tid. Denne grafen viser forskjellige hovedtyper av ambassadører i sosiale medier:

Noen ansatte vil helst ikke vil strekke seg lenger enn til å være «fan», og slenge av gårde en like i ny og ne på bedriftens innhold. Andre ansatte har både motivasjon, initiativ og kunnskap nok om sosiale medier til å skape godt innhold om bedriften på egen hånd.

Folk er forskjellige, og du kan ikke forvente at alle skal bli «skapere», men gjennom aktiv opplæring og oppfølging bør dere kunne «flytte» ansatte lengre og lengre oppover mot høyre på skalaen.

Når det gjelder det fåtallet som absolutt ikke vil gjøre noen ting som helst for å markedsføre bedriften, så er det dessverre noe man må akseptere. Det samme gjelder de som ikke er til stede i sosiale medier.

Men kanskje akkurat den biten er noe man bør ha i bakhodet i forbindelse med nyansettelser. Er personen vi ansetter noen som kan bli en god ambassadør for oss i sosiale medier?

Vi i Synlighet oppfordrer alle til å utnytte den kraften som finnes i deres egne ansatte. Ikke istedenfor de øvrige kommunikasjons- og markedsføringstiltakene, men som et supplement.

Vil du ha flere nyttige tips om digital markedsføring? Meld deg på vårt nyhetsbrev øverst på denne siden!

Eirik G. Berge
Eirik G. Berge
eirik.berge@synlighet.no

Eirik jobber som salgssjef ved Bergenskontoret og er i tillegg en anerkjent foredragsholder innen digital markedsføring og sosiale medier.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /www/synlighetblogg_387/public/wp-content/plugins/forms-for-campaign-monitor/forms/core/Form.php on line 337