Slik fikk Eskil Digernes (23) fra Bergen 150 000 følgere på Instagram og fotojobber i hele verden.

Eskil Digernes

22 mar 2016 Slik fikk Eskil Digernes (23) fra Bergen 150 000 følgere på Instagram og fotojobber i hele verden.

Eskil Digernes sin interesse for natur, friluftsliv og fotografi har ikke bare gjort ham til en av Norges «Instagram-kjendiser». Det har også tatt ham til 21 land og 5 kontinenter. Hvordan fikk han det til?

  • Navn: Egil Digernes
  • Alder: 23
  • Bor: Årdal, Sogn og Fjordane
  • Yrke: Operatør Norsk Hydro
  • Anbefaler å følge på Instagram: Ravivora og Alex Strohl
  • Kamerautstyr: Canon 5D Mark III
  • Bilderedigerings-App på mobilen: Pixelmater
  • Web: http://www.eskildigernes.com/

 

153 000 følgere på instagram

Eskil Digernes (@digernes) begynte å bruke Instagram i 2012. I dag, 3,5 år senere, har han skaffet seg 153 000 følgere og besøkt 21 ulike land på 5 kontinenter. Synlighet møtte Eskil for å prøve å finne ut hvordan han har klart å skaffe seg en følgerskare på den størrelsen og hvordan det har påvirket livet hans.


Foto Eskil Digernes

– Hvordan har du fått over 150 000 følgere?

– Jeg var tidlig ute. Når jeg begynte med Instagram var det ikke så mange i Norge som skjønte hvordan de skulle bruke appen, sier en ydmyk Digernes.

(Vi spekulerer i om kanskje de spektakulære bildene og det ville norske landskapet har bidratt litt til populæriteten også…)

Eskil Digernes Fotografi

Siden han begynte å dele bilder, har natur vært den røde tråden. Det som inspirer ham til å dra ut på tur med kameraet er «råe plasser og mektig natur».

-Hvilke fortellinger ønsker du å formidle med bildene dine?

– Reise er et viktig tema. Kanskje kan du si at jeg er en slags vandrer, helst ute i naturen. Men jeg har ikke noe imot byer i ny og ne, sier han.

Eskil Digernes

-Hvordan bør du tenke for å skaffe følgere på Instagram?

  • Publiser bra bilder og ha din egen stil.
  • Folk liker når du følger et konsept.
  • Post bilder på tidspunkt som fungerer for deg.
  • Vær bevisst på hvor mange bilder du poster fra en bestemt tur/per dag osv.

 
-De fleste (med mange følgere på Instagram) publiserer til bestemte tider på døgnet, og er bevisst på hvor mange bilder de publiserer f.eks per tur de reiser på (…) Jeg hadde hatt enda flere følgere hvis jeg var mer konsekvent, sier Eskil. Han forteller videre at han ikke setter følgerne, eller det å få flere følgere, som avgjørende for hvilke bilder han poster og når han poster dem.

Foto: Eskil Digernes

Fridde på Trolltunga                                                                     

Som et resultat av mange spektakulære bilder på Instagram fra Trolltunga, og andre plasser i Norge, blir Eskil ofte spurt om å guide hiking-turister. Sommeren 2015 ble det mange turer til Trolltunga.

-Hvor mange ganger har du gått opp Trolltunga?

-Ganger? Jeg vet ikke, flere ganger enn jeg vært i hovedstaden vår, ler han og forteller at han har guidet personer fra Tyrkia, Indonesia, Dubai, USA og Russland.

En av turene fikk mer oppmerksomhet enn de andre. Eskil hadde på forhånd fått vite at mannen i et amerikansk par som var med på tur, planla å fri på Trolltunga. Han ønsket at Eskil skulle fotografere begivenheten. Bildet (se nedenfor) ble bl.a omtalt i VG.

Foto Eskil Digernes Trolltunga

 

Fra New York til Los Angeles med Cadillac

Det å ha mange følgere på Instagram har åpnet dører for Eskil, på samme måte som andre med suksess i sosiale medier.

Mange bedrifter velger å sponse fotografer på Instagram med produkter, reiser og opplevelser i håp om å få promotere merkevaren sin. Instagram har frem til slutten av 2015 vært en sosial kanal uten muligheter for å annonsere i Norge. I fjor ble det for første gang mulig å annonsere på Instagram via Facebook sitt annonseringsverktøy.

Om du sammenligner med Facebook, så har Instagram vært en kanal hvor brukerne selv har måttet søke opp og aktivt velge å følge merkevarer. Bildene som brukerne ser i feeden har frem til 2015 blitt vist i kronologisk rekkefølge og hvert bilde fyller hele skjermen. Instagrammere med mange følgere har derfor hatt en stor viral rekkevidde og noen har opparbeidet seg en status hvor følgerne nærmest er fans.

På den måten er «Instagram-kjendiser» potensielt viktige ambassadører for merkevarer som ønsker oppmerksomhet rundt sine produkter.

Eskil DigernesEskil Digernes

-Du har gjort en del kommersielle samarbeid med bedrifter, fortell!

-Cadillac lånte meg en bil for å kjøre fra New York til Los Angeles. Jeg reiste i 3 uker gjennom 14 stater og 10 nasjonalparker. Jeg har også reist gjennom Vietnam for hotellkjeden Intercontinental og tatt bilder i Jordan for Turistkontoret i Jordan, sier han.

Eskil Digernes - Jordan

Digernes forteller at noen ganger har han blitt kontaktet av bedriftene, og i andre tilfeller har han selv tatt kontakt for å pitche en idè.

-Som oftest vil de ha en god plan. De vil vite hva de får i utbytte. Spesielt første gangen du gjør et oppdrag for en bedrift er det viktig å være konkret å vise hva de får ut av det. Hvilket samarbeid du får til avhenger av hvilken innflytelse (antall følgere) du har, forteller han.

-Hvordan velger du hvem du ønsker å samarbeide med?

-Som oftest prøver jeg å jobbe med merker som jeg liker selv, gjerne med små budsjetter og samme tankegang som jeg har. Skomerket Lundhags, for eksempel, lager sko som du ikke trenger å skifte ut på 20 år. Jeg liker bestandige ting, sier Eskil.

Eventyrer i Netcom-reklame

Høsten 2015 ble et filmteam med Eskil på tur i tre dager på oppdrag fra Netcom. Ideen var å lage spennende innhold om hvordan du kan bruke mobilteknologi. I videoen får vi følge med Eskil til hans favorittsteder i Årdal.

– Jeg viste dem de mest spektakulære plassene i Årdal. Tenk hvor mange andre skjulte skatter det må finnes langs ved kysten når alt dette finnes bare i Årdal, sier han.

-Filmen er en del av en reklamekampanje som vises både på nett og som kinoreklame, hvordan påvirker det deg og det du holder på med?

– Jeg merker ikke så mye på følgertall, men ser at jeg får flere følgere fra Norge, og jeg har fått flere rare Facebook-forespørsler og meldinger og sånt. Men jeg merker ikke så mye til det ellers siden jeg til vanlig er i små vestlandsbygder med jordnære folk, sier Eskil.

 

Synes du dette var spennende? Her kan du lese flere artikler om Instagram:

 

Ønsker du å holde deg oppdatert på det som skjer i digital markedsføring? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få månedlig oppdatering på mail!

Astrid Olsson
Astrid Olsson
astrid@synlighet.no