Slik får du YouTube-filmen din synlig i Google

20 aug 2015 Slik får du YouTube-filmen din synlig i Google

 

Du har kanskje lagt merke til at filmer fra YouTube rangerer øverst i Google for ulike søk? Google velger å vise filmer i søkeresultatet når filmene er relevante for brukerne. Videoer øker i popularitet på nettet, både blant brukere og annonsører, og det er et medium du absolutt burde ha med i din markedsføringsstrategi.

Som alt annet du foretar deg av markedsføringsaktiviteter, bør det være en gjennomtenkt plan bak videoene som du velger å bruke i din digitale markedsføring. Målet bør ikke være å «lage en film som rangerer høyt i Google». Gjør litt research og undersøk hva din video skal bidra med. Hvorfor skal potensielle kunder ha lyst til å se videoen?

Når du har målet klart for deg, kan du følge tipsene under. Det vil gjøre det enklere for ditt publikum å finne videoen når de søker i Google.

Hvordan finne video-keywords?

Søkeresultat i Google med videoer

Søkeresultat i Google med videoer

Det finnes flere måter å sjekke søkevolum for ulike søkeord. Her er noen forslag:

  • Foreta søk du tror kan være relevante og se om Google viser YouTube-videoer for dette søket.
  • Sjekk søkevolumet for søkeordet. Det er ikke nødvendigvis essensielt at søkevolumet er massivt, men det bør være minimum 300 søk per måned. Da er det større sannsynlighet for at det er en del søk på søkeordet også i YouTube.
  • Bruk gjerne Google Keyword Planner for å finne søkevolum.

 

Lag en god video

En video blir ikke sett dersom den ikke er god. Bruk gjerne litt ressurser på profesjonell hjelp til filming og det tekniske. Det trenger ikke være veldig dyrt.

Det som i hvert fall er sikkert, er at dersom videoen er dårlig, vil den ikke få en høy rangering i Google.

For tips og inspirasjon til hvordan en videoannonse kan bli bra, les denne artikkelen om videoannonser!

Hvordan Google rangerer YouTube-videoer?

Google rangerer YouTube-videoer basert på hvordan brukeren opplever videoen din. Dette er noen av parameterene Google ser på:

  • Visningsandel – Lengde
    Hvor stor del av videoen blir sett. Jo lengre jo bedre.
  • Kommentarer
    Kommentarer er et tegn på at folk lot seg engasjere, og har sett videoen.
  • Påmeldinger etter videoen ble sett
  • Deling i sosiale medier
    Hvor mange deler videoen din gjennom sosiale medier som Facebook, Twitter og Google+
  • Favoritter
    Hvor mange setter videoen din som en favoritt eller legger den til i listen «Watch later».
  • Tommel opp / tommel ned

Analyseverktøyet, YouTube Analytics, gir deg oversikt over hvordan videoen din presterer.

Lengde på videoen

Hvor lang en YouTube-film bør vare er helt avhengig av målet med filmen.

Får du sagt det du ønsker å si på kort tid, så lag en kort film. Det er allikevel slik at jo mer relevant innhold du gir til din målgruppe, jo større er sjansen for bedre rangeringer.

Ikke bekymre deg for at videoen er for lang – dersom den er god, vil folk se hele filmen.

Tittel og filnavn

Bruk søkeordet eller søkeordene du ønsker at filmen skal rangere på både i filnavnet og i tittelen.

Tittelen bør minimum inneholde 5 ord, inkludert søkeordet du vil rangere på. Plassér aller helst søkeordet i begynnelsen av tittelen.

Google liker:

  • Hvordan-søkeord (hvordan skru sammen en hylle fra IKEA)
  • Anmeldelser, anbefalinger og erfaringer
  • Veiledninger (Slik setter du sammen en hylle fra IKEA)
  • Alt sport og helserelatert (kosthold, dietter, treningstips er alltid populært videomateriale)
  • Morsomme filmer (søte kattunger, barn, filmtabber)

 

Metabeskrivelse

Metabeskrivelsen, eller bare beskrivelsen, er veldig viktig for at din YouTube-film skal kunne rangere for et bestemt søkeord i Google.

Google klarer ikke å vurdere innholdet i videoen du laster opp, men baserer seg på teksten du legger inn som beskriver filmen. Det er derfor viktig at du bruker tid på å legge inn en god beskrivelse av innholdet i filmen.

Slik bør en metabeskrivelse skrives:

  • Plassér lenken til nettsiden din helt øverst i metabeskrivelsen, det øker klikkraten til nettsiden din.
  • Inkluder søkeordet i de 25 første ordene i beskrivelsen.
  • Metabeskrivelsen bør være minimum 250 ord.
  • Bruk søkeordet du vil rangere for 3-4 ganger.

 

Det er ikke viktig å tagge innholdet i videoen med søkeord og temaer, men det skader ikke. Tagger hjelper Google å finne ut hva videoen handler om, i tillegg vises videoen din oftere som relatert video i YouTube, dersom noen ser en film som inneholder samme tag.

Få flere visninger

Innholdet i videoen, kvaliteten, relevant tittel og metabeskrivelse, er altså viktig for at YouTube-filmen din skal kunne rangere i Google.

Men dette holder dessverre ikke. Filmen må bli sett av MANGE mennesker.

Flere visninger = høyere rangering

Det er mange måter du kan få flere visninger til filmen din. Noen eksempler er:

  • Nevn videoen i Q&A forum
  • Lenk til videoen din i e-post signaturen din
  • Legg videoen inn som innhold i en bloggpost eller på nettsiden
  • Del videoen på Facebook og andre sosiale medier

 

Nå når du vet hvordan du legger til rette for at videoen din skal gjøre det best mulig i Google søkemotoren, er det bare å sette i gang og produsere interessante, informative og morsomme videoer som kundene dine vil elske å se. Bli inspirert av hvordan sminke-, mat- og spillbransjene har lært seg å utnytte YouTube og videoer på nett.

 

Ønsker du flere YouTube tips og triks? Kontakt oss i dag!

(Kilde: Inspirert av blogginnlegget «YouTube SEO: The Ultimate Guide«, 2015)

Oda Kveen
Oda Kveen
oda.kveen@synlighet.no

Oda Vedlog Kveen jobber i Synlighet med både betalt og organisk søk. Hun jobber med søkemotoroptimalisering, brukervennlighet, Content Marketing og produksjon av innhold i samarbeid med kundene.