Hvordan skrive en god tittel i Google (SEO)

"god tittel i Google" skrevet inn i et søkefelt med en hånd som trykker på "search"

19 jan 2017 Hvordan skrive en god tittel i Google (SEO)

Når du gjør et Google-søk, prøver Google å presentere et søkeresultat som er mest mulig relevant for deg. Basert på titler, metabeskrivelser og URLer gjør du en vurdering, og klikker på ett av resultatene i håp om å finne det du var på leting etter. Hva er det som får deg til å klikke på det ene resultatet fremfor det andre, tredje eller fjerde?

Her får du noen enkle tips til hvordan du kan skrive en god og effektiv tittel i Google!

Hva er en tittel?

En tittel er den blå skriften som vises når du gjør et Google-søk (også kalt page title, sidetittel og SEO-title). Det er den samme teksten som vises i fanen til nettsiden i nettleseren.

Eksempler på overskrifter i google seoSEO title i fane på nettleseren

Som oftest blir tittelen automatisk det samme som overskriften til teksten, men det er lurt å velge en separat tittel for å utnytte plassen du får i Google Søk skikkelig. En god tittel i Google er ikke nødvendigvis det samme som en god overskrift på nettsiden din.

Tittelen har stor påvirkning på hvor flest velger å klikke i et søkeresultat. Er du bevisst på hvilke ord og formuleringer du bruker, vil sannsynligheten øke for at målgruppen velger ditt resultat.

 

Se hva som skjedde da…

Du har kanskje sett overskrifter som «Se hva som skjedde da…» eller «Trodde det ikke var sant!» Overskrifter som er skrevet for at du skal bli fristet til å klikke deg inn på saken, for eksempel fra Facebook eller en nettavis, er overskrifter som fungerer dårlig i Google.

Hvorfor?

Overskriften mangler de viktige hvem, hva, hvor, når og hvordan/hvorfor, som kjennetegner søkeord som vi bruker når vi googler.

Ingen googler «se hva som skjedde da…». Derimot ble for eksempel «skam noora synger» søkt etter 320 ganger i mai. Søkefrasen inneholder både hvem: Noora, hva: synger og hvor: Skam.

Se hva nordmenn googlet i 2016

Søkefrasen avslører behovet

Behovet til de rundt 300 som har googlet «skam noora synger», er mest sannsynlig å se klippet som kommer 15:22 minutter uti Skam-episoden «Natta Noora» (p3.no) som ble sendt 18. mars 2016.

Et annet eksempel er «Ulv i Norge for eller i mot» som er søkt etter 180 ganger i september og oktober 2016. De som har søkt dette ønsker mest sannsynlig å lese seg opp i den pågående debatten om hvor stor ulvebestand Norge skal ha, og spesielt etter det ble bestemt og ombestemt at 47 norske ulver skal skytes (Aftenposten.no).

Hvis du ønsker å være en kilde til informasjon for søkerne som leter etter Skam-klippet eller ulveargumenter via Google, må du ha det beste innholdet. Har du innhold som en ulvedebattant kan bruke i sitt leserinnlegg, må det komme frem allerede i overskriften slik at både Google og søkeren forstår at det er det innholdet ditt kan tilby.

Gjør en søkeordsanalyse

Det viktigste du gjør for å lage en god overskrift, er å finne ut hvilke søkefraser målgruppen din bruker for å finne innholdet ditt. Inkludér de viktigste søkeordene i overskriften. Du kan selvfølgelig krydre med adjektiver og variere formuleringene.

Les også: Hva er en søkeordsanalyse?

Tilpass overskrift til innhold og målgruppe

Det søkefrasen sier lite om er hvem som utfører søket. Både elever som skal skrive skoleoppgave og ivrige debattanter som ønsker å beholde ulvebestanden kan gjøre det samme søket, men er muligens på utkikk etter ulikt type innhold. Mens en erfaren debattant kanskje ønsker et forum for å kunne diskutere, ønsker eleven muligens eksempler på for-og-mot-argumenter og statistikk.

I en god overskrift avslører du hva slags type innhold du har på nettsiden din, enten ved å skrive hva slags nettsted du har (forum, leksikon, nettavis, statistikk, offentlig nettside, nettbutikk), eller gjennom valg av ord og tegnsetting:

En overskrift for den erfarne debattanten:

«Klart vi skal ha ulv i Norge | Norsk forum for rovdyr»

En overskrift for skoleeleven

«Skoleoppgave: Hvor mye ulv skal vi ha i Norge? | Skolehjelpen.no»

Det samme gjelder for deg som prøver å selge produkter eller skaffe leads via nettsiden. Ved å bruke de rette søkeordene, og få frem akkurat hvilken målgruppe du retter deg mot allerede i søkeresultatet, er det større sannsynlighet for at folk som ønsker innholdet ditt vil klikke.

Jo flere som klikker på ditt søkeresultat og finner det de leter etter, jo bedre rangering får nettstedet ditt. Det er en av de viktigste elementene i søkemotoroptimalisering.

Har du ikke tid til å skrive separate titler på nettsiden din, eller trenger du hjelp med søkemotoroptimalisering generelt? Ta kontakt med en av våre SEO-eksperter!

 

Oda Kveen
Oda Kveen
oda.kveen@synlighet.no

Oda Vedlog Kveen jobber i Synlighet med både betalt og organisk søk. Hun jobber med søkemotoroptimalisering, brukervennlighet, Content Marketing og produksjon av innhold i samarbeid med kundene.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar