Hva skjer på YouTube i Norge?

ingrid dynna fra Google norge snakker om YouTube

13 apr 2016 Hva skjer på YouTube i Norge?

Ingrid Dynna, Head of Creative Agencies i Google Norge, gir deg innsikt i utviklingen av det norske YouTube-markedet. Du får vite hvilke nye lanseringer, som kommer i 2016, du bør vite om. Hvilket innhold er populært blant seerne, og hvordan kan annonsører og merkevarer dra nytte av dette?

Se videoen her:

Høydepunkter fra videoen:

– Kombinasjonen av godt innhold med en riktig distribusjonsstrategi er meget viktig, understreker Dynna.

Hun synes enda flere norske annonsører bør benytte seg av YouTube-plattformen fordi målgruppene deres allerede oppholder seg der. Brukerne er der fordi de har lyst å se på videoer, og dermed er de mer tolerante ovenfor reklameinnhold, så lenge de opplever det som relevant.

– Med vårt Trueview-format kan brukerne «skippe» videoannonser, slik at det tradisjonelle maktforholdet mellom merkevare og publikum er endret. Brukeren er ikke lenger tvunget til å se annonser, som igjen stiller høyere krav til kvaliteten på reklamefilmen.

Hun trekker også fram at YouTubere er nyttige for annonsører som vil nå ut til spesifikke målgrupper. «Gamere» og «beauty-bloggere» er mest kjente i det norske markedet, men det utvikles nå et svært mangfoldig miljø av YouTubere innenfor flere typer sjangre.

Abonnér på Synlighets YouTube-kanal! Her vil du etter hvert få se flere videoer som vil gi deg innsikt og faglig tyngde innen digital markedsføring.

Thomas Lien
Thomas Lien
thomas.lien@synlighet.no

Performance marketing konsulent med kompetanse innen PPC-annonsering og nye medier.