Søkemotoroptimalisering tips – Hvordan rangere bedre i bildesøk

SEO for bildesøk

20 mai 2016 Søkemotoroptimalisering tips – Hvordan rangere bedre i bildesøk

Bilder frisker opp innholdet, bryter opp lange tekster og skaper følelser og engasjement hos leserne dine. Bilder er også et viktig element i søkemotoroptimalisering (SEO). Både Google og Bing tar hensyn til bildene når de rangerer nettstedet ditt. Her får du tips til hvordan du kan rangere bedre i bildesøk!

En viktig, men ikke like mye omtalt grunn, er at flere brukere har en tendens til å lete lenger ned i søkeresultatet når de søker med bilder. Du kjenner deg kanskje igjen i dette? Du scroller rett og slett til du finner bildet som matcher ditt søk.

Søkemotoroptimalisering av bildesøk gjør du med disse tipsene:

1. Opprett riktig tittel når du lagrer bildefilen. Legger du til et bilde av en spade, så kall bildet for spade.jpg. Velger du filnavn som bilde1.jpg eller xbfr3452.jpg gjør du det vanskeligere for søkemotorene å matche deg med relevante søk. 

2. Unngå duplikater når du navngir bilder i samme kategori. For det første gjør du det vanskelig for søkemotorene å skille mellom bildene dine. For det andre så søker brukerne dine som regel mer spesifikt, gjerne i beskrivende søkeordsfraser. Trekk fram hva som gjør bildene forskjellige, hvis du har mulighet til det. Selger du kommoder kan det lønne seg å skille mellom farge, materialer, størrelser, etc. For eksempel kan du bruke filnavnene kommode-sort.jpg eller kommode-hvit-eik.jpg.

3. Bruk alt-tekst-feltet i publiseringsverktøyet når du legger til bilder. I de fleste av dagens publiseringsløsninger er det mulig å legge inne en alternativ tekst der du kan beskrive bildet grundigere. Søkemotorene tar hensyn til denne teksten når det rangerer bilder. Les hvordan du skriver gode alt-tekster her!

Alt tekst og filnavn på bilder

4. Knytt bildet til teksten som omkranser bildet. Søkemotorene er opptatt av relevansen til innholdet på nettsidene dine. Derfor bør du velge bilder som gjenspeiler det du skriver om. Hold deg til temaet! Kunstnerisk frihet er ikke nødvendigvis den beste løsningen i denne sammenhengen.

5. Skalér og reduser filstørrelsen på bildene dine. Jo raskere nettstedet laster, desto lettere er det for søkemotorene å indeksere det. Tunglastede bilder er altså dårlig nytt for søkemotoroptimalisering. Skaler bildet til den størrelsen du ønsker å vise det i, deretter sørger du for at bildet vises i minst mulig filstørrelse uten at det går utover kvaliteten.

Det finnes flere verktøy på nettet som er egnet til dette formålet. Prøv for eksempel jpegminiSynes du dette høres tungvint ut, bør du ta en prat med utvikleren av nettstedet ditt og spørre om dette kan gjøres automatisk når du laster opp nye bilder. Her er det ingen fasit, men du bør prioritere lastetiden til nettstedet ditt, da store bildefiler kan by på uheldige resultater. Sjekk gjerne lastetiden til nettstedet ditt med dette Google-verktøyet.

6. Styr unna glossy stock-bilder fra amerikanske møterom, så fremt du ikke har amerikanske møtefolk  som målgruppe selvfølgelig. Du finner mange fine, gratis stock-bilder på nettet, men det du ser på som unikt, vil kanskje et dusin andre også ta i bruk. I mange tilfeller vil det lønne seg å oppgradere til en betalt versjon, eventuelt engasjere en fotograf eller ta bildene selv om du føler deg komfortabel med det. Hvordan er dette relatert til søkemotoroptimalisering tenker du? Google antas å ta mer hensyn til bounce rate og engasjement i nettsidene. Generiske bilder vet vi at ofte gir lavere engasjement, og dertil høyere bounce rate. 

Stock bilde tabbe

7. Prøv ut illustrasjoner, grafer, diagrammer og modeller som underbygger det du skriver om. Dette kan øke brukeropplevelsen og hjelpe deg i din søkemotoroptimalisering. Bruk også bildebeskrivelsesfeltet for å beskrive hva illustrasjonen eller bildet viser.

Se Tenke Handle Like strategimodellen

Modellen for kundereisen vi i Synlighet benytter

Har du disse punktene på plass for hvert av bildene på nettstedet ditt, er du godt rustet i kampen om best rangering i både bildesøk og søkemotorene generelt!

Trenger du hjelp med søkemotoroptimalisering på nettstedet ditt? Ta kontakt med våre SEO-eksperter, så vil vi hjelpe deg!

 

Stian Hansen
Stian Hansen
stian.hansen@synlighet.no