RLSA – Slik får du mer ut av søkeannonsene dine

remarketing list search ads - remarketing i søkannonser

02 feb 2017 RLSA – Slik får du mer ut av søkeannonsene dine

Ikke alle søk i Google er like verdifulle for bedriften din. Gjennom RLSA kan du by høyere på de søkene som har høyest verdi for deg. Kunder som allerede kjenner til deg og merket ditt er ofte nærmere en konvertering enn dem som ikke har hørt om deg. Med remarketing på søkeannonser kan du få mer ut av markedsføringsbudsjettet ditt og synlighet på søkeord som normalt er for dyre for deg!

Hva er RLSA?

RLSA står for Remarketing Lists for Search Ads, altså remarketing for søkeannonser i Google. I prinsippet betyr dette at du kan begrense hvem som ser søkeannonsene dine til de brukerne som allerede har besøkt nettstedet ditt. Dette er gjerne eksisterende eller potensielle kunder som allerede kjenner til deg og merkevaren din.

Hvorfor er det lurt å bruke RLSA?

Du kan målrette mer penger mot de mest verdifulle søkerne

Ved å benytte RLSA kan du velge å avse større budsjetter på søkere som har høyere konverteringsverdi. Slik kan du både omfordele og redusere kostnader. Søkere som har hørt om deg, og som har et forhold til deg og merket ditt, har ofte en kortere vei til å konvertere enn søkere som aldri har hørt om deg før. Gjennom RLSA vil du kunne treffe en høyere andel relevante søkere med annonsene dine.

Du kan lettere segmentere kundene dine

RLSA gir deg en god måte å segmentere kundene dine på. Du kan velge å betale mer for klikk fra denne typen søkere gjennom å øke budene prosentvis. Du kan også velge å være synlig på bredere søkeord, noe som kan være spesielt nyttig dersom det er snakk om søkeord med høyt søkevolum, høy konkurranse og dermed høye klikkpriser. Eksempelvis kan det være dyrt for en nettbutikk å være synlig på ordet «kjole», men med RLSA kan du velge å være synlig på dette søkeordet for de brukerne som allerede har handlet i nettbutikken din tidligere.

Har du god kundedata, og relativt mange konverteringer eller salg, slik som i en nettbutikk, kan du gjerne velge å by enda høyere på kunder som tidligere har gjennomført et kjøp. Har du gitt dem en positiv opplevelse ved forrige kjøp, kan de gjerne være mer tilbøyelige til å kjøpe igjen.

Du kan skreddersy budskap til ulike segmenter

Du kan også benytte muligheten til å skreddersy budskapet til de ulike segmentene. Det du bør fokusere på i annonseteksten til en eksisterende kunde, er gjerne noe annet enn det du ønsker å framheve overfor en som ikke kjenner til deg fra før. Eksempelvis kan det være viktigere å få fram dine Unique Selling Points ovenfor en ny kunde, mens det overfor en returnerende bruker kan være mer hensiktsmessig å spille på andre elementer, som f.eks. spesielle tilbud eller nye produkter.

Hva med å treffe nye kunder?

Om du fokuserer kun på RLSA i søkannonsene dine så kan du gjerne spørre hvordan du da skal treffe nye kunder. En vanlig strategi for å nå nye kunder er å benytte seg av Display-annonsering. Du bruker Google sitt Display-nettverk og når ut til brukere som ikke har hørt om deg med bildeannonser. På den måten bygger du opp remarketinglistene dine fra nettstedet og kan treffe dem neste gang de søker etter produkter eller tjenester som du leverer.

Hvordan fungerer RLSA?

For å kunne bruke RLSA, må du først sette opp remarketinglister. Dette kan du gjøre enten direkte i Google Adwords, eller i Google Analytics. Dersom du bruker Analytics, må du koble sammen Analytics med AdWords-kontoen din. Deretter setter du opp ønsket kampanje, og legger inn den aktuelle remarketinglisten som målretting.

Det er to ulike måter å bruke listene på: Kun bud, og målretting og bud

Når du bruker kun bud, vil du benytte samme kampanjer, annonsegrupper, søkeord og annonsetekster uansett hvem som søker, men du velger å by prosentvis høyere på dem som tilhører listen du har spesifisert. For eksempel er du villig til å betale 10,- når noen søker etter «søkemotoroptimalisering», men dersom søkeren har besøkt nettsiden din, er du villig til å betale 10,- + 40 %, altså 14,-.

Bruker du målretting og bud, lager du egne kampanjer som utelukkende vises for det spesifiserte publikumet. Det vil si at dersom noen søker etter «søkemotoroptimalisering», og ikke er registret i remarketinglisten tilknyttet kampanjen, vil ikke annonsen din vise. Her er det lurt å skreddersy annonsene dine til nettopp returnerende brukere og kunder.

Setter du opp egne kampanjer med målretting og bud som et supplement til mer generelle annonser, er det viktig å huske på å samtidig ekskludere de samme remarketinglistene fra de generelle kampanjene. Slik unngår du å konkurrere med deg selv, og du sikrer at de ulike segmentene får riktig budskap.

Har returnerende brukere større verdi?

Er du usikker på om returnerende brukere faktisk har en høyere verdi for deg? Det kan du enkelt teste ved å legge til remarketinglister med en kun bud-strategi, men uten å endre budgivningen. Da vil Google samle opp data på disse brukerne, og du vil kunne analysere effekten av denne målgruppen versus andre søkere.

Jobber du med søkeannonsering, men har ikke benyttet RLSA enda? Test det ut! Vi er overbevist om at du vil lære noe nytt om kundene dine og gjerne forbedre resultatene dine.

Hvis du har andre ting å bruke tiden din på, gjør vi gjerne jobben for deg! Kontakt oss om Google AdWords-annonsering her.

Linn-Therese Vigsø-Holsen
Linn-Therese Vigsø-Holsen
linn.therese.holsen@synlighet.no

Linn-Therese Vigsø-Holsen jobber som rådgiver innenfor annonsering og sosiale medier hos Synlighet. Hun er utdannet siviløkonom fra NHH, med spesialitet innen Marketing & Brand Management. I Synlighet har hun et sterkt fokus på kundereisen på digitale platformer, og hun jobber med både store og små kunder.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar