Dette er responsive annonser for Display

Responsive annonser

26 jun 2017 Dette er responsive annonser for Display

Google lanserte responsive annonser for Displaynettverket for et år siden. Annonsens størrelse, utseende og format justeres automatisk slik at du sparer tid og kan bli godkjent for en rekke flere nettsider. Les hvordan her!

Displaynettverket til Google består av over 2 millioner nettsider som har ulike krav til annonsestørrelser og formater. I den digitale verden, med ulike skjermstørrelser og med en høy andel mobiltrafikk, er det positivt at det blir enklere å tilpasse annonsene til ulike formater.

Hva er egentlig responsive annonser?

Responsive annonser tilpasser seg automatisk annonseplassene på nettsidene i Google sitt Displaynettverk. Både størrelsen på bildet, teksten, logo og formatet justeres automatisk. Frem til juni 2016 måtte du laste opp et titalls ulike annonseformater manuelt for å bli synlig i Google sitt Displaynettverk. Det slipper du med responsive annonser.

Ettersom Google har flere hundre formater, sparer du mye tid og ressurser som annonsør, i tillegg til at annonsene dine vil vises flere steder.

Ved å laste opp to bilder, en logo (valgfritt) og skrive inn tekst, lager Google annonser som tilpasser seg ulike formater:

Fordeler og ulemper med responsive annonser

Den virkelig store fordelen med responsive annonser, er at du sparer mye tid og ressurser på å kun lage én annonse som tilpasser seg overalt. I tillegg kan utseende til annonsen tilpasse seg etter nettsiden annonsen vises på. Det gjør at annonsene glir inn i designet til nettsiden, som kan gi økt troverdighet.

På den andre siden vil du ved responsive annonser miste noe av kontrollen over hvordan annonsene ser ut.

Har bedriften din en sterk visuell profil, kan den bli overstyrt med responsive annonser og muligheten for å detaljstyre annonsenes utseende forsvinner. Du kan forhåndsvise noen annonser så du ser hvordan de ser ut, men som Google påpeker, «Ettersom Google Displaynettverk består av to millioner nettsteder, er det imidlertid ikke mulig å presentere alle mulige oppsett.»

Noen vil kanskje også savne de standard tekstannonsene. Fra januar 2017 må tekstannonsene lages som responsive annonser. Standard tekst ads, kan ikke lenger brukes. Har du lite grafisk materiale tilgjengelig, blir det nå vanskeligere å annonsere i Displaynettverket.

Hvordan lager man responsive annonser?

  1. Logg inn på Google Adwords kontoen din
  2. Klikk på +annonser
  3. Velg responsiv annonse:

Da blir du bedt om å fylle ut feltene (som vist under): kort overskrift, lang overskrift, bedrifts-navn, og url til siden du vil folk skal lande på.

Krav til annonser:

  • Kort overskrift: Opp til 25 tegn
  • Lang overskrift: Opp til 90 tegn
  • Bedriftsnavn:  opp til 25 karakterer

Klikker du på  får du opp bildet under hvor du setter inn bildene og logoen din.

 

 

 

 

 

 

 

Kravene til bildene er som følger:

  • Et landskapsbilde i formatet 1,91:1, som er større enn 600 x 314. Det er en maks begrensing på 1 MB for bildet. Anbefalt 1200 x 628.
  • Et firkantet bilde i formatet (1:1), som er større enn 300 x 300. Det er en maks begrensning på 1 MB for bildet. Anbefalt 1200 x 1200.
  • Logo kan du velge om du vil ha eller ikke. Vi anbefaler ofte våre kunder logo ettersom det øker merkevareeksponeringen. Logoen skal være i formatet 1:1 og større enn 128 x 128. Anbefalt 1200 x 1200. Filstørrelsen kan maks være på 1 mb.
  • Tekst i bildet kan ikke ta mer enn 20 % av plassen i bildet. Har du skrevet mer tekst enn det, kan det føre til at annonsen ikke publiseres.

Resultatet av responsive annonser

Når du er ferdig, får du forhåndsvist 4 eksempelannonser som kan bli vist i Displaynettverket. Én av disse er kun tekstannonse (bildet nummer tre).

Målrettingsmetodene er like gode som tidligere og behovet for å følge med på og optimalisere resultatene er vel så viktig. Ønsker du å lære mer om hvordan du setter opp annonser og optimaliserer deg til rekordgode resultater? Les flere tips på bloggen eller meld deg på et AdWords-kurs. 

Vegard Garder
Vegard Garder
vegard.garder@synlighet.no
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar