6 Tips til Remarketing For Julesesongen

remarketing i julehandelen

24 okt 2014 6 Tips til Remarketing For Julesesongen

Bruker du remarketing? Hvis svaret er nei, bør du sette det opp før julehandelen braker løs.

Hva er remarketing?

I snitt forlater 97% av brukere en nettbutikk uten å fullføre et kjøp. Det betyr ikke nødvendigvis at de ikke ønsker å kjøpe, bare at de ikke vil kjøpe akkurat nå. Kanskje skrek ungene etter middag, eller kanskje glemte de kredittkortet hjemme. Remarketing er når du målretter brukere med annonser etter at de har forlatt butikken – for eksempel for å minne dem på merkenavnet ditt eller produktet de var interessert i – slik at de kan komme tilbake når de er klar til å kjøpe.

Bruker du remarketing riktig?

Remarketing kan være nyttig, men også irriterende. De færreste kunder setter pris på å bli forfulgt, enten det er snakk om en innpåsliten selger eller en annonse som fotfølger dem på hver eneste nettside de er inne på (Zalando, jeg sikter til deg). I de verste tilfeller kan remarketing til og med avsløre hva folk har tenkt å gi i julegave ved å vise annonser for produkter de har kjøpt. La oss ta en nærmere titt på remarketing for julesesongen, og hvordan du kan lage fristende og uimotståelige annonser som vil lede kundene tilbake til butikken som maur til en sukkerbit.

Før du starter: Sette opp remarketing med Adwords

Det er to måter du kan sette opp remarketing for Google-annonsene dine. Du kan bruke Google Analytics (GA) sin egen kode, som betyr at du ikke trenger å legge inn et nytt script på nettsiden om du allerede bruker GA. Eller så kan du bruke Adwords sitt eget script. Dette gjør du ved å gå inn under Shared Library/Delt bibliotek i Google Adwords, og velge Audience/Målgruppe. Trykk på knappen «Set up remarketing» for å få scriptet og instruksjoner på hvordan det skal legges inn på nettsiden.Sette opp remarketing Når du har satt opp scriptet er du klar til å sette opp målgruppene dine!

Tips 1: Målgrupper

Nøkkelen til vellykket remarketing er å segmentere ut de mest verdifulle målgruppene og lage annonser rettet mot disse. Normalt får du best respons når du skreddersyr annonsene basert på folks adferd og interesser, men rundt jul kan det være annerledes. I julesesongen kjøper ikke folk ting til seg selv, men til andre. Menn kan plutselig interessere seg for undertøy og kvinner ser på tekniske duppeditter. Derfor kan være lurt å ikke segmentere for mye. Vær kreativ med remarketinglistene dine og eksperimenter med ulike lengder og kombinasjoner. remarketinglister Et eksempel på en strategi er å vise annonser hyppig til folk som har vært innom nettstedet i de siste dagene, og deretter senke budet etterhvert som sjansen for at de kjøper blir mindre. Hvor lenge du ønsker å være synlig avhenger av salgstrakten din – hvor lang tid bruker folk normalt på å bestemme seg? Du kan for eksempel lage remarketinglister/målgrupper basert på:

  • Når folk besøkte nettbutikken
  • Hvor lenge de var inne på nettsiden
  • Om de har besøkt en nøkkelside (kontaktskjema eller handlekurv) uten å ha fullført
  • Om de har fullført et kjøp tidligere
  • Om de har sett en YouTube-annonse fra deg
  • Om de har besøkt nettsiden tidligere, men ikke de siste x-antall måneder

Tips 2: Negative målgrupper

Om du selger smarttelefoner og noen kjøper en dyr iPhone 6 fra deg, så ser det temmelig idiotisk ut om du fortsetter å vise dem annonser for en iPhone dagen etter. I julen handler folk mye, og det kan bli kostbart om du fortsetter å markedsføre deg mot personer som har fullført et kjøp med mindre sjansen for gjenkjøp er stor. Eller kanskje vil du kun markedsføre deg mot folk som har besøkt siden innen de siste 7-30 dager, og ønsker å utelukke besøkende fra de siste 6 dagene. Du kan ekskludere målgrupper i Adwords enten når du setter opp remarketinglisten: negativ remarketing eller ved å gå på Audience/Målgruppe i kampanjen og scrolle ned til Campaign Audience Exclusions på bunnen av siden: negativ remarketing audience

Tips 3: Søk/Shopping + remarketing

Remarketing er ikke bare forbeholdt bildeannonsering på andre nettsider – det kan også kombineres med søkeannonser og Shopping-annonser! Alle vet at søkeannonser er svært effektive, og remarketing kan ta det enda et hakk videre ved at du kan by høyere eller skreddersy annonsene dine til de som har besøkt siden før. Denne typen annonse kalles for RLSA (Remarketing Lists for Search Ads). Under vises en vanlig Søk-kampanje og en RLSA-kampanje. De bruker samme annonser, men den første kampanjen er målrettet mot nye besøkende og den siste er målrettet mot gamle besøkende. rlsaAlt du trenger å gjøre for å lage en RLSA-kampanje er å kopiere en eksisterende Shopping- eller søk-kampanje, og legge inn remarketinglisten som målgruppe i kampanjen (husk å legge listen som en negativ målgruppe i den originale kampanjen). Nå kan du by høyere og bli mer synlig ovenfor målgruppen din.

Tips 4: Brede søkeord som ikke koster skjorta

Brede søkeord kan være kostbare å være til stede på. Ta for eksempel «kjole» eller «julegaver». Store merkevarer kan annonsere for disse ordene, men for mindre annonsører lønner det seg sjelden ettersom folk kan være på jakt etter hva som helst. Men hva om du bare målrettet brede søkeord mot de som har besøkt siden tidligere? Disse brukerne er allerede kjent med merkevaren din. De er, eller har vært, interessert i produktene dine før. Og ikke minst er det mye billigere å annonsere mot en mindre målgruppe enn for eksempel mot alle i hele Norge.

annonsere på julegaver

Tips 5: Riktig timing

Kundens behov og interesser endrer seg raskt i julesesongen. Istedenfor å kjøre samme budskap gjennom hele perioden, bør du tilpasse tilbudene og annonsetekstene dine for å fange dem opp i ulike deler av kjøpsprosessen. For eksempel:

  • Slutten av oktober/Begynnelsen av november – Rabatter og gavetips
  • November / Begynnelsen av desember – Rask eller gratis frakt
  • Midten av desember – Siste sjanse for levering
  • Uken før julaften – Ekspresslevering og digitale gavekort
  • Etter julaften – Nyttårssalg og januarsalg

Juster budskapet ditt etter hva du selger og hvilke kampanjer du kjører. Husk også at jo nærmere vi kommer jul, jo viktigere blir leveringstid og jo mindre prisbevisst blir kunden. salg

Tips 6: Skru opp volumet

I begynnelsen nevnte vi at du ikke bør terrorisere folk ved å vise annonser for mye på andre nettsider, men november og desember kan være et unntak. Folk forventer å se mer reklame og du kan øke frekvensen på hvor mange ganger annonsene dine vises i løpet av en gitt tidsperiode. (Merk at dette kun gjelder Display/bildeannonser og ikke søkeannonser – søkeannonser bør alltid vises når folk søker etter noe relevant). Dette gjør du ved å gå på kampanjen din > Innstillinger > Ad delivery frequency Bare husk å sette ned frekvensen igjen når julehandelen er over.

Start idag!

Remarketinglister lagrer kun besøkende fra det tidspunktet du lager listen. Jo før du lager listene du skal bruke til julehandelen, jo flere folk kan du markedsføre deg mot. Og du kan lagre cookies i opptil 540 dager – altså kan du allerede nå planlegge hvilke målgrupper du skal bruke til neste år… Håper disse tipsene var nyttige og lykke til med julehandelen!   Trenger du hjelp med remarketing? Vi i Synlighet kan hjelpe deg med spørsmål eller å sette opp remarketinglister og kampanjer. Kontakt oss om remarketing her!

Avatar
Vy Nguyen
vy@synlighet.no

Vy jobber med Adwords, Facebook og SEO på Synlighets kontor i Bergen. Hun har bakgrunn som markedsfører/grafisk designer og er utdannet i Medieteknologi og -design ved Universitetet i Agder. Legg henne gjerne til på LinkedIn.