RankBrain – framtiden til søkemotoroptimalisering endres

hjerne med puslespillbiter som illustrerer rankbrain

14 okt 2016 RankBrain – framtiden til søkemotoroptimalisering endres

Googles RankBrain blir mer og mer viktig i prosessen om å finne de beste søkeresultatene. Det er mye som tyder på at dette kan få faget søkemotoroptimalisering til å helle i en ny retning. Her er en innføring i RankBrain-algoritmen og hvordan den kan endre måten vi jobber med søkemotoroptimalisering!

Hva er RankBrain?

RankBrain er en av Google sine algoritmer som hjelper med å bestemme søkeresultatet i Google. Det som skiller RankBrain drastisk fra andre algoritmer, er at det er en dynamisk algoritme som utvikler seg og lærer etter hvert. I motsetning til statiske algoritmer – som Panda-oppdateringen fra 2010, som sjekker nettsteder for kvalitetsinnhold, og Penguin fra 2012, som prøver å finne nettsider med unaturlige linkprofiler – blir RankBrain bare smartere og smartere.

Google regner per i dag RankBrain som den tredje viktigste faktoren som bidrar til resultatet for et søk. Den er allerede aktiv i alle søk, men det er ikke alltid den gir utslag på søkeresultatet… ennå! Flere regner med at RankBrain før eller senere vil bli den viktigste faktoren for å avgjøre rangering.

Hva gjør RankBrain?

  • Når RankBrain ser et ord eller en søkefrase som den ikke kjenner til fra før, gjetter den hvilke ord eller fraser som kan ha samme mening, og filtrerer søkeresultatet etter det. Dette gjør at Google blir mer effektiv til å finne fram gode resultater på søkefraser som aldri er brukt før. Hele 15 % av søk på Google har aldri blitt søkt på før.
  • Det virker som om RankBrain tolker søkefraser for å finne relevante sider som kanskje ikke inneholder akkurat det ordet som brukes i søket.
  • RankBrain blir matet med et utvalg historiske søk, og lærer ved å finne søkeresultater på dem. Når RankBrain-resultatene er verifisert av Google sitt team, blir systemet oppdatert og går live igjen. På denne måten utvikler RankBrain seg raskt og blir smartere når den skal være med å finjustere søkeresultater.
  • Den forbedrer tolkningen av søkefraser og forståelse av innhold på nettstedet. Den ser ikke på lenker og innhold.

RankBrain = Kvalitetspoeng

RankBrain fungerer mye på samme måte som Google AdWords sine kvalitetspoeng. Den ser ikke på eksterne signaler, som lenker, men rangerer et nettsted etter relevans på en score fra 1-10, hvor 1 er det dårligste. Noen av de viktigste faktorene som spiller inn på kvalitetspoeng er klikkraten i relasjon til plassering, og det som kalles Task Completion Rates. Task Completion kan være alt fra tid brukt på siden til bounce rate, med andre ord alle faktorer som kan indikere at innholdet engasjerer og dermed er interessant for søkeren.

Kvalitetspoeng er en rangeringsmetode som allerede brukes i Google sine annonseringskanaler; Google AdWords, Display-annonsering, YouTube-annonser og Gmail-annonser. Metoden er så effektiv at også andre digitale aktører, som Facebook og Twitter, har tatt i bruk en lignende metoder med Facebook Relevance Score og Twitter Quality Adjusted Bids. Det har bare vært et tidsspørsmål før dette skulle begynne å gjelde for organisk rangering.

Hvordan vil RankBrain endre søkemotoroptimalisering?

Konsekvensen av RankBrain blir at du må begynne å tenke på søkemotoroptimalisering litt mer som pay-per-click-annonsering, det er i hvert fall antagelsen til Wordstream. Du må tenke på klikkrater. Du må altså slå konkurrentene dine med høyere forventet klikkrate i forhold til plasseringen din i søkeresultatet. Du kan finne ut hva klikkraten din er på visse utvalgte søkeord ved å bruke Search Console i Webmaster Tools eller Google Analytics:

Søkeord i Search Console i Google Analytics

Men dette er jo selvfølgelig ikke nok, fordi du ikke vet hva du konkurrerer mot. Klikkratene varierer fra søkeord til søkeord, tid på døgnet, hvor det blir søkt fra, om det er Rich Snippets eller Knowledge Graphs til stede i søkeresultatet, osv. Men det du kan finne ut er gjennomsnittlig klikkrate fordelt på plasseringer i organisk søkeresultat, som Moz har kommet med:

organisk rangering vs klikkrate

Hvis du plotter inn rangering og klikkrate på søkeordene dine i denne grafen, kan du finne ut hvilke sider som er i faresonen. Sammen med andre målbare faktorer, som sidevisninger og konverteringer (typiske Task Completion Rate faktorer), kan du finne en god prioriteringsliste til optimaliseringen.

Du kan heller ikke bare tenke på søkeord når du skriver titler, men også finne den versjonen av tittelen som gjør at folk helst klikker. Det kan du gjøre ved å teste ulike titler i Google AdWords før du velger hvilken du skal bruke organisk.

I tillegg kan det bli viktigere å supplere søkemotoroptimaliseringen med merkevarebyggende tiltak, som f.eks. TV-reklame og kampanjer i sosiale medier. Med merkevarebygging kan du oppnå en gjenkjennelsesfaktor som vil ha mye å si for klikkraten din. For eksempel er det gjort undersøkelser på Facebook-annonsering som viser at trafikk fra organisk søk på mobil gikk opp med i gjennomsnitt 6 % etter en Facebook-kampanje.

Hvis du allerede fokuserer på å lage godt innhold på nettsidene dine, er ikke RankBrain noe du trenger å bekymre deg så mye for. Det viktigste for Google, når de foretar endringer, er å få luket bort nettsider som ikke gir innhold av høyeste kvalitet, og å finne de mest relevante svarene til søkerne. Hvis nettstedet ditt allerede gir informasjon av høy kvalitet innenfor ditt ekspertiseområde, har du ditt på det tørre.

Hold deg oppdatert på det som skjer innen søkemotoroptimalisering og alt innen digital markedsføring! Meld deg på nyhetsbrev og følg oss på Facebook!

 

Kilder:
Search Engine Land
Wordstream

Trine Malde
Trine Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /www/synlighetblogg_387/public/wp-content/plugins/forms-for-campaign-monitor/forms/core/Form.php on line 337