Pinstrategi – hvordan utnytte Pinterest best!

Pinstrategi på bilde med dame som bruker mobiltelefon

23 sep 2016 Pinstrategi – hvordan utnytte Pinterest best!

Selv om Pinterest ikke er en av de skikkelig store sosiale mediene på det norske markedet, har så mye som 11 % av den norske befolkningen en Pinterest-bruker. Det betyr cirka 500 000 brukere på en plattform som har mindre konkurranse og færre norske bedrifter. Tenker du at kundene dine potensielt oppholder seg på Pinterest? Her får du 7 ting du bør tenke på når du bruker Pinterest!

1. Last opp bildene fra nettstedet ditt

Når du laster opp bilder på Pinterest, er det viktig at du gjør det fra nettstedet ditt og ikke direkte fra datamaskinen. På den måten får du en link på bildet som kan lede brukerne tilbake til nettstedet ditt. Denne linken vil fortsette å være knyttet til bildet selv om andre brukere «re-pinner» bildene dine, så de vil alltid ha muligheten til å finne deg. Dette er noe av det mest verdifulle ved å bruke Pinterest!

2. Bruk lange, vertikale bilder

80 % av trafikken på Pinterest skjer via mobilen. For å få mest ut av plassen på Pinterest, bør altså bildet være formet som en mobilskjerm. Med andre ord: Ikke last over bilder fra Instagram og Facebook automatisk.

Pinterest anbefaler et størrelsesforhold fra 2:3 til 1,2:8 minimum med en bredde på 600 px. Bildet bør ikke være for langt heller, med mindre det er et bilde som inviterer til scrolling. En del infografikk inviterer til scrolling, som du ser i eksemplet vist nedenfor:

Infografikk fra Pinterest

Kilde: Pinterest

Logo på bildet er i mange tilfeller en god idé, spesielt om du ønsker å styrke gjenkjennelseskraften til merkevaren din.

3. Velg en relevant kategori for tavlene dine

Med en relevant kategori blir det lettere for brukere å finne deg. I Pinterest kan du lage tavler, eller boards på engelsk, der du kan samle bilder med samme tema. Hvis du legger til tavlene i tilfeldige kategorier, kan nettstedet ditt oppfattes som upålitelig og preget av spam. I verste fall kan dette lede til at Pinterest blokkerer nettsiden din fra å kunne lagre pins. Gjør opplevelsen best mulig for brukerne ved å velge relevante kategorier!

Pinterest innstillinger - hvor du finner kategori-valg

4. Verifiser nettstedet ditt og få Pinterest Analytics

Med Pinterest Analytics kan du finne ut hvilke av pinsene dine som gjør det best, hvordan pinnere bruker «Pin-it»-knappen på nettstedet ditt, hvem det er som liker pins fra deg (kjønn, sted og andre interesser), hvor de pinner fra og mye mer.

For å sette opp Pinterest Analytics trenger du først og fremst en bedriftskonto. Deretter kan du kan sette opp Pinterest Analytics her!

5. Detaljert beskrivelse av pins og tavler

Det er spesielt viktig med gode beskrivelser – både på bildene (pins) og tavlene i din Pinterest. Det er essensielt at du bruker de rette søkeordene sånn at bildene dine kan rangere i Google Bildesøk, men også fordi de skal rangere i den interne søkemotoren på Pinterest. Pinterest er en søkemotor for bilder, og for at folk skal kunne finne bildene dine, må du søkemotoroptimalisere i bildebeskrivelsen. En undersøkelse fra sosiale-medier-forskeren Dan Zarella, har vist at en beskrivelse på omtrent 200 ord er det som inspirerer mest til RePinning.

Når du sorterer bildene dine på forskjellige tavler, er det også viktig at du gir tavlene logiske navn basert på søkeord, slik at de er lette å finne. For eksempel så kan du dele opp kjoler i sommerkjoler, kjoler til bryllup, kjoler til julebord, etc. Du bør også skrive en beskrivelse av tavlen din for å støtte opp om den tittelen du gir den.

Ikke glem å legge til en «call to action» på slutten av beskrivelsen på både tavler og pins for å oppmuntre brukerne til å besøke nettstedet ditt.

6. God landingsside

Sikre deg maksimal effekt av Pinterest ved å lede brukerne til relevante sider for det bildet du har lagt ut. Hvis du har lagt ut et bilde av en kjole, så bruk bildet som ligger på selve produktsiden slik at brukeren enkelt kan kjøpe produktet om hun ønsker det.

7. Legg til en «Pin-it»-knapp på nettsiden din

Gjør det enkelt for Pinterest-brukere å gjøre jobben for deg! Med en «Pin-it»-knapp på hver side av nettstedet ditt, blir det enkelt og problemfritt for pinnere å lagre bilder fra nettsiden din på sine tavler. Fordi hver pin vil ha en link tilbake til nettstedet ditt, er dette bare gunstig for deg. Spør din nettstedsleverandør om hjelp – dette er en jobb som er raskt gjennomførbar.

"Pin-it"-knapp på nettside

Kilde: Nøstebarn

En pin på Pinterest har lang levetid

Det som er viktig å huske med Pinterest er at det er et sosialt medium som ikke fungerer på samme måte som Instagram og Facebook. Du trenger ikke å dele innhold hver dag for at det skal ha noen effekt. I gjennomsnitt er levetiden til en pin mye lengre enn en post på for eksempel Facebook eller Twitter. 50 % av besøket på en pin skjer 3,5 måned etter at du først la ut bildet. Dette er en god grunn til å sette en pinstrategi og få de flotte bildene du sikkert allerede sitter på, ut på Pinterest. Gjør det lett for potensielle kunder å finne deg!

Vær sosial på Pinterest

Dette er en liste over noen av de tekniske tingene du kan gjøre for å få bildene dine ut på Pinterest på en optimal måte, men som med alle sosiale medier, gir det størst effekt hvis du i tillegg er sosial med andre pinnere på plattformen. Lik, re-pin og kommenter på andre sine relevante pins for å engasjere deg med brukerne. Hvis du finner ut at Pinterest er en kanal som din bedrift bør satse på, bør du legge inn det sosiale aspektet i strategien din. Det er da du får fullt utbytte av potensialet som finnes på Pinterest.

Trenger du hjelp til å sette opp en digital strategi for bedriften din? Ta kontakt med våre eksperter her!

 

 

Kilder:
Pinterest
Marketingland
Dan Zarella

Trine Malde
Trine Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.