Optimalisering av produktsider med SEO

Bord met SEO notater

21 apr 2015 Optimalisering av produktsider med SEO

Søkemotoroptimalisering dreier seg kort fortalt om å overbevise søkemotorene om at dine sider er de som er mest relevante for dem som leter etter det du har å tilby. Det går ut på å lage gode nettsider for brukerne dine, sider som øker din synlighet i søkemotorene, og som dermed vil gi nettsiden din mer relevant trafikk.

Søkemotoroptimalisering er et stort fagfelt, men det er allikevel et par enkle grep du selv kan ta for å optimalisere dine produktsider med SEO.

Bord met SEO notater

Beskriv produktene dine med ord

En vanlig feil i nettbutikker med dårlig organisk rangering, er manglende beskrivende tekster på produktsidene. Selvfølgelig skal du ha med tekniske detaljer, gjerne også i tabeller, dersom produktene dine er av typen som trenger det. Men det du må gjøre i tillegg er å skrive en liten tekst om selve produktet dersom du skal ha noe håp om en bra organisk rangering.

Som alltid skal du skrive tekster for leserne først. Søkemotoroptimalisering skal ikke være ditt hovedfokus når du skriver tekst, men det er nødvendig å ha tekst der dersom du ønsker at sidene dine skal være mest mulig tilgjengelig for målgruppen din.

Tekstene du skriver trenger ikke å være lange artikler.

Fokuser heller på å lage gode, unike tekster for hvert produkt, som gjør det enklere for kundene dine å velge riktig. Dersom du ikke tilbyr den informasjonen kundene dine trenger, vil de søke etter den andre steder. Du risikerer altså å minste kunder til konkurrenter.

Krydre tekstene dine med en passe mengde produktnavn, merkenavn og synonymer, men ikke overdriv bruken av ett og samme ord. Teksten skal leses naturlig.

Bruk av produktbeskrivelser fra produsenter

Dersom du ønsker å være sikker på at du ikke blir vist i søkeresultater, trenger du bare å kopiere produktbeskrivelsene fra dine leverandører.

Disse produktbeskrivelsene blir delt ut til alle andre som selger produktet, og de fleste av dine konkurrenter tar seg ikke bryet med å skrive egne tekster. Dette fører til at mange har identisk innhold.

Det umulig å skille seg ut om du produserer innhold på den måten.

I værste fall kan du også risikere å bli straffet fra Google for kopi av innhold, og da kan du bli utestengt fra søkeresultatene fullstendig.

Hovedregelen er at du alltid bør lage unikt innhold.

Dersom du ikke kan skrive unikt innhold for alle dine produktsider, kan du ha den samme generelle teksten på flere sider. Dersom du gjør dette bør du bruke en «no-index» tag på disse sidene. Dette er en SEO-teknikk for å sørge for at du ikke blir straffet fra Google for duplikatinnhold.

Beskrivelse av helt nye produkter

Du kan også skrive gode produktsider for helt nye produkter, både med tanke på SEO og på brukervennlighet.

Dersom du har et produkt eller en løsning som markedet ikke kjenner til enda, kan du skrive en tekst som beskriver hvordan den nye løsningen fungerer sammenlignet med tidligere, mer kjente løsninger.

Fokuser på kjente begreper, og fortell om hvordan ditt produkt gjør jobben bedre, billigere, enklere etc.

Bruk riktige søkeord for SEO

Påvirkning på organisk rangering

Påvirkning på organisk rangering

Hvordan beskriver kundene dine produktene du selger? Bruker de det samme språket som deg? Når du kan mye om dine egne produkter eller tjenester, er det veldig lett å bli blind på hvor mye fagspråk du faktisk bruker når du beskriver produktene eller tjenestene dine.

Du bør kanskje foreta en kundeundersøkelser for å avdekke hvilket språk kundene dine bruker, gjennomføre søkeordsanalyser, eller i det minste snakke med ansatte i bedriften din som har kundekontakt og vet hva kundene spør etter.

Bruk modellnummer og konkrete produktnavn dersom kundene dine bruker dette, men dropp det dersom det kun er dere fagfolk internt som benytter disse begrepene.

Når du vet hvilke søkeord du bør fokusere på, må du få disse inn i produktbeskrivelsen din i passende mengde. I tillegg til i brødtekstene bør du blant annet sette inn søkeordet i:

  • meta tittel
  • meta beskrivelse
  • URL
  • H1
  • bildetekster og alt tag

Skriv gode, unike meta titler

En meta tittel er den teksten du finner i fanen på nettleseren din, og teksten som er blå øverst i søkeresultatet. For vår egen produktside om søkemotoroptimalisering har vi skrevet meta tittelen:

Organisk resultat for søkeordet «søkemotoroptimalisering»

Metatitler er viktige når du skal drive med SEO. Dersom de er godt skrevet, hjelper de deg med å få en god plassering i ønskede søkeresultater, de øker sjansen for at noen trykker på din lenke og besøker dine sider, og de gir også kundene dine en bekreftelse på at de har kommet til riktig sted.

Du bør alltid ha unike meta titler for dine produktsider.

En god måte å gjøre dette på, dersom du har veldig mange produktsider å holde styr på, er å lage deg et system som fungerer for alle sidene dine. Bestem hvilke elementer metatittelen skal inneholde for alle nettsider, f.eks. varekategori – type – varenavn, eller merkenavn – modellnavn – type – kategori.

For en klesbutikk kan dette se sånn ut:

Reebok – Sport Essentials Tight – Tights – Dame

I en god meta tittel skriver du søkeordet du ønsker å rangere for tidlig i tittelen. I eksemplet over er det Reebok Sport Essential Tight.

For produktsider bør du i tillegg sette inn den informasjonen som målgruppen din trenger for å anta at du tilbyr akkurat det de er på utkikk etter. I eksemplet over er det relevant å bekrefte at det dreier seg om tights til damer. For denne typen produktside kan du tillate deg å være veldig spesifikk, og fortelle målgruppen nøyaktig hva det er de finner dersom de går inn på siden din.

Tenk på kundene først, så på SEO

Du kan altså optimalisere dine produktsider med SEO for å øke din synlighet, men vi gjentar det likevel en gang til; du skal alltid skrive for leserne dine først!

Brukervennligheten skal du ha som hovedfokus, men det er ingen grunn til at brukervennlige sider ikke kan være gode for søkemotorene også. Du bør ha søkemotoroptimaliserte produktsider for å gjøre det verdifulle innholdet ditt mer synlig i søkeresultater og dermed mer tilgjengelig for målgruppen din på nett.

 

Ta gjerne kontakt med oss i Synlighet dersom du ønsker å lære mer om optimalisering av produktsider eller SEO.

Avatar
Sigrid Krog Vinge
sigrid.vinge@synlighet.no

Rådgiver PPC-annonsering, SEO og Content Marketing Sigrid har studert markedsføring på Handelshøgskolen i Trondheim og Reklame og Merkekommunikasjon på Norges Kreative Fagskole. Før hun begynte hos Synlighet var hun butikksjef for Eplehuset i Trondheim. Sigrid jobber med annonsering, SEO og innholdsmarkedsføring.