Optimalisering av PDF for Google (SEO)

En bunke med filer og en knapp som sier PDF Download

15 jul 2015 Optimalisering av PDF for Google (SEO)

Optimalisering av PDF’er er i utgangspunktet ikke annerledes enn optimalisering av vanlige landingssider i HTML-kode. Allikevel er det noen ting som det er greit å være oppmerksom på når du legger ut PDF’er på nettet.

 

Bør innhold publiseres som PDF?

Først og fremst er det viktig å være bevisst på hvorfor du ønsker å legge ut en PDF i det hele tatt.

Mange SEO-eksperter fraråder å legge ut innhold i dette formatet og mener at du alltid bør publisere innhold på nett i HTML-kode. Som regel er dette en god anbefaling, fordi «vanlige landingssider» ofte er mer brukervennlige, interaktive og blir oftere delt, kommentert og lenket til i sosiale medier.

Men det er ikke riktig at PDF’er ikke rangerer i Googles søkeresultat. Det er heller ikke riktig at PDF-filer er et format som ikke bør brukes på nett i det hele tatt.

Ja, du bør la innholdet forbli i PDF-format hvis innholdet i PDF’en er ment å printe ut, som f.eks. sjekklister og skjemaer. Et annet scenario der du bør la innholdet forbli i en PDF, er dersom dette innholdet allerede blir brukt og dersom andre har lenket til PDF’en. Å bryte lenker gir aldri en god brukeropplevelse.

Tekstbasert innhold

Det første du må sørge for, dersom du ønsker at en PDF skal få høy rangering i Google, er at innholdet i PDF’en er tekstbasert. Hvis innholdet og teksten er i bildeformat, gir det Google dårligere forutsetninger for å lese og rangere dokumentet.

Dokumentegenskaper

Google bruker i stor grad dokumentegenskapene til en PDF for å avgjøre hvem innholdet er relevant for. Du legger inn dokumentegenskaper før du konverterer f.eks. Word-dokumentet ditt til en PDF. Den viktigste informasjonen er tittel, kode eller nøkkelord, emne og forfatter. Fyll gjerne ut flere felt dersom det er relevant, det skader ikke.

Egenskaper i et Word-dokument finner du ved å klikke på «Fil» øverst i venstre hjørne, og så på «Informasjon». Har du Word 2013 vil det se slik ut:

pdf egenskaper

De gule områdene er det spesielt viktig at du fyller ut.

Følg de vanlige SEO-prinsippene

Som ved optimalisering av HTML-sider og annet innhold på nett, gjelder de vanlige SEO-prinsippene også for PDF’er. Gi dokumentet en god og beskrivende tittel og en SEO-vennlig URL.

Sørg for at overskrifter og alternativ tekst er på plass, på samme måte som om du skulle optimalisert en HTML-side. Mye tyder på at søkemotorer håndterer overskriftene i en PDF på samme måte som H1 og H2 i vanlig HTML.

Les mer om SEO og optimalisering av produktsider her! 

Filstørrelse

Sørg for at filstørrelsen ikke er for stor. Da tar det lang tid å åpne filen og det ødelegger både for brukeropplevelsen og for rangering i Google. Googles robot som «crawler» nettsiden eller PDF’en premierer rask lastetid med høyere rangering.

Unngå duplikater

Du må gjerne ha både HTML- og PDF-versjoner av det samme innholdet, men unngå duplikater der større deler av innholdet er identisk. Les hvorfor det er viktig å unngå duplikater her!

Bruk en eldre Adobe Acrobat versjon

Mange har ikke lastet ned den siste versjonen av Adobe Reader og de vil mest sannsynlig ikke gjøre det for å kunne lese akkurat din PDF. Da skal den være virkelig interessant. Det hender også at søkemotorer ligger bak i tid, så det kan være lurt å lagre PDF’en i en eldre versjon.

Vis til relevant innhold

Lenker inn til en side eller et dokumentet er et viktig signal til Google om at dette innholdet er relevant for flere brukere. Google rangerer derfor innhold med mange inngående lenker høyere. Noe mange glemmer er at du også kan lenke fra PDF’en til andre sider på nettstedet. Å vise til annet relevant innhold gir en god brukeropplevelse, samtidig som innholdet ditt får en større autoritet på nett.

Vil du lese mer om søkemotoroptimalisering? Ta en titt på bloggen for flere tips og råd!

(Kilde: Basert på blogginnlegget til Reid Bandremer «SEO for PDF Files«, 2013)

Oda Vedlog Kveen
Oda Vedlog Kveen
oda.kveen@synlighet.no

Oda Vedlog Kveen jobber i Synlighet med både betalt og organisk søk. Hun jobber med søkemotoroptimalisering, brukervennlighet, Content Marketing og produksjon av innhold i samarbeid med kundene.