Slik optimaliserer du nettsiden din for Voice Search

08 sep 2016 Slik optimaliserer du nettsiden din for Voice Search

Voice Search blir stadig mer populært, og i 2020 vil kanskje 50 % av alle søk være stemmesøk. Hvordan vil det påvirke arbeidet med søkemotoroptimalisering?

Forskjellen på Voice Search og skrevne søk

Jo mer Voice Search utvikler seg, desto viktigere blir kontekst- og samtalebaserte søk. Dette kan bety begynnelsen på slutten for generiske stikkordssøk.

Optimalisering for Voice Search er framtiden for SEO, og dette bør gjenspeiles på nettstedet ditt i form av kvalitetsinnhold som er skrevet på en lettfattelig og tilgjengelig måte.

Du må være bevisst på at de som søker ved hjelp av søkeord, og de som stiller et spørsmål til Voice Search, kan være ute etter ulike ting. Den som bruker søkeord gjør kanskje research, mens den som bruker stemmesøk vil ha raske svar. Du bør tilpasse deg begge henvendelsesmetodene.

LES OGSÅ: Dette er Voice Search!

5 ting du bør prioritere når du optimaliserer for Voice Search

  1. Fokuser på Long Tail-søkeord.

Generiske søkeord vil neppe forsvinne helt, men de vil bli mindre viktige med tanke på hvordan vi stiller spørsmål i stemmesøk. Du må derfor fokusere mer på dagligtalebaserte long tail-søkeord.

  1. Gi kontekst ved hjelp av Schema Markup

Gjør deg kjent med schema markup, hvis du ikke allerede vet om det. Det er en HTML add-on som hjelper søkemotorer å forstå konteksten til innholdet ditt, noe som gjør at innholdet ditt vil kunne få bedre rangering i vanlig søk, samtidig som det blir mer relevant for konkrete stemmesøk.

  1. Optimaliser nettstedets mikrodata

Du bør forsikre deg om at, for eksempel, veibeskrivelser til fysiske butikker er leselige for besøkende på nettstedet ditt. Det er som oftest denne typen informasjon mobilbrukere og Voice Search-brukere er ute etter.

  1. Lag FAQ-sider

Når vi bruker Voice Search, stiller vi spørsmål som typisk begynner med «hvem», «hva», «hvor», «når», «hvorfor» og «hvordan». Vi er ute etter øyeblikkelige svar, og derfor bør ditt nettsted inneholde FAQ-sider, også kalt «Ofte stilte spørsmål»-sider. La disse sidene starte med spørsmål, og skriv svar som minner om en samtale for å appellere til Voice Search.

  1. Lag en søkeordsanalyse med dagligtaleformulerte spørsmål

Det finnes mange verktøy som hjelper deg med å finne relevante søkeord og sette opp en søkeordsanalyse. Ta utgangspunkt i spørreordene, aktuelle temaer og let opp spørsmål som søkes etter ofte. På den måten finner du ut hvilke spørsmål som er viktigst for deg å besvare, og hvordan ordlyden bør være.

Hvilken vei går Voice Search?

Behshad Behzadi, sjefsingeniør i Google Zürich, mener at samtaler med søkemotorer er framtiden. I hovedtalen hans fra SMX West i mars sa han at det ikke lenger skal handle om at søkemotoren gjenkjenner ord, men at den skal kunne forstå og tolke budskap og kontekst.

Googles mål er at Voice Search skal bli den ultimate, mobile assistenten som kan hjelpe deg i dagliglivet, slik at du kan bruke tiden din på viktigere ting. Ifølge Comscore vil 50 % av alle søk være stemmesøk i 2020.

Programmer som Google Now og Siri blir stadig mer populære, og for dem er det viktig å lære seg å tolke dagligtale. Derfor har også Googles programvare blant annet pløyd seg gjennom nærmere 3 000 romantiske romaner for å bli en bedre samtalepartner.

 

Vil du komme framtiden i forkjøpet, og optimalisere nettstedet ditt for Voice Search? Kontakt oss om søkemotoroptimalisering i dag!

 

Kilde: Searchenginejournal

Silje Stenkløv
Silje Stenkløv
silje.stenklov@synlighet.no

Silje jobber med SEO og innhold på Synlighets kontor i Bergen. Hun har jobbet som videojournalist i BT, undervist i videoredigering på UiB og jobbet i teknisk avdeling på TV 2 før hun kom til Synlighet. Silje har to bachelorgrader fra UiB, i journalistikk og film- og TV-produksjon.