Oppsummering fra Social Media Days 2018

Social media days 2018

16 feb 2018 Oppsummering fra Social Media Days 2018

Social Media Days Oslo er over for denne gang. Året 2017 ble oppsummert, og trendene og spådommene for 2018 ble introdusert. Som alltid har det skjedd mye, noe vi ble presentert for over to innholdsrike dager.

I dette innlegget får du en oversikt over de viktigste punktene som ble tatt opp under SoMeD18, som du forhåpentligvis kan ta med deg inn i din egen markedsføring.

Er organisk rekkevidde på Facebook dødt?

Rundt 90% av sosiale medier-trafikk til eksterne nettsider kommer fra Facebook. Det har derfor vært mye bekymring rundt påstandene om at organisk rekkevidde for bedrifter er så godt som dødt.

Det ser imidlertid ut som om bakgrunnen for disse analysene er bygget på tall fra utlandet. Spesielt i USA hvor den organiske rekkevidden er målt ned mot 2%.

Dette viser seg å ikke være tilfelle i Norge. Ståle Lindblad i Areca har analysert 569 000 Facebook-poster fra norske bedrifter i 2017. Hovedkonklusjonen i analysen er at “sidens innhold og strategi er det som er mest avgjørende, ikke systematiske endringer fra Facebook”.

Videre kan en se at den gjennomsnittlige organiske rekkevidden er 32.5%, og den virale rekkevidden 33,6%. Totalt betyr det at en Facebook-post i snitt når 66,1% av mennesker som liker Facebook-siden din. Tallet kan være så høyt som 200% for små sider som poster én gang i uken.

Hva er det som påvirker min organiske rekkevidde da?

Poster kategoriseres i flere ulike typer, hvor link, bilder og video er de mest brukte. Hvilken type post du bruker spiller en stor rolle for den organiske rekkevidden på innlegget.

Facebook ønsker å bli det nye “videonettstedet”, og har derfor satt en nesten kunstig høy prioritet på video-poster. Det har roet seg noe, men video-poster er fortsatt de postene som når desidert flest følgere.

Bilder er videre det som engasjerer mest på Facebook.

Rene link-poster er blant de postene som har lavest rekkevidde. Må du ta i bruk linker er det derfor lurt å gjøre dette i kombinasjon med bilder eller video.

Størrelsen på Facebook-siden samt antall publiserte poster i uken påvirker også resultatene i stor grad. Det viser seg at sider med under 1000 følgere når rundt 47% organisk, mens sider over 100 0000 følgere bare når rundt 19%.

Den organiske rekkevidden faller med nesten 50% per post hvis en poster mer enn ca. 15 ganger i uken, sammenlignet med én gang i uken.

De skumle Facebook-endringene

Som de fleste kanskje allerede vet har Facebook endret algoritmen sin, og påpekt at de vil nedprioritere innlegg som oppfordrer til likes, kommentarer, delinger eller tags.

Facebook ønsker å øke engasjementet, men de ønsker at dette skal skje naturlig fordi innholdet er interessant. For å få til dette, vil Facebook bl.a. øke prioritet på innhold fra venner og familie som engasjerer og skaper verdi.

Dette betyr ikke nødvendigvis at den organiske rekkevidden for bedrifter kommer til å endre seg drastisk. Det betyr snarere at man må bli enda flinkere til å lage verdifullt innhold som naturlig skaper engasjement.

Dårlig innhold blir ikke bra av å bruke penger på det

Når en har nådd potensialet sitt innen organisk rekkevidde, har man alltid mulighet til å fremme egne innlegg eller lage egne annonser. Slik kan man også nå folk som ikke følger siden

Det er viktig at man ikke fremmer et hvert innlegg bare for å oppnå en eller annen målsetting for rekkevidde. Dårlig innhold blir ikke bra fordi man bruker penger på å fremme det.

Husk at organisk rekkevidde er den beste måleparameteren for kvalitet. Når en først har fått indikasjoner på innholdets kvalitet via organisk rekkevidde, får en mye mer igjen for pengene ved å promotere de gode innleggene.

Facebook begynner dessuten å gå tom for annonseplasser, og de leter stadig etter nye plasser å vise frem annonser.

Per dags dato finnes det 12 forskjellige steder å vise annonser i Facebook. Veldig få av disse plassene viser annonsene i samme format. Det blir derfor enda viktigere å tilpasse hver Facebook-annonse til plassen du ønsker å vise den.

La folk bli kjent med bedriften din

Nå beveger vi oss litt vekk fra Facebook, og går over til strategi på alle typer sosiale medier.

Sosiale medier er mye mer enn en kanal for å drive trafikk inn til nettsiden din. Det er et utmerket sted å vise frem hvem bedriften er, og hva den står for. Det er en plass som generelt passer mye bedre for branding og merkevarekjennskap enn direktesalg, og det er derfor viktig å ha en god strategi for hvordan du ønsker at bedriften skal oppfattes i sosiale medier.

Trendene rundt dette viser at folk ønsker å bli bedre kjent med bedriften. De ønsker innblikk i hva som skjer på kontoret og bak lukkede dører. Vær derfor åpen og transparent. Dette bidrar til å skape tillit, troverdighet og kjennskap. Folk liker å kjøpe av folk de føler de kjenner.

Ta for eksempel følgerne med på en runde på kontoret via en live video, og vis frem ansiktene i bedriften. Komplett.no gjorde dette veldig bra da de viste frem kaoset under Black Friday, hvilket ga de langt høyere engasjement enn vanlig.

Ikke vær redd for å bruke humor, og prøv å ikke ta deg selv så høytidelig. Å vise følelser fungerer utrolig bra i sosiale medier!

Når en først har publisert innhold og fått folk engasjert, er det viktig at en tar seg tid til å svare på spørsmål og tilbakemeldinger. Det viser at dere bryr dere om kundene, og er med på å bygge tillit. Da er det også mye større sjanse for at vedkommende engasjerer seg i innlegg du poster i fremtiden.

Forstå hva kunden virkelig bryr seg om

Videre er det viktig å fortsatt ha kundens behov og utfordringer i forsetet. Bruk tid til å virkelig forstå målgruppen din. Hva lurer de på, og hva er de opptatt av?

NRK er spesielt flinke til dette. I forkant av mega-suksessen SKAM satte de seg ned med målgruppen sin og analyserte hvilke utfordringer og problemer de hadde. Gjennom den prosessen kom de frem til følgende mål for serien:

“Vi skal hjelpe 16 år gamle jenter med å styrke selvfølelsen gjennom å løsne opp i tabuer, gjøre dem bevisst på mellommenneskelige mekanismer, og vise dem gevinsten av å konfrontere frykt»

De fleste av oss vet hvor viralt dette gikk, mye takket være god forståelse av målgruppen og dens behov. Husk også at NRK ikke har lov å bruke én krone på annonsering i henhold til lisensreglene.

Oppsummering

Hovedlinjene fra SoMeD18 er nå nevnt over, og her er vår oppsummering av det aller viktigste:

Organisk rekkevidde på FB er ikke dødt. Det handler mye mer om innhold og sidens strategi.

-Video er fortsatt den post-typen som fungerer best, og det er viktig å komme med innhold som engasjerer og skaper verdi til følgerne.

-Bruk kun annonsepenger på innhold du allerede ser går bra.

-Ikke vær redd for å vise frem bedriften eller å by på dere selv. Folk ønsker å bli bedre kjent, og dette bygger mye tillit.

-Forstår du også hva målgruppen din virkelig bryr seg om, er du kommet veldig langt.

Det er mye en skal huske på, skal man gjøre det bra på sosiale medier. Det kan være overveldende å følge med på alt, og gjøre alt riktig.

Det viktigste er ikke å følge nøyaktig det alle andre sier og gjør. Finn heller din egen stil og metodikk som er i tråd med sjelen i bedriften.

Prøving og feiling er en stor del av sosiale medier. Aldri vær redd for å prøve nye ting. Og husk at veldig godt innhold trumfer alle regler, taktikker og strategier.

Hold deg oppdatert på alt som skjer innen sosiale medier og digital markedsføring! Følg med her på bloggen eller følg oss på Facebook!

Lars Korvald
Lars Korvald
lars.korvald@synlighet.no

Rådgiver i Performance Marketing ved Synlighet AS