Remarketing i google

30 jun 2017 Nye muligheter for remarketing med Google Analytics

Mange nettshoppere bytter mellom å bruke mobil og pc før de kjøper på nett. Nå kan du kjøre remarketingkampanjer på tvers av enheter også gjennom Google Analytics. Les hvordan du får tilgang til de nye mulighetene her!

Hva er nytt?

Ifølge en studie gjennomført av Google, starter hele 6 av 10 internettbrukere netthandel på én enhet, som f.eks. mobil, men fortsetter eller avslutter handelen på en annen enhet, som f.eks. pc eller nettbrett.

Til nå har det bare vært mulig å nå brukere med relevante annonser på tvers av ulike enheter (cross-device remarketing), ved hjelp av remarketingfunksjoner i AdWords og DoubleClick.

I Google Analytics har det kun vært mulig å kjøre remarketingkampanjer på én enhet av gangen, slik at du kun når målgruppen enten på mobil eller pc, men du har ikke kunnet følge målgruppen om de bytter fra å bruke mobil til å bruke pc. Dette er åpenbart ikke ideelt for deg som skal markedsføre produkter, tjenester eller bedriften din.

Men fra og med 15. mai 2017 kom endringer i Google Analytics slik at du kan nå målgruppen på tvers av enheter også her!

Hvordan ta i bruk de nye mulighetene for remarketing?

For å dra nytte av oppdateringen må du først og fremst sørge for at du har aktivert remarketing i din Google Analytics-konto. Dette gjør du ved å gå til administratorpanelet, og gå inn på datainnsamling under sporingsinfo.


Her aktiverer du både remarketing og rapporteringsfunksjoner for annonsering. Dersom du ikke ønsker å aktivere remarketing i Google Analytics, kan du slå av datainnsamling for remarketing på samme side.

Les også: Slik setter du opp remarketinglister i Google Analytics

Husk å oppdatere retningslinjer for personvern!

Når du gjør denne oppdatering av remarketinginnstillingene dine, bør du også se over retningslinjene for personvern angående datainnsamling. Du er pålagt å informere besøkende på nettstedet ditt (Google.no) om hvilken informasjon du tar vare på og hvordan informasjonen brukes.

Du bør også vurdere hvordan oppdateringen vil kunne påvirke blant annet budgivning og målretting mot enheter i dine Google display kampanjer. Det kan vært lurt å tenke annerledes på annonsefrekvens (per enhet) og meldingssekvensering i kampanjer, nå som du vil kunne nå brukere på både mobil, pc og nettbrett.

Med andre ord vil disse forandringene kunne medføre at du bør gjøre justeringer i markedsføringstrategien din, nå som annonsering blir mer målrettet enn før.

Ønsker du flere tips til hvordan du kan oppnå bedre resultater med annonsering? Les mer på bloggen om annonsering eller meld deg på et kurs her!

Patricia Rønneseth
Patricia Rønneseth
patricia.roenneseth@synlighet.no

Patricia er rådgiver innen webanalyse og er utdannet Siviløkonom fra NHH.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar