Nerden vs. den kreative – hvem vinner?

03 sep 2014 Nerden vs. den kreative – hvem vinner?

Hvordan vil fremtidens markedsfører være? Nerden/tallknuseren eller den utadvendte/kreative typen? Er data bare tall? Eller er det leve vs død innen dagens markedsføring?

Jeg skal dele en interessant bloggpost som min kjære kollega, Trine Malde, delte med meg. Men først må jeg få lov å komme med meninger, før du bouncer videre og leser den 😉

Bloggposten jeg er i ferd med å dele handler nemlig om «Why the Future of Marketing belongs to freaks and geaks». Med trykk på AND.

Det som fascinerer meg mest er ikke nødvendigvis de storslåtte tankene om at geeks and freaks kan utvikle prisvinnende reklamekampanjer eller løse verdensproblemer sammen. Nei – bloggposten gir meg nok en påminnelse på hva du og dine data kan gjøre sammen. I tillegg gikk det opp for meg at samarbeid mellom svært ulike personligheter antagelig er nøkkelen til fremtidens markedsføring.

Bakgrunnsborder foran konverteringsrate

Markedsførere uten interesse/evne til å jobbe resultatbasert eller målrettet synes jeg er trist. Mer opptatt av bakgrunnborder enn nettstedets effekt. Blottet for evnen til å prioritere hva som er viktig og evne til å kutte de rette hjørnene. For hjørner må kuttes når du jobber med markedsføring på nett. Det er alltid ekstremt mye som kunne vært gjort bedre. Istedenfor å gå en 5. runde med justering av fargepalletter kan man sannsynligvis bruke tiden på noe annet. Skal du rekke å jobbe resultatbasert må du endre og teste i et høyt tempo. Dette er nok mer i tråd med det arbeidsgiveren vil – nemlig å tjene penger og skape resultater.

Den kreative vs akademikeren

Siden sosiale medier fikk sitt oppsving ble også fulltids kreative mennesker ansatt til å håndtere dette. Utrolige mange flinke folk. De finner på de rareste ting for å skape engasjement, og lykkes med det. Men ville du latt vedkommende styre markedsbudsjettet ditt? En ensporet satsing på kommunikasjon over sosiale medier er i mine øyne ikke en oppskrift på suksess. Dersom brukeropplevelsen på nettstedet ditt eller kundeservicen ikke er bra vil nok vil kunden uansett ikke gå god for deg. Ser mange markedsførere uten interesse/innsikt i at faktisk 50-70% av trafikken kommer fra søkemotorer. De innser ikke at de faktisk bør analysere og ta kontroll over dette.

På den andre siden vier ikke akademiske tallknuserne mye tillit og respekt til de kreative eller kunstneriske typene. Jeg har møtt mange akademikere som er verdensmestere til å finne feil, men uten stand til å gjennomføre endringer.

Data dreper (ikke) kreativitet

Jeg har hørt folk si at data dreper kreativitet. Jeg kan være enig i at en hel del nerder og akademikere ikke er kreative (merk – det finnes veldig mange unntak, feks Jørgen på neste bilde), men jeg blir provosert når jeg hører at data dreper kreativitet. For eksempel med innsikt i brukeradferd kan det dukke opp gode ideer til utbedringer. Gjennom splittesting av emnefelt jobber du på lag med dine data og det tvinger deg faktisk til å tenke kreativt.

Segway eksempel

Tenk deg at du har skaffet agentur på Segway i Norge og skal forsøke å markedsføre dette på nett. Du må gjennom mange ulike aktiviteter for å lykkes.

Kanskje du starter med Adwordsannonsering for å lære markedet bedre å kjenne, uttrykt gjennom søk. Du begynner bredt, men strammer etter hvert inn kontoen. Du driver ukentlig budprisoptimalisering. Du finner ut hvilke søk som faktisk leder til henvendelser eller salg. Etter hvert analyserer du hvilken research Segway kjøperne gjør i ukene før de handler og hva som faktisk påvirker beslutningene deres. Du oppretter en blogg om «Segway sikkerhet» og lager en innholdskalender som viser hvilket innhold du skal produsere og hva du skal dele over Facebook. Der har du selvfølgelig klart å skaffe 50.000 elleville og engasjerte fans og ambassadører for produktene dine. Du har naturligvis drevet nitidig måling og satt verdier på alle konverteringer for lenge siden, og det har akkumulert seg nok data til å analysere attribusjonsmodeller i Analytics. Du har kjørt konkurranser for å bygge en menighet av e-postmottakere og du har gjort splittesting av tittelen i en velskrevet bloggartikkel som er ment for å skape oppmerksomhet. For å ikke glemme all brukertestingen og A/B testingene du har gjennomført på nettstedet (…jeg trekker luft…)

Det er jammen meg krevende å være en god markedsfører i 2014. Før visste man knapt hva som skapte suksess eller ei, mens i dag kan man måle det aller meste. Selv telefonsamtaler kan knyttes til søkeord i Google. Du må rett og slett elske data, være kreativ og ha en kommersiell teft.

Geeks OG freaks = suksess

Jeg vet ikke om det finnes nok supermenn i verden til å drive fremtidens markedsføring. Som ansatt i markedsføringsbyrå er det jo betryggende at mange sannsynligvis trenger hjelp i fremtiden også, men utfordringen vår er å få webanalytikeren, PPC-eksperten og innholdsmarkedsføreren til å jobbe best mulig sammen.

geeks and freaksJeg tror dagens beste markedsførere er de som koser seg med data, som elsker å finne sammenhenger og forstå hva som skjer i den usynlige verden rundt oss. De som bruker kunnskapen man får gjennom data til å utfordre egen kreativitet og finne de beste løsningene for brukerne.

Er du en kreativ nerd med gjennomføringsevne, engasjement og kommersiell teft? Kun med toppkarakterer i alle fag? Da tror jeg du har en lys tid i møte.

Fortvil ikke – de fleste av oss er jo ikke det. Bare lær deg å jobbe sammen med andre som utfyller dine svakheter 🙂

 

PS! Før du stikker videre til «Why the future of marketing belongs to geeks and freaks»
– si din mening nedenfor eller del posten med andre. Hvis du synes den var ålreit da 😉

Lars Johanson
Lars Johanson
lars@synlighet.no

Kommersiell direktør i Synlighet og byråleder for Oslo-kontoret. Erfaring med digital markedsføring siden 2001. Har hjulpet en rekke kunder å tjene penger på nettsatsiningen. Har sin styrke innen strategier. Kurs og foredragsholder for Synlighet innen "Content marketing", "Effektive nyhetsbrev", "Skrivekurs for web", "Søkemotoroptimalisering" med mer.