Når sjekket du sist 404-sidene dine?

12 mai 2015 Når sjekket du sist 404-sidene dine?

404-sider er feilsider som ikke bør forekomme. Likevel dukker de opp på de fleste nettsteder. Når sjekket du sist hvor mange 404-feil det er på ditt nettsted?

En 404-side forteller at brukeren har kommet til én side som ikke finnes på nettstedet. Slike feil ønsker alle å unngå fordi en 404-feil representerer en dårlig brukeropplevelse. Brukeren blir nemlig ikke tatt dit han ønsker og kan forsvinne til et annet nettsted.

Brutte lenker til eller på nettstedet gjør at du mister lesere, kunder og leads. Dessuten vil søkemotorene straffe deg for å ha feil på nettstedet ditt.

Likevel forekommer 404-feil på nesten hvert eneste nettsted.

Selv om du aldri kan eliminere 404-feil helt, bør du vite hvordan du skal forholde seg til 404-sider og hvordan unngår at feil oppstår.

Her får du vite hvorfor 404-feil oppstår, hva du kan gjøre for å overvåke og minimere antall 404-feil og noen beste praksis tips for utforming av 404-sider.

404 not found

Hva er årsaken til 404-feil og hvordan unngå det?

Rent teknisk er en 404-side en http statuskode som betyr at siden ikke lenger finnes på serveren. På mer folkelig språk betyr dette at brukeren har kommet til en side som ikke eksisterer. Her er de vanligste årsakene til at 404-feil oppstår:

  • En bruker har feilstavet en url i nettleseren. Dette kan du som regel ikke gjøre noe med og derfor vil 404-feil nesten alltid forekomme. Ved å lage gode og oversiktlige URL’er og lage omdirigeringer av de vanligste feilstavingene, kan du allikevel redusere risikoen for slike feil.
  • Eksterne nettsteder eller søkemotorer peker til en side som er flyttet, fjernet eller har endret URL. Hvis viktige eksterne nettsteder lenker til en URL som ikke lenger finnes på nettstedet ditt, bør du kontakte webmaster på det eksterne nettstedet og be dem endre til riktig URL. Det vil være i begges interesse.
  • Interne lenker på nettstedet peker til en side som er flyttet, fjernet eller har endret URL. Her finnes ingen unnskyldning, alle interne lenker på ditt nettsted må til enhver tid være oppdaterte for å unngå nettopp 404 feil. Men alle som jobber med nettsider vet at det er fort gjort å gjøre feil. Derfor skriver vi litt om hvordan du på en enkel måte kan overvåke nettstedet ditt slik at 404-feil raskt kan oppdages og rettes opp.

En hovedregel er å alltid lage en 301 eller 303-omdirigering når du fjerner eller flytter en side på nettstedet for å unngå brutte lenker.

Overvåkning av 404-sider

Se for deg at en viktig blogg eller et viktig nettsted lenker til en brutt lenke på nettstedet ditt og 404-feil oppstår. Så lenge lenken er brutt vil du vil miste mange potensielle lesere og kanskje kunder.

Hvor lang tid vil det gå før du oppdager feilen?

Du er nok ikke inne på nettstedet ditt og leter etter brutte lenker på daglig basis, det er det de færreste som gjør?

Det finnes flere programmer som overvåker 404-feil, men av erfaring vet vi at jo flere programmer du bruker jo mer forvirring blir det. Derfor anbefaler vi å legge inn overvåkning av 404-feil i et program som de fleste nettstedseiere allerede bruker, nemlig Google Analytics.

La Google Analytics overvåke 404-feil på daglig basis

For å forenkle jobben med å finne 404-feil, og finne årsakene til at de oppstår, bør du sette opp 404-feil som et mål i Google Analytics.

På de fleste nettsteder framkommer 404-sider med «404» eller en annen unik streng i enten tittel eller URL. Da vil du enkelt kunne lage en regel som filtrerer ut disse sidene i en egne rapport i Google Analytics.

Ved å sette opp 404-sider som et mål vil du kunne se både hvilke eksterne trafikkilder og hvilke interne brutte lenker som fører til 404-feil.

Nedenfor har vi lagt inn en skjermdump som eksempel. Finnes det ikke en unik identifikator på dine 404-sider, kan du lage tilsvarende rapporter med mer avanserte oppsett.

Ønsker du oppsett av slike Analytics rapporter på ditt nettsted kan vi fikse det for deg.

150409 - goal

Når du har satt opp mål og 404-rapporter i Google Analytics, legger du dem til i snarveiene og oversiktspanelene du kikker oftest på.

Videre kan du også sette opp en varslingsrapport i Google Analytics som gir deg en melding hver gang antall 404-feil overgår et visst nivå. På den måten vil du alltid kunne overvåke utviklingen i antall 404-feil og iverksette tiltak.

404-sider – Beste Praksis

Mange 404-feil kan elimineres, men ikke alle. Derfor får du tilslutt noen tips om hvordan selve 404-siden bør se ut.

I de aller fleste CMS-systemer, kan du endre 404-sidens utseende. For best mulig brukeropplevelse, bør du ha med følgende:

  • 404-siden bør ha samme layout som resten av nettstedet ditt (gjenkjennelsesfaktor) og minimum inneholde bedriftsnavn / organisasjonsnavn, logo og eventuelt kontaktopplysninger
  • En beklagelse eller begrunnelse til hvorfor 404-siden har oppstått, og en link til hjemmesiden eller andre sider på nettstedet som kan være relevante
  • En søkemotor slik at brukeren kan søke etter informasjonen han ikke fant.
  • En e-mail eller tilbakemeldingsboks, slik at brukeren kan rapportere problemet.

Gå til din webansvarlig eller ta en kikk selv i Google Analytics, og finn ut hvor mange kunder du mister på grunn av 404-sider!

Følg oss på Facebook for daglige oppdateringer eller meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev og få flere tips og triks til hvordan du skal takle alle utfordringene innen digital markedsføring!

Avatar
Jan Jordet