Nyttige tips til markedsføring på Internett

29 jun 2018 Nyttige tips til markedsføring på Internett

Mulighetene for å drive markedsføring på Internett er mange og varierte. Hvilken markedsføring som er riktig for din bedrift vil avhenge av din målgruppe og ditt ambisjonsnivå.

I denne artikkelen ønsker vi å gi svar på noen av de mest vanlige spørsmålene som blir stilt om markedsføring på Internett.

Hva må til for effektiv markedsføring på nett?

Den mest grunnleggende forutsetningen for effektiv digital markedsføring er å ha et brukervennlig nettsted med kvalitetsinnhold som er lett å lese og gjengi av søkemotorer. Uten et godt nettsted i bunn vil markedsføringen din ha sterkt redusert verdi.

Hvor stor påvirkningskraft har et flott utstillingsvindu hvis ingen går forbi det?

I tillegg til et godt nettsted, er skreddersydd markedsføring med detaljerte målrettingsmuligheter, tilpassede budskap og målbare resultater grunnlaget for å lykkes. Et av kjennetegnene på digitale vinnere er at de flytter hele eller store deler av markedsføringsbudsjettet sitt til digitale kanaler. Men for å vite om du oppnår ønskede resultater, må du sette deg mål.

Hvorfor trenger jeg en digital strategi?

Enten du har som mål å øke omsetningen med 100 % i nettbutikken din på ett år eller øke antall timebestillinger i klinikken din med 10 %, trenger du en plan for å få det til.

Ta for deg kundereisen og lag en plan for de ulike fasene: Se, tenke, handle, like. Kartlegg målet i de ulike fasene og hvilke tiltak du skal gjøre for å nå dem. Hvordan skal innholdet ditt reflektere de ulike modusene kundene er i og få dem til å utføre en ønsket handling? Hvilke kanaler skal du benytte i ulike faser? Hvordan skal du lage et løp som drar potensielle kunder gjennom hele kundereisen? Hvordan kan du måle hva kundene gjør på nettstedet ditt?

Les mer om hvordan du lager en digital strategi!

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

Når kunder googler noe du tilbyr, bør din side rangere øverst i søkeresultatet med godt innhold som svarer på søkeintensjonen deres. Dersom du er godt synlig på relevante søkeord, slik at de som er interesserte i produktene dine finner deg, har du et konkurransefortrinn. Søkemotoroptimalisering handler om å oppnå høyere rangeringer i søkeresultater gjennom å optimalisere nettstedet ditt.

Kvaliteten på innholdet påvirker din rangering i søkemotorene, sammen med aktiv bruk av søkeord og -fraser, nettstedets struktur og tekniske oppbygging. Ditt nettsted skal innfri både menneskers og søkemotorers forventninger for å kunne fortjene topprangeringer og gratis klikk.

Besøk som kommer fra søkemotorer har ofte en høy konverteringsrate og derfor er det mye å hente på å jobbe med SEO. Besøkende fra søkemotorer representerer ofte også nye gjester inn på ditt nettsted, som dermed bidrar til å øke kundegrunnlaget ditt. Les mer om søkemotoroptimalisering og hva som skal til for å lykkes med det.

Hvordan fungerer søkeannonser?

Gjennom Google AdWords og Bing Ads kan du kjøpe annonsevisninger i søkeresultatet. Du velger hvilke søkeord/-fraser du vil by på, og skreddersyr annonsetekster som leder inn til en passende landingsside på nettstedet ditt. Fordelen med søkeannonser er at du får vist budskapet ditt til noen som allerede er på utkikk etter produktet ditt.

Det tar bare noen minutter eller timer å publisere en annonse, i motsetning til søkemotoroptimalisering som ofte innebærer langvarig arbeid for å nå topplasseringer. Du betaler kun for de gangene noen klikker på din annonse, men husk at det er viktigere å være til stede på søk som har en klar kjøpsintensjon enn å være synlig på flest mulig søkeord. Noen ganger kan det være lønnsomt å avgrense annonsene til noen som har vært på nettsiden din tidligere med remarketing for søkeannonser.

For å vurdere hvor effektiv din markedsføringskampanje er kan du dele antallet målfullføringer på antallet klikk og se konverteringsraten. Les mer om hvordan Google AdWords fungerer.

Hvorfor skal jeg annonsere med bannere?

En av fordelene med bannerannonsering er at du kan nå ut til et stort publikum med budskapet ditt og velge hvilket mål du vil styre etter. Du kan f.eks. velge om du vil betale per 1000 visninger (CPM), per klikk (CPC), eller du kan optimalisere for kostnad per konvertering (CPA). Ofte kan bannerannonsering være effektivt for å vekke oppmerksomhet tidlig i kundereisen, men også for å minne folk på noe de har sett tidligere. Derfor er det viktig å inkludere bannere i din digitale strategi.

Googles displaynettverk består av millioner av nettsider over hele verden, og responsive annonser har dessuten gjort det enklere enn noen gang å sette opp bannere selv.

Eksempler på målrettinger i Googles displaynettverk

  • Interesser (predefinerte målgrupper som Google lager basert på sine data)
  • Demografi
  • Spesifikke nettsteder i displaynettverket
  • Søkeord på nettsteder
  • Remarketinglister

Forskjellen fra søkeannonsering er at de som får se bannerne dine oftest ikke er på leting etter produktene dine når annonsen dukker opp. Derfor er ikke alltid bannerannonser like salgsutløsende som søkeannonser, men de kan likevel være et effektivt virkemiddel på potensielle kunder. Tenk gjennom hva som er målet med annonsene; skal de vekke bevissthet, inspirere, påminne eller informere?

Tips: Sett gjerne opp sporing i AdWords slik at du kan følge med på visningskonverteringer – det vil si annonsevisninger som indirekte har ført til konverteringer.

Hvordan bør jeg bruke nyhetsbrev i markedsføringen?

E-post markedsføring er en fin måte å dele kunnskap, gode tilbud og pleie relasjoner på. Merk at det er ulovlig å sende nyhetsbrev til mottakere som ikke har gitt aktivt samtykke. Et alternativ til nyhetsbrev er Gmail-annonsering, som har mange av de samme målrettingsmulighetene som displayannonser.

Nyhetsbrev med relevant og målrettet innhold til kunder som har bedt om informasjon bør være en del av din digitale strategi. En godt utformet e-post har ofte betydelig høyere konverteringsrate enn andre kanaler, fordi de som har kjøpt noe av deg tidligere oftere kjøper igjen.

E-posten tar lite tid for deg å lage og sende ut, spesielt hvis du produserer innhold jevnlig. Det er en flott måte å holde kontakten med eksisterende kunder på, og vise at du er aktuell. I tillegg øker du sannsynligheten for at de velger deg når de trenger tjenester eller produkter du leverer!

Ønsker du flere råd om markedsføring på Internett? Meld deg på vårt nyhetsbrev øverst på denne siden og få jevnlige oppdateringer.

Silje Stenkløv
Silje Stenkløv
silje.stenklov@synlighet.no

Silje jobber med SEO og innhold på Synlighets kontor i Bergen. Hun har jobbet som videojournalist i BT, undervist i videoredigering på UiB og jobbet i teknisk avdeling på TV 2 før hun kom til Synlighet. Silje har to bachelorgrader fra UiB, i journalistikk og film- og TV-produksjon.

No Comments

Post A Comment