Ledere i Sosiale Medier

09 sep 2010 Ledere i Sosiale Medier

For noen uker siden fikk jeg en utfordring fra Martin Halvorsen, trainee i Bergen Næringsråd, om å skrive en artikkel om ledere og sosiale medier. Den er nå kommet med i siste nummer av Samspill, der tema er nettopp ledelse. I artikkelen følger jeg blant annet opp en undersøkelse fra Manpower der 34.000 toppledere fra 34 land er spurt om deres forhold til sosiale medier. Denne og andre utspill den siste tiden understreker frem for alt at ledere i dag er nysgjerrige og usikre på sosiale medier.

Carl Christian Grøndahl, Hardt Skatepark, Østerrike sommer 2010
Foto: Eva Nordskog
Samspill fant også plass til et bilde fra i sommer.

I kommentaren poengterer jeg nytten bedrifter har av aktivitet i sosiale medier, og hvordan hovedfokuset bør være på hvordan øke effekt og inntjening. I spørsmålet om lederens rolle er mitt hovedpoeng at lederne bør engasjere seg og ha god kunnskap om den nye mediehverdagen, men at de ikke nødvendigvis trenger å være bedriftens viktigste bruker.

Hele Samspill 4 kan du laste ned her. Det er mye interessant om ledelse i vest, og min artikkel finner du på side 20.

Hva tror du er viktig for lederes og hvordan de skal forholde seg til sosiale medier?

I arbeidet med artikkelen hadde jeg stor glede av en rekke kilder:
Det danske magasinet Lederne om at det forplikter å være online
.
Ukeavisen Ledelse om manpowerundersøkelsen
.
Ledernett om manpowerundersøkelsen
.
Ukeavisen Ledelse om Facebookregler for ledere
.
E24 om at sosiale medier tar av blant norske ledere
.
Nina Nordbø om rolleforvirring
.
VG om en CNN-redaktør som fikk sparken etter tvittring
.
Konjunkturbarometeret for Nord-Norge/Arena om Twitter til kaffen
.
Sølvi E. Suongir om Charlene Lis bok «Open Leadership»
.

Avatar
synlighet
wordpress@synlighet.no