Krav til bildeannonser i Google Display

google display netwwork

29 nov 2017 Krav til bildeannonser i Google Display

Her får du enkle retningslinjer du kan følge når du skal lage bildeannonser til Google Displaynettverket, tips om de viktigste formatene på bannerannonser, og en enkel forklaring på hvilke krav som stilles til de animerte bildeannonsene.

Bildeannonser eller bannerannonser, er annonser i bildeformat som du kan vise gjennom Google Displaynettverket.

Google Ads Displaynettverk Logo

Displaynettverket består av hundrevis av større og mindre nettsteder og apper, som blant annet TV2, dagbladet.no, YouTube, og utallige blogger og diskusjonsforum. I displaynettverket har du svært gode målrettingsmuligheter, og du kan også velge å utelukke visning av bildeannonsene på forskjellige typer nettsteder, eller konkrete sider.

Som ellers gjennom Google Adwords annonsering, betaler du også i displaynettverket kun for klikk på annonsene.

Krav til bildeannonser

Ikke-animerte bannerannonser som du laster opp i Google Adwords må maksimalt være 150 kB.

Filformatene du kan bruke er:

  • .jpeg
  • .jpg
  • .png
  • .gif

Ellers må du følge de samme reglene som gjelder for tekstannonser med tanke på innholdet i en bildeannonse.

Ulike størrelser på bannerannonser

Du kan laste opp bildeannonser til Google Adwords i flere forskjellige størrelser.

De forskjellige størrelsene vil vises på ulike nettsider, og få ulike plasseringer på en nettside. Dersom du ikke skal lage alle de ulike formatene, anbefaler vi deg følgende prioritering:

Prioritet 1:

  • Innebygd rektangel: 300 x 250
  • Stort rektangel: 336 x 280
  • Leaderboard: 728 x 90
  • Halvside: 300 x 600
  • Billboard: 970 x 250
  • Bred skyskraper: 160 x 600
  • Netboard: 580 x 400
  • Leaderboard for mobil: 320 x 50
  • Stort mobilbanner: 320 x 100

Prioritet 2:

  • Vertikalt rektangel: 240 x 400
  • Banner: 468 x 60
  • Kvadrat: 250 x 250
  • Lite kvadrat: 200 x 200
  • Skyskraper: 120 x 600
  • Stort leaderboard: 970 x 90
  • Stående: 300 x 1050

Dersom du ønsker å gjøre en test med bare ett banner, anbefaler vi å starte med formatet “Innebygd Rektangel” (300×250). Dette gir som regel mange visninger på både desktop og mobil. Det er også viktig å påpeke at kravene for størrelser og pixel må følges strengt for å få annonsene godtatt for bruk.

Vil du teste ulike budskap eller ulike versjoner at et budskap i samme kampanje? I så fall anbefaler vi å lage et fullt sett formater med samme budskap fremfor å blande budskap og formater. Dette er for å kunne isolere effekter, og kunne se om det er et spesielt format eller et spesielt budskap som fungerer.

Eksempel på display annonse fra Imageshop

Eksempel på Innebygd Rektangel (300×250)

Responsive annonser

I tillegg til spesifikke bildeannonser som beskrevet over, har du også mulighet til å laste opp responsive annonser i AdWords.

Slike annonser vil kunne vises tilsvarende som bildeannonsene, men de vil tilpasse seg ulike annonseformater. Dette betyr at de kan vises på et større antall plasseringer i Display-nettverket.

Responsive annonser opprettes ved å laste opp 2 ulike bilder og logoer, samt tilhørende tekst. Google setter da sammen de ulike elementene avhengig av hva som vil passe inn i tilgjengelig annonseformat.

Bilder og logoer for responsive annonser kan maksimalt være 1 MB. Krav til de ulike elementene finner du under:

  • Landskapsbilde: 1200 x 628
  • Kvadrat: 1200 x 1200
  • Logo kvadrat: 1200 x 1200
  • Logo landskap: 1200 x 300

For bilder til responsive annonser kan du ikke ha mer enn maks 20% tekst i bildet, og det anbefales så lite som mulig av tekst. Husk også på at så mye som 5% av bildene kan bli croppet horisontalt for å passe inn i enkelte format – du bør altså ikke plasser noe viktig helt på kanten av bildet.

Eksempel på responsiv annonse

Vil du vite mer om responsive annonser? Les vårt innlegg: Dette er responsive annonser for Display.

Krav til animerte bildeannonser

Animerte bildeannonser har mange av de samme kravene som bildeannonsene.

Filene må maks være på 150 kB, og filformatene er de samme, bortsett fra at du ikke kan bruke Leaderboard for mobil og vertikalt rektangel. Filtypen som godtas for animerte bildeannonser er GIF.

I tillegg er det noen spesielle begrensninger for animerte bildeannonser:

  • Animasjonslengden kan maksimalt være på 30 sekunder.
  • Animasjoner kan kjøres i sløyfe, men må stoppes etter 30 sekunder.
  • Hastigheten til animerte GIF-annonser må ikke overskride fem bilder per sekund.

Krav til HTML5-annonser

Dersom du ønsker å bruke HTML5-annonser, kan du enten lage disse selv, eller opprette dem med Google Web Designer. Merk at annonsene dine må følge disse retningslinjene:

  • Elementer i .zip-filen du laster opp kan være en hvilken som helst kombinasjon av filtypene .css, .js, .html, .gif, .png, .svg, .jpg og .jpeg.
  • Det er diverse krav til selve koden, disse kan du lese mer om på google sine sider.
  • All kode og elementer må refereres gjennom en relativ sti til ressurser som er inkludert i .zip-filen.
  • Ingen ekstern referering er tillatt utenom: Google fonter, samt Google hosted jQuery, Greenstock, og CreateJS.

 

 

Lykke til med produksjonen av dine bildeannonser!

Du kan lese mer om Google Displaynettverk på Synlighets hjemmeside.

Dersom du ønsker å vite mer om bildeannonser gjennom Google Adwords, eller trenger hjelp til oppsett eller drift av din Google Adwords konto, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss i Synlighet.

Linn-Therese Vigsø-Holsen
Linn-Therese Vigsø-Holsen
linn.therese.holsen@synlighet.no

Linn-Therese Vigsø-Holsen jobber som rådgiver innenfor annonsering og sosiale medier hos Synlighet. Hun er utdannet siviløkonom fra NHH, med spesialitet innen Marketing & Brand Management. I Synlighet har hun et sterkt fokus på kundereisen på digitale platformer, og hun jobber med både store og små kunder.

No Comments

Post A Comment