Jobber du med Google Ads? Her er 7 oppdateringer du MÅ vite om!

En nerd som sitter på en gammeldags datamaskin

23 mai 2019 Jobber du med Google Ads? Her er 7 oppdateringer du MÅ vite om!

For oss som daglig arbeider inne i Google Ads-kontoer, kom det en rekke spennende oppdateringer på årets Google Marketing Live-konferanse. Ikke bare gir de deg flere muligheter innen Smart Bidding og Audiences – Google har endelig også bestemt seg for å gjøre noe med sin mobilapp!

NB! En del av oppdateringene kan dessverre ikke deles offentlig enda, men om du tar kontakt med ditt Ads-byrå bør de kunne hjelpe deg med ekstra informasjon.  

#1 Fokusér på verdi med Maximize Conversion Value

Maximize Conversion Value er et nytt Smart Bidding-mål, som i grunn er veldig lik den allerede eksisterende Maximize Conversions. Forskjellen vil være at Maximize Conversion Value vil fokusere på å generere mest mulig verdi – fremfor høyest mulig antall konverteringer. Dette kan være et supert alternativ for nettbutikker som av ulike grunner ikke kan ta i bruk Return On Ad Spend-mål i annonseringen (Target ROAS).

#2 Sett konverteringsmål på kampanjenivå

Konverteringsmål på kampanjenivå (Campaign Level Conversion Goal) er en super oppdatering, spesielt med tanke på bruk av Smart Bidding. Tidligere har konverteringsmål blitt definert på kontonivå, men nå kan du altså gjøre det på kampanjenivå. Dette er nyttig for eksempel fordi du kan sette opp én kampanje som har fokus på salg, og en annen kampanje som har fokus på nyhetsbrevpåmeldinger.

Google tar med denne oppdateringen større hensyn til at annonsører arbeider med både makro- og mikro-mål og har behov for å kunne budstyre forskjellige kampanjer etter forskjellige mål. Både makro- og mikro-mål kan være svært viktig for de overordnede bedriftsresultatene og videre vekst.

#3 Bedre Smart Bidding med Seasonality Controls

Seasonality Controls er enda en super oppdatering med tanke på bruk av Smart Bidding. Frem til nå har det vært best å skru av Smart Bidding-målet i forbindelse med større salg og kampanjer for å ikke gå glipp av potensielt økt salg. Det kunne nemlig ta lengre tid før Googles Smart Bidding plukket opp endringen i markedet.

Med seasonality control vil du kunne legge inn informasjon om kommende sesongendringer og salg, basert på dine egne kampanjeplaner.

#4 Forskjellige verdier med Conversion Value Rules

Kanskje en av de mest spennende oppdateringene med tanke på Smart Bidding. Conversion Value Rules vil gi deg muligheten til å gi Google tilleggsinformasjon om konverteringsmålene dine. Du kan for eksempel fortelle Google at konverteringer fra nye kunder har større verdi for deg enn konverteringer fra eksisterende kunder. Google tar dermed hensyn til at samme type konvertering kan ha ulik verdi.

#5 Kun et type publikum: Custom Audiences

Custom Affinity Audiences og Custom Intent Audiences fjernes og slås sammen til bare et type publikum: Custom Audiences. Hva betyr dette for deg? Det vil trolig gjøre jobben din litt lettere da Google heller vil ta jobben med å definere hva som er Intent-signaler (basert på hva brukeren aktivt planlegger og leter etter) og hva som er Affinity-signaler (basert på interesser og vaner brukeren har). Foruten om at de slås sammen, er det ikke noen voldsom revolusjon.

#6 Audience Expansion Tool

Hvis du noen gang har arbeidet med Facebook Ads og speilpublikum (Look-A-Like Audience) vil du kjenne igjen denne nye muligheten i Google Ads.  Audience Expansion Tool vil la deg nå flere brukere som ligner på publikum du allerede har satt opp via Custom Audiences.

Og sist, men ikke minst

#7 Ny Google Ads App

Dette er en gledelig nyhet for alle som til daglig arbeider med Google Ads. Det har i lang tid eksistert en Google Ads-app, men det er vel ikke til å feie under teppet at den appen har vært en noe trist affære.

Den nye appen ser dog mer lovende ut. Ikke bare er selve designet oppdatert, slik at du lettere kan få oversikt over resultater og endringer i annonsekonto, den vil også tilby enkle redigeringsmuligheter. Det betyr at du vil kunne endre budsjetter, bud og annonsetekster på farten!

Ønsker du å lese flere nyheter fra Google Marketing Live 2019? Sjekk ut 4 spennende nyheter fra Google Marketing Live 2019!

Regine Hemre
Regine Hemre
regine.hemre@synlighet.no