Slik fungerer videoannonsering på YouTube!

YouTube på en iPad på en laptop

09 mar 2015 Slik fungerer videoannonsering på YouTube!

Det finnes mange ulike måter å markedsføre sine produkter på YouTube.  Et viktig skille går mellom tradisjonell bannerannonsering og videoannonsering.

Bannerannonsering, altså bildeannonser, på YouTube virker i all hovedsak på samme måte som for andre nettsteder som er med i Google Displaynettverk (GDN). Du har svært gode målrettingsmuligheter og kan velge kun å betale for klikk til eget nettsted.

YouTube er blant GDN-nettstedene med størst volum og rekkevidde. Selv om det er gode muligheter for bannerannonsering  er det videoannonser som er YouTube sin hjemmebane.

YouTube på en iPad på en laptop

Har du prøvd YouTube Ads?

 

Antall brukere og dekning for YouTube i Norge

YouTube har mer enn 1 milliard brukere globalt og egne nettsider i 75 land, deriblant Norge.  2,1 millioner nordmenn ser på YouTube hver uke noe som tilsvarer en ukentlig dekning på 50 %.

Det gjør YouTube til den tredje største kommersielle TV-kanalen i Norge.

VG TV har til sammenligning en ukentlig dekning på 10 %.  Nordmenn under 40 år strømmer i snitt 35 minutter med video hver dag, og 23% av de mellom 15 og 39 år ser kun på YouTube – ingen andre kommersielle kanaler.

De norske brukerne på YouTube fordeler seg slik:  54% er menn, 46% er kvinner, 60% er under 40 år og 40% er over 40 år.

 

Slik fungerer videoannonsering på YouTube

Det mest spennende formatet er såkalt TrueView InStream-annonser.  Dette er videoannonser  som spilles av før en bruker ser annet innhold gratis, slik det også fungerer på for eksempel VGTV og i andre norske medier.  Videoannonsen kan også lenkes direkte til relevant landingsside på eget nettsted.

YouTube InStream annonse med True View funksjon

YouTube InStream annonse med True-View funksjon

Selve videoen laster du enkelt opp i din YouTube-kanal. Oppsett av annonsekampanjen gjøres så i Google Adwords. Her har du også mulighet til å legge på såkalt handlingsfremmende overlegg, en kort «call-to-action» som legges oppå filmen for å fremme ønske handling, f.eks «kjøp her».

Der brukeren i andre medier må se ferdig reklamen, kan hun velge å klikke bort en InStream reklame etter 5 sekunder. Som annonsør betaler du kun for brukere som ser ferdig annonsen din.

Dersom annonsen varer over 30 sekunder betaler du for de brukerne som ser mer enn 30 sekunder.

Andelen som frivillig velger å se ferdig annonsen ligger vanligvis mellom 12 % og 20 %. Jo høyere avspillingsfrekvens, jo bedre match mellom annonse og målgruppe.

Du betaler altså ikke for ikke-fullførte avspillinger.  De fleste som ikke fullfører avspillingen klikker bort annonsen så fort muligheten byr seg etter fem sekunder. Du bør derfor benytte de første fem sekundene av videoen godt og skape nok interesse til at brukeren blir med videre – selv etter at muligheten for å klikke bort annonsen dukker opp.

Du betaler kun for dem som var interessert nok til å se YouTube annonsen din

Du betaler kun for dem som var interessert nok til å se YouTube annonsen din

 

Finn din målgruppe

Du som skal annonsere på YouTube kan dra nytte av svært gode målrettingsmuligheter:

Geografi:

YouTube egner seg for alt fra globale, nasjonale og lokale kampanjer.  Er Norge ditt marked kan du velge hele landet, bestemte fylker, kommuner eller byer.

Demografi:

YouTube vet kjønn og alder for en stor andel av brukerene sine og du kan dermed målrette svært presist mot dine målgrupper.  De brukerne YouTube ikke vet kjønn og alder på kan også målrettes som en egen kategori.

Kontekst:

Du kan velge å vise annonsene dine sammen med avspilling av videoer med bestemte tema, for eksempel sport. Videre kan du velge mellom alle typer sportsvideoer eller kun vidoer med f.eks fotball, ski eller OL som tema.

En annen form for kontekstuell målretting er å skrive inn nøkkelord som matches automatisk med videoinnhold.

Interesser:

Google danner seg et bilde av hva du som bruker er interessert i basert på hvilke nettsteder du besøker. Det finnes både brede og smale interessekategorier, fra  «Reise» til  «Kameraobjektiver».

(Google gir deg for øvrig en oversikt over hvilke interessekategorier du selv er registrert med).

Remarketing:

Du kan velge å vise annonsen til brukere som allerede har besøkt nettsiden din. I tillegg kan du bygge remarketinglister basert på avspilling av YouTube-videoene dine. Dermed kan du sørge for at brukere som har sett video 1, får se video 2 neste gang og video 3 til slutt. På den måten kan du fortelle en historie over flere reklamesnutter.

De ulike målrettingstypene kan også kombineres med hverandre, for eksempel kjønn, alder og interesse.  Det kan også være en fordel å dele opp målgruppen sin i flere, mindre segmenter. Da kan du lettere optimalisere resultatene for hvert segment.

Det kan være ulike filmer som fungerer best i målgruppene menn 25-34 år og kvinner 35-45 år. Har du f.eks to filmer og seks segmenter kan du relativt tidlig se hvilken film som fungerer best i hvert enkelt segment samt flytte budsjett til det segmentet som presterer best.

 

Hva koster det å annonsere på YouTube?

Før hver annonsevisning er det en lynrask, automatisk auksjon. Som annonsør byr man på fullførte avspillinger. I Norge må du som annonsør regne med å måtte betale mellom 40 og 80 øre for en fullført avspilling. Klikk til nettsted koster ikke noe ekstra. Du kan sette dagsbudsjetter som gjør at du har full kontroll på kostnadene og du kan prøve deg frem med så store eller små budsjetter som du selv ønsker.

Annonsering på YouTube kan være veldig bra for både store og små bedrifter. Ta gjerne kontakt så hjelper vi deg i gang med din YouTube-annonsering!

 

 

Øystein Landrø Nilsen
Øystein Landrø Nilsen
oystein@synlighet.no

Øystein er seniorkonsulent og har jobbet med performance marketing for Synlighet siden 2008. Han er faglig leder i Synlighet for annonsering (Adwords & facebook) og har jobbet med kunder som Norwegian, Storebrand og Chess. Øystein jobber daglig fra Synlighets kontor i Trondheim.