Instagram for bedrifter

Instagram for bedrifter

05 jan 2015 Instagram for bedrifter

Instagram for bedrifter

Instagram vokser seg stadig større, og er nå mer enn bilder av søte katter og gode middager. Dersom du vurderer en statsing på content marketing, er Instagram en fin kanal å bruke i tillegg til blogg, kunnskapssenter og Facebook.

Her får du 10 enkel tips til hva du kan dele på din bedrifts Instagramkonto.

  1. Vis frem produktene dine

    Det de fleste bedrifter gjør på Instagram, er å dele bilder av produktene sine. Det trenger ikke være noe galt med det. Om du ønsker å skille deg ut, bør du allikevel være litt mer kreativ. Et alternativ kan være å vise frem samlinger av produktene dine, dele bilder av mindre kjente eller helt nye produkter, eller ta et bilder av en liten del av et produkt og spørre følgerene dine om de kan gjette hva det er.

  2. Fortell om salg og kampanjer

    Når bedriften din skal ha et stort salg eller en større kampanje, bør det gjennomsyre alle de digitale markedsføringsaktivitetene dine. Ikke glem å la følgerene dine på Instagram få vite om muligheten de har for å spare penger på dine produkter eller tjenester.

  3. Vis hvordan ting blir lagd

    De fleste av oss er nysgjerrige skapninger, og vi liker å vite hvordan ting fungerer. La følgerene dine få innsikt i hvordan favorittproduktene deres blir lagd og del gjerne bilder av forskjellige steg i produksjonsprosessen. Om du for eksempel driver en restaurant, kan det være morsomt å dele et bilde av bonden som leverer grønnsakene du bruker på kjøkkenet, eller kanskje til og med kua før den ble biff?

  4. Gi følgerne dine et backstage pass

    Vi liker alle å føle oss litt eksklusive. La følgerene dine få se bilder av hva som skjer i kulissene og ting de vanligvis ikke tar del i.

  5. Vis hva produktene dine kan brukes til

    Bruk Instagram til å la kundene dine få innsikt i hva produktene dine kan brukes til. Del bilder av ulike situasjoner og nye bruksområder de fleste ikke tenker over.

  6. Vis frem arbeidsplassen og de ansatte

    Det er en gang sånn at de fleste av oss får lettere følelser for andre mennesker enn for ting. Ved å dele bilder fra en normal arbeidsdag, mandagsmøter eller bedriftsfotballaget, menneskeliggjør du bedriften din for følgerene dine. Det kan gjøre det lettere å bygge lojalitet for merket ditt.

  7. Ta med deg kundene dine overalt

    Dersom dere skal på et seminar eller arrangere et event, la følgerene dine få ta del i det ved å dele flere bilder mens det pågår. Ikke alle kan være med på alt, men gjennom Instagram kan du gi flere en liten smakebit.

  8. Regram dine følgeres bilder

    Repost er en app du kan laste ned på iPhone og Android for å dele bilder andre har postet på Instagram. Respost sørger for at den opprinnelige eieren av et bilde får kreditten for bildet, selv om du har lagt det ut på nytt. På denne måten kan du for eksempel dele bilder av kunder som bruker dine produkter.

  9. Del sitat og inspirasjon

    Av og til trenger vi alle litt ekstra motivasjon. Del gjerne inspirerende bilder og tanker med følgerne dine, men styr unna de verste klisjeene.

  10. Arranger konkurranser

    Bruk konkurranser for å få nye følgere og engasjere dem som allerede følger deg. Du trenger ikke gjøre det vanskelig. En loddtrekning mellom dem som har kommentert eller likt et av dine delte bilder, er ofte nok til å engasjere mange.

 

For litt inspirasjon, ta en titt på Starbucks eller Intel sine Instagramsider!

 

Som med andre satsinger du skal gjøre innen content marketing, er det viktig at du poster regelmessig på Instagram dersom du bestemmer deg for at det skal være et satsningsområde for din bedrift. Sett gjerne aktivitetene opp i en innholdskalender, sammen med aktivitetene på blogg og Facebook slik at det ikke blir glemt i en ellers hektisk hverdag.

 

Ta gjerne kontakt med oss dersom du vil vite mer om hva Synlighet kan hjelpe deg med innen content marketing!

 

Lykke til!

 

 

 

Avatar
Sigrid Krog Vinge
sigrid.vinge@synlighet.no

Rådgiver PPC-annonsering, SEO og Content Marketing Sigrid har studert markedsføring på Handelshøgskolen i Trondheim og Reklame og Merkekommunikasjon på Norges Kreative Fagskole. Før hun begynte hos Synlighet var hun butikksjef for Eplehuset i Trondheim. Sigrid jobber med annonsering, SEO og innholdsmarkedsføring.