Hvorfor du trenger Universal Analytics

01 okt 2014 Hvorfor du trenger Universal Analytics

I årenes løp har det vært en del oppgraderinger av Google Analytics, siden Urchin versjonen. Siste versjonen derimot, er noe mer enn bare en oppgradering. Det er en total forvandling.

Universal Analytics skriptet er fullstendig omskrevet og bygger ikke på samme protokoll, men en helt ny metode for å samle inn data. Koden er omskrevet såpass mye at hvis alle nettsider som bruker Google Analytics per i dag hadde oppgradert til Universal Analytics, ville hele internetts bredbåndsbruk gått ned med 15%. Dette illustrerer hvor mye mer effektiv denne koden egentlig er.

Nå er det slik at det er ikke bare selve koden som er ny, det er også hele måten å tenke på.

Hvis man tar navnet, så illustrerer det en baktanke om at alt kan måles, både offline og online. Vi har sett eksempler på at alt fra kaffetraktere til katter har blitt målt med Universal Analytics. Dette er riktignok ikke seriøse målinger, men det viser kraften og mulighetene bak Universal Analytics. Den er blitt universal, og begrenses kun av ressurser, kreativitet og behov.

Fordeler

Unike Brukere

En av de største fordelene med Universal Analytics er som nevnt, muligheten til å måle så og si alt. I dette ligger også muligheten for å måle og koble sammen flere enheter, økter og engasjementsdata ved bruk av UserID funksjonen. UserID er en Universal Analytics funksjon du kan bruke for å knytte flere økter (og aktivitet i disse øktene) til en unik ID.

Når du sender en unik ID og eventuelle tilknyttede engasjementsdata til Google Analytics, blir all aktivitet tilskrevet 1 bruker i rapportene. Med userID funksjonen kan du få et mer nøyaktig brukerantall, analysere brukeropplevelsen til de påloggede brukerne og få tilgang til de nye rapportene for flere enheter. Dette innebærer at det foregår en eller annen form for identifisering, slik at en unik ID er mulig å sette.

Det er ikke slik at du uten videre kan måle unike brukere, men det funksjonalitet tilgjengelig for å kunne gjøre det.

Hver unike bruker-ID anses som en unik bruker i Google Analytics, og dermed er antallet brukere som blir oppgitt i rapportene dine, mer nøyaktig. Det er dessverre slik, at hvis du ikke har identifisering for å måle unike brukere, så vil tallet som rapporteres som unike brukere, være feil på grunn av enhetsproblematikken.

Fleksibel sporingskode

Universal Analytics har tre nye versjoner av sporingskoden som du kan implementere for å dekke spesifikke tekniske behov. Bruk JavaScript biblioteket analytics.js for nettsteder, SDK-ene for Google Analytics til sporing av mobilapper og måleprotokollen for andre digitale enheter, for eksempel spillkonsoller og informasjonskiosker.

Alle de nye innsamlingsmetodene er brukervennlige, slik at det blir enklere å konfigurere og tilpasse sporingskoden. Særlig er flerdomenesporing for nettsteder blitt betydelig enklere og mer nøyaktig.

universal_script

Forenklede og mer tilgjengelige konfigurasjonsalternativer

Universal Analytics gir deg flere konfigurasjonsalternativer som du kan styre fra administrasjonssiden i kontoen din:

  • Kilder for organiske søk
  • Håndtering av tidsavbrudd for økter og kampanjer
  • Ekskluderte henvisninger
  • Ekskluderte søkeord

Det betyr at søkemotorer som ikke er listet i listen for registrerte søkemotorer, kan nå på en enkel måte legges inn som godkjent søkemotor, for dermed å få riktig data på hva som er søkemotortrafikk.

I noen tilfeller vil det også være hensiktsmessig å øke tidsavbruddstiden for økter og kampanjer, særlig for sider med video som varer mer enn 30 minutter. Det skal sies, at du bør vurdere grundig før du tar i bruk denne funksjonaliteten, ettersom dette vil påvirke økter og dataen i rapportene dine.

Ekskluderte henvisninger er blitt en mye brukt funksjon fordi mange nettsteder ofte opplever å ha seg selv som henviser i kilderapportene, av flere årsaker. Det betyr at man ved enkel konfigurering kan unngå dette i rapportene, ved å legge til henvisere som ikke skal rapporteres som ekstern henviser.

universal_channel

Channel Groupings Settings in Universal Analytics

universal_searchengine

Search Engine Endring

Egendefinerte dimensjoner og beregninger

Egendefinerte dimensjoner og beregninger fungerer på samme måte som standarddimensjoner og –beregninger, med den forskjellen at du oppretter dem selv. Du kan bruke disse for å samle inn data som ikke spores automatisk av Google Analytics.

Dette er også blitt en velbrukt funksjon, og gir mulighet for mye mer spesifisert måling. Funksjonen er verdifull, særlig med tanke på å hente ut ekstra data relatert til kjøpstrakter, produkter og konverteringer.

universal_custom_dm

Utvidet Netthandelssporing

Når du har tatt i bruk Universal Analytics, kan du merke nettstedet ditt med programtillegget ec.js og deretter bruke Utvidet netthandelssporing for å analysere kjøps- og shoppingsatferden til brukerene dine. Du vil også finne ut hvor effektive de interne og eksterne markedstiltakene dine er, og dermed også se resultatene på produktene dine.

Det er viktig å legge merke til at standardmålingen inneholder ikke programtillegget for e-handelssporing. Det må legges til og aktiveres. universal_enhanced

Denne utvidede e-handelssporingen gir mye mer innsikt enn eksisterende og tidligere e-handelssporing.

Handleanalyserapportene gir deg en detaljert oversikt over brukernes interaksjon med innholdet ditt, nærmere bestemt at brukere ser på produkter, legger til eller fjerner produkter fra handlekurver, samt påbegynner, avbryter og fullfører transaksjoner. Dette gjør det mye enklere å følge atferden til brukerne gjennom hele kjøpsprosessen, og gir et unikt innblikk i hvordan ditt nettsted klarer å følge kundene dine gjennom selve kjøpsprosessen.

Fremtiden

Det er også slik at Universal Analytics er den nye og fremtidige måten å hente inn data på. Den klassisk versjonen eller tidligere versjoner av Google Analytics vil utgå og ikke støttes lengre.

Det anbefales at samtlige som bruker Google Analytics på sitt nettsted oppgraderer til Universal Analytics så fort som mulig, ettersom Google selv ruller ut oppdateringer på samtlige Google Analytics kontoer verden over.

Ta kontakt med oss, om du ønsker ytterligere informasjon om hva Universal Analytics er for noe, og eventuelt hvordan du oppgraderer til Universal Analytics fra en tidligere versjon.

Avatar
Krister Melandsø Ross