Hvorfor annonsere på eget merkenavn i Adwords?

04 mar 2011 Hvorfor annonsere på eget merkenavn i Adwords?

Vi får ofte spørsmål fra kunder om hvorfor vi annonserer på deres merkenavn  i Google Adwords. Kort oppsummert gjør vi det fordi det er både smart og billig.
Her er mer om hvorfor vi anbefaler det:

Kostnader

De aller fleste av våre kunder har et begrenset budsjett å bruke på annonsering. Da skulle man tro at man ikke skulle bruke penger på å annonsere på eget firmanavn – man rangerer jo som regel øverst på dette organisk uansett.

For de aller fleste er det forsvinnende lite å spare på å kutte ut annonsering på eget firmanavn. En av våre mindre kunder som diskuterte dette med oss hadde brukt 52 kroner på dette de siste 30 dagene. Totalt hadde vibrukt 2500 kroner på adwords i perioden.

Det er altså bare en liten bit av budsjettet det er snakk om. Prisen for klikkene var i snitt cirka 50 øre.

Bedrer kvaliteten på kontoen

Søk på firmanavn gir  alltid meget høy klikkrate. For kunden jeg nevner over er klikkrate 25,5% på firmasøkene. Den høye klikkraten trekker kontoens samlede klikkrate opp. Det betyr igjen en bedring av kvalitetspoeng (quality score).

Plassering din annonse får på søk bestemmes av bud og kvalitetspoeng. En bedring i kvalitetspoeng løfter deg dermed høyere opp på listen til samme pris, eller du kan justere ned budet og bli liggende på samme plassering.

Kontoens gjennomsnittlige klikkrate er en av flere faktorer som påvirker kvalitetspoengene. De andre kan du lese om hos Google.

Klikk på firmanavnsøk for kunden over står for 13% av kontoen klikk. Effekten derfor betydelig.

Konkurrenter

For enkelte kunder kan det av forskjellige grunner ligge andre annonser ute på deres firmanavn. Da vil en annonse redusere effekten av disse konkurrenrende annonsene. Flere egne annonser kan også gi økt «screen estate» (areal av skjermen) for visning av dine lenker, mens andres annonser flyttes ned. Samtidig må konkurrerende annonser på ditt merkenavn som regel betale dyrt for sine klikk på grunn av langt lavere kvalitetspoeng.

Økt merkevarekjennskap

En undersøkelse gjort av Honda og Google viste at  kombinasjonen av en topplassering organisk og i blant annonsene førte til:

  • et mer positiv opplevelse av merkevaren Honda. De som hadde sett både annonse og organisk oppføring hadde en 16% større sjanse til å forbinde Honda med lavt driftstofforbruk.
  • en 42% økning i merkevarekjennskap.
  • en 8% økning i kjøpsvilje.

Undersøkelse viser gode resultater

Google har vist at disse funnene også gjelder i Norge. I en undersøkelse utført Google i samarbeid med et knippe større norske firma konkluderes det med at:

  • Klikkratene på de øverste organiske søkeresultatene blir høyere ved også inkludere betalt søk.
  • Betalt søk på Google har positiv effekt på merkekjennskap og merkegjenkjenning.
  • Tilstedeværelse på Googles søkeresultater har positiv effekt på opplevelsen av merkevaren.
  • Betalt søk øker bevisstheten rundt merkevaren.

Les også gjerne searchenginewatch.com sin artikkel: 3 Reasons to Spend Money on Branded Terms.

Tags:
Avatar
synlighet
wordpress@synlighet.no