hvordan sette opp remarketinglister - mann med lang liste som sprer seg langt utover gulvet

23 feb 2017 Hvordan sette opp remarketinglister i Google Analytics

Visste du at i snitt vil 96 % av de som besøker et nettsted forlate nettstedet uten å konvertere eller gjennomføre et kjøp? Heldigvis er det større sannsynlighet for at disse brukerne konverterer når de returnerer til nettstedet ditt. Med remarketing kan du nå ut til disse verdifulle brukerne. Her ser du hvordan du enkelt kan opprette remarketinglister i Google Analytics!

Hvordan fungerer remarketing?

Når du tar i bruk remarketing i målrettingen din, vil besøkende til nettstedet ditt bli merket med en cookie. Dette gir deg mulighet til å målrette annonser spesifikt mot dem. Slik får du en ny sjanse til å overbevise disse brukerne om å returnere til nettstedet ditt for å gjennomføre en ønsket handling, for eksempel et kjøp. For å ta i bruk remarketing, må du opprette remarketinglister. Dette kan du gjøre enten direkte i Google AdWords, eller i Google Analytics.

Hvordan sette opp remarketinglister i Google Analytics

For at du skal kunne bruke Google Analytics-remarketinglister i Google Adwords, må du først  koble sammen Google Analytics og Adwords. Har du allerede gjort det, kan du logge deg inn i Google Analytics og begynne på stegene nedenfor.

Slik lager du ditt ønskede publikum:

  1. Velg fanen som heter «Admin»: OBS! Forskjell på gammel og oppdatert brukergrensesnitt i Google Analytics .

 

2. Deretter velger du «Audience Definitions», under kategorien Product Linking:

3. Velg «Audiences»:

4. Klikk på «New Audience»:

5. Nå kommer du til Audience Definition. Du kan nå velge å bruke de allerede spesifiserte standardsegmentene, for eksempel Returning Users.

Du kan også opprette dine egne spesifikke publikum basert på de karakteristikkene som er viktige for deg. Klikk på «Create New» for å få tilgang til Audiences Builder, hvor du kan definere et remarketingpublikum basert på spesifikke kriterier.

 

Remarketingstrategier

Du bør ha en gjennomarbeidet plan når du benytter remarketing i markedsføringen din. Ved å se på data i Google Analytics kan du få innsikt i atferd, brukermønstre og demografiske forhold som kjennetegner brukerne dine. Dette vil hjelpe deg med å identifisere målgrupper som har høyere sjanse for å konvertere på nettstedet ditt, og som det kan være hensiktsmessig å kjøre remarketing mot. Har du en plan, er det mye lettere å vite hva slags remarketinglister du skal lage.

Her følger noen eksempler på remarketinglister du kan opprette i Google Analytics og teste ut i din digitale markedsføring:

  • Brukere som har brukt mer enn 30 sekunder på nettstedet ditt
    • Disse vil sannsynligvis være nærmere en konvertering enn brukere som kun har brukt noen få sekunder på nettstedet ditt.
    • For å opprette denne listen, gå til Behaviour-seksjonen i Audience Builder, og sett Session Duration til høyere enn 30 sekunder.

  • Brukere som har brukt mobilen da de besøkte nettstedet ditt.
    • For å opprette denne listen, gå til Technology-seksjonen i Audience Builder og sett Device Category til «mobile».

  • Brukere som har besøkt spesifikke sider på nettstedet ditt
    • Et eksempel kan være brukere som har lagt varer i en handlekurv, nådd checkout-siden, men ikke fullført salget.
    • For å opprette denne listen, gå til Conditions-seksjonen i Audience Builder, og legg inn url-en til checkout-siden som betingelse.

  • Brukere i aldersgruppen som har hatt høyest konverteringsrate.
    • For å opprette denne listen, gå til Demographics-seksjonen i Audience Builder, og huk av for den aldersgruppen du ønsker å opprette en remarketingliste for.

Ved å kombinere disse, og mange flere betingelser, kan du skreddersy remarketinglistene dine til å inneholde akkurat den målgruppen som du anser som din ideelle kunde. Mulighetene er nesten uendelige. Her er det kun fantasien som setter grenser. Husk at du kan både inkludere og ekskludere remarketinglister i markedsføringen din!

Det er verdt å notere seg at en remarketingliste må ha en viss størrelse for å kunne brukes i AdWords-annonseringen. Listen må ha minst 1000 aktive brukere for at du skal kunne kjøre søkeannonser med den, mens Google Display krever minst 100 brukere de siste 30 dagene.

Bruk remarketingpublikumet ditt i en AdWords-kampanje

Når du har opprettet en remarketingliste, kan du logge inn i AdWords og bruke listen som målretting i en av kampanjene dine. Eller du kan bruke AdWords-linken på Remarketing Audience-siden i Google Analytics, som vist her:

Så enkelt er det å sette opp remarketinglister i Google Analytics for å bruke dem som målretting i Google AdWords. Du kan altså da kjøre remarketingannonser i søk, displaynettverket til Google og på YouTube. Nå er det bare å sette i gang med å bygge remarketinglister slik at du kan få mer effektiv og lønnsom annonsering!

Ønsker du økt lønnsomhet gjennom en effektiv remarketing-strategi?
Ta kontakt med oss i dag.

Tags:
Benedicte Pedersen
Benedicte Pedersen
benedicte.pedersen@synlighet.no

Benedicte Tvedt Pedersen jobber som rådgiver innenfor annonsering og sosiale medier hos Synlighet. Hun er utdannet siviløkonom fra NHH, med spesialisering innen International Business.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar