Hvordan optimalisere for voice search? ūüí¨

Hva er voice search

12 apr 2018 Hvordan optimalisere for voice search? ūüí¨

Fenomenet voice search, p√• norsk kjent som stemmes√łk, er i full fart p√• vei inn i Norge. Statistiske beregninger viser at om kort tid vil 50% av alle s√łk v√¶re stemmes√łk. Hvis ikke du har en tilpasset nettside er du i fare for √• miste halvparten av din organiske trafikk. I dette innlegget f√•r du tips til hvordan du kan forberede deg for √• ikke miste trafikk.

Det er ikke s√• utfordrende som du skulle tro…

Hva er voice search?

Voice search er stemmestyrt s√łk, som vil si muligheten for √• bruke s√łkemotorer med tale gjennom en app eller funksjon p√• mobilen, smart-TV, smarth√łyttalere og lignende.

Utviklingen i bruk av voice search

Stemmes√łk er en √łkende trend. I dag bruker 41% av voksne forbrukere voice search minst en gang om dagen. Statistikken viser ogs√• at innen 2020 vil 50% av ALLE s√łk v√¶re stemmes√łk.

Denne trenden underst√łttes gjennom √łkende tilgang til stemmeaktiverte duppedingser. Og selv om den fortsatt ikke er helt st√łdig p√• norsk i dag, er det bekreftet at Google Assistant, assistenten i Googles produkter, vil st√łtte norsk spr√•k i neste utvidelse som kommer i l√łpet av v√•ren 2018.

Det betyr at du må være forberedt, og at din nettside må være tilpasset.

Så hva innebærer det?

Optimalisering for Stemmes√łk

I tillegg til tradisjonell s√łkemotoroptimalisering av nettstedet, er det noen tiltak som fremover blir viktige for √• rangere p√• voice search.

1. Jobb med lastetiden

En studie av Backlinko av 10 000 s√łkeresultater fra Google Home viste at sider som blir brukt i voice search i snitt laster 52% raskere enn andre sider. Lastetid p√• mobil vil ogs√• bli en viktig rangeringsfaktor fra juli 2018, som annonsert av Google i januar.

Du må altså begynne å jobbe mot et raskere nettsted uansett.

2. Sikker nettside – HTTPS

Har du en nettside hvor det samles inn eller deles informasjon er SSL et must.

Et SSL-sertifikat krypterer data som sendes via nettsiden, og gj√łr det mindre s√•rbart for hacking.

Google vil fremover begynne √• markere sider som ikke har HTTPS med en advarsel om at siden er usikker – noe som kan skremme bort bes√łkende, og p√•virke konverteringene. Vi anbefaler derfor at alle nettsteder endre til HTTPS uansett nettstedet form√•l og aktivitet.

En side med SSL sertifikat ser slik ut:

En side uten ser slik ut:

Snakk med din utvikler om å installere SSL sertifikat.

3. Optimaliser for lokale s√łk hvis du har en lokal bedrift?

Har du lokale oppf√łringer, for eksempel fysiske butikker, som du √łnsker at folk enkelt skal finne frem til? Da m√• du s√łrge for at du har optimalisert for lokale s√łk.

Det innebærer å ha en oppdatert Google Min Bedrifts-profil, ha oppdatert adresse og kontaktinformasjon på nettsiden din, i Bing, Apple Maps osv. På den måten er det enkelt å finne deg for personer som ser etter din type bedrift, mens de er på farten.

4. Vis at du er en autoritet på ditt fagområde Рlag innhold

N√•r Google velger ut s√łkeresultater, ser de etter innhold som er relevante for s√łket. For √• bli betraktet som relevant, m√• du fremst√• som en autoritet.

Vi skal se n√¶rmere p√• hvordan bygge opp innholdet for voice search, men f√łrst litt om √• v√¶re autoritet.

√Ö v√¶re en autoritet p√• nett er √• ta en posisjon som tankeleder innen ditt fagomr√•de, og bli en go-to kilde for kunnskap for din m√•lgruppe. Du bygger autoritet gjennom innholdsmarkedsf√łring, ved √• svare p√• sp√łrsm√•l og tilfredsstille behov gjennom hele kundereisen.

Denne modellen viser grunnlaget for en digital strategi med mål om å bli en autoritet:

autoritetsmodellen

For √• f√• en god plassering og bli plukket ut til voice search resultatet, m√• du svare p√• det m√•lgruppen din lurer p√•. S√łrg for at du har innhold p√• nettsiden som besvarer eventuelle sp√łrsm√•l i alle faser av kundereisen.

4. Bruk strukturerte data

Google √łnsker at vi skal bruke strukturerte data fordi det gj√łr det lettere for de √• gjennoms√łke og presentere data.

Tenk deg at du har en blogg med oppskrifter, og noen skal lage pannekaker. De √•pner med ‚ÄúOk Google, hvordan lager jeg pannekaker?‚ÄĚ

Dersom du har en side med strukturerte data, kan Google lese den slik:

Da kan Google b√•de gi et svar som: ‚ÄúOppskrift fra Tine.no, som har f√•tt 4 av 5 stjerner, og tar 40 minutter‚ÄĚ. Eller ‚ÄúOppskrift fra rema.no. Slik gj√łr du: 1[…]‚ÄĚ

Mange kan bruke Googles egne Data Highlighter verkt√ły, men for enkelte nettsider m√• det litt koding til. Da settes det ofte opp ved hjelp av for eksempel Schema.org.

5. Optimaliser for produkts√łk

Nesten 50% av brukere av stemmes√łk, bruker voice search n√•r de gj√łr produktunders√łkelser f√łr kj√łp. Da er det viktig √• ha godt strukturerte produktsider, og ha p√• plass shoppingannonsering

6. Optimaliser for handlingskommandoer

De fleste stemmestyrte assistenter blir brukt som et verkt√ły for √• forenkle hverdagslige aktiviteter. Det gjelder √• se etter muligheter for hvordan du kan bidra til denne forenklingen, slik at du ikke faller utenfor.

‚ÄúRing dyrelegen‚ÄĚ er- et eksempel p√• en handlingskommando som burde oppfordre deg til √• ha korrekt kontaktinformasjon tilgjengelig.

Hvordan skrive tekster for stemmes√łk?

Svarene p√• stemmes√łk hentes veldig ofte fra Featured Snippets, alts√• tekstbokser som ligger √łverst i s√łkeresultatet.

Dermed ligger jobben i å lage innhold som får denne posisjonen, som ofte blir kalt Position Zero.  

1. Still sp√łrsm√•l og svar p√• dem

Som i eksempelet over er det stilt et sp√łrsm√•l i tittelen og overskriften som samsvarer med s√łket.

Unders√łkelser har vist at 70% av stemmes√łk er gjort med naturlig spr√•k – alts√• hele sp√łrsm√•lsstillinger. For √• spisse innholdet vil det v√¶re en fordel √• bygge opp innholdet som i en samtale hvor du svarer p√• helt klare sp√łrsm√•l.

Lurer du p√• hvordan folk formulerer sp√łrsm√•l du kan svare p√•? Keywordtool.io er et eksempel p√• et verkt√ły som har en funksjon som viser sp√łrsm√•l knyttet til s√łkeord:

2. Bruk kortere avsnitt

Unders√łkelsen til Backlinko viste ogs√• at svarene Google presenterer er korte og konsise.

Gjennomsnittlig antall ord i et voice search resultat er bare 29 ord.Det er altså en fordel å dele opp teksten i mindre avsnitt.

3. Skriv lettleselige tekster

I unders√łkelsen til Backlinko konstaterte de at innholdet Google presenterte i voice search resultater gjennomsnittlig var skrevet p√• et ungdomsskole niv√•. Det vil si at svarene ikke bruker tunge fagbegreper eller terminologi som er forbeholdt spesialister.

Det er ikke s√• rart n√•r de fleste som s√łker ikke er eksperter p√• det samme som deg.

Tenk over hvordan du formulerer deg, og bruk samme ord og uttrykk som du ville brukt i samtale med en person som ikke har samme bakgrunn som deg.

4. Bruk lister

√Ö liste opp fremgangsm√•ter, eller oversikter gj√łr det lettere for Google √• svare p√• sp√łrsm√•l som g√•r p√• ‚Äúhvordan gj√łre […]‚ÄĚ.

Da kan du få et resultat som beskriver en fremgangsmåte steg for steg.

5. Skriv utfyllende innhold

G√• heller i dybden p√• et tema enn √• skrive brede saker som blander inn flere temaer. Godt utarbeidede artikler som svarer inng√•ende p√• et sp√łrsm√•l, √łker sjansen for √• rangerer i Google.

Gjennomsnittlig lengde p√• tekster som ble brukt i resultater for stemmes√łk er p√• 2,312 ord. Google vil v√¶re sikker p√• at de leverer det beste resultatet, for √• tilfredsstille s√łkeren. Dersom teksten er i dybden, tar for seg flere sider av en sak, og er beskrivende, er Google tryggere p√• at det er god informasjon de videreformidler.

Oppsummert

Mye av det vi har dekket i denne artikkelen er god praksis for all s√łkemotoroptimalisering. Men det er likevel viktigere og viktigere √• jobbe med:

  • En god teknisk nettside, som laster raskt
  • Strukturert innhold
  • Innhold som g√•r i dybden og som svarer p√• sp√łrsm√•l

God arbeidslyst!

Vil du ha flere nyttige tips om digital markedsf√łring? Meld deg p√• v√•rt nyhetsbrev √łverst p√• denne siden!

√ėystein Opperud
√ėystein Opperud
oystein.opperud@synlighet.no

√ėystein er r√•dgiver og spesialist innen s√łkemotoroptimalisering.

No Comments

Post A Comment