Hvordan optimalisere for voice search? ????

Hva er voice search

12 apr 2018 Hvordan optimalisere for voice search? ????

Fenomenet voice search, på norsk kjent som stemmesøk, er i full fart på vei inn i Norge. Statistiske beregninger viser at om kort tid vil 50% av alle søk være stemmesøk. Hvis ikke du har en tilpasset nettside er du i fare for å miste halvparten av din organiske trafikk. I dette innlegget får du tips til hvordan du kan forberede deg for å ikke miste trafikk.

Det er ikke så utfordrende som du skulle tro…

Hva er voice search?

Voice search er stemmestyrt søk, som vil si muligheten for å bruke søkemotorer med tale gjennom en app eller funksjon på mobilen, smart-TV, smarthøyttalere og lignende.

Utviklingen i bruk av voice search

Stemmesøk er en økende trend. I dag bruker 41% av voksne forbrukere voice search minst en gang om dagen. Statistikken viser også at innen 2020 vil 50% av ALLE søk være stemmesøk.

Denne trenden understøttes gjennom økende tilgang til stemmeaktiverte duppedingser. Og selv om den fortsatt ikke er helt stødig på norsk i dag, er det bekreftet at Google Assistant, assistenten i Googles produkter, vil støtte norsk språk i neste utvidelse som kommer i løpet av våren 2018.

Det betyr at du må være forberedt, og at din nettside må være tilpasset.

Så hva innebærer det?

Optimalisering for Stemmesøk

I tillegg til tradisjonell søkemotoroptimalisering av nettstedet, er det noen tiltak som fremover blir viktige for å rangere på voice search.

1. Jobb med lastetiden

En studie av Backlinko av 10 000 søkeresultater fra Google Home viste at sider som blir brukt i voice search i snitt laster 52% raskere enn andre sider. Lastetid på mobil vil også bli en viktig rangeringsfaktor fra juli 2018, som annonsert av Google i januar.

Du må altså begynne å jobbe mot et raskere nettsted uansett.

2. Sikker nettside – HTTPS

Har du en nettside hvor det samles inn eller deles informasjon er SSL et must.

Et SSL-sertifikat krypterer data som sendes via nettsiden, og gjør det mindre sårbart for hacking.

Google vil fremover begynne å markere sider som ikke har HTTPS med en advarsel om at siden er usikker – noe som kan skremme bort besøkende, og påvirke konverteringene. Vi anbefaler derfor at alle nettsteder endre til HTTPS uansett nettstedet formål og aktivitet.

En side med SSL sertifikat ser slik ut:

En side uten ser slik ut:

Snakk med din utvikler om å installere SSL sertifikat.

3. Optimaliser for lokale søk hvis du har en lokal bedrift?

Har du lokale oppføringer, for eksempel fysiske butikker, som du ønsker at folk enkelt skal finne frem til? Da må du sørge for at du har optimalisert for lokale søk.

Det innebærer å ha en oppdatert Google Min Bedrifts-profil, ha oppdatert adresse og kontaktinformasjon på nettsiden din, i Bing, Apple Maps osv. På den måten er det enkelt å finne deg for personer som ser etter din type bedrift, mens de er på farten.

4. Vis at du er en autoritet på ditt fagområde – lag innhold

Når Google velger ut søkeresultater, ser de etter innhold som er relevante for søket. For å bli betraktet som relevant, må du fremstå som en autoritet.

Vi skal se nærmere på hvordan bygge opp innholdet for voice search, men først litt om å være autoritet.

Å være en autoritet på nett er å ta en posisjon som tankeleder innen ditt fagområde, og bli en go-to kilde for kunnskap for din målgruppe. Du bygger autoritet gjennom innholdsmarkedsføring, ved å svare på spørsmål og tilfredsstille behov gjennom hele kundereisen.

Denne modellen viser grunnlaget for en digital strategi med mål om å bli en autoritet:

autoritetsmodellen

For å få en god plassering og bli plukket ut til voice search resultatet, må du svare på det målgruppen din lurer på. Sørg for at du har innhold på nettsiden som besvarer eventuelle spørsmål i alle faser av kundereisen.

4. Bruk strukturerte data

Google ønsker at vi skal bruke strukturerte data fordi det gjør det lettere for de å gjennomsøke og presentere data.

Tenk deg at du har en blogg med oppskrifter, og noen skal lage pannekaker. De åpner med “Ok Google, hvordan lager jeg pannekaker?”

Dersom du har en side med strukturerte data, kan Google lese den slik:

Da kan Google både gi et svar som: “Oppskrift fra Tine.no, som har fått 4 av 5 stjerner, og tar 40 minutter”. Eller “Oppskrift fra rema.no. Slik gjør du: 1[…]”

Mange kan bruke Googles egne Data Highlighter verktøy, men for enkelte nettsider må det litt koding til. Da settes det ofte opp ved hjelp av for eksempel Schema.org.

5. Optimaliser for produktsøk

Nesten 50% av brukere av stemmesøk, bruker voice search når de gjør produktundersøkelser før kjøp. Da er det viktig å ha godt strukturerte produktsider, og ha på plass shoppingannonsering

6. Optimaliser for handlingskommandoer

De fleste stemmestyrte assistenter blir brukt som et verktøy for å forenkle hverdagslige aktiviteter. Det gjelder å se etter muligheter for hvordan du kan bidra til denne forenklingen, slik at du ikke faller utenfor.

“Ring dyrelegen” er- et eksempel på en handlingskommando som burde oppfordre deg til å ha korrekt kontaktinformasjon tilgjengelig.

Hvordan skrive tekster for stemmesøk?

Svarene på stemmesøk hentes veldig ofte fra Featured Snippets, altså tekstbokser som ligger øverst i søkeresultatet.

Dermed ligger jobben i å lage innhold som får denne posisjonen, som ofte blir kalt Position Zero.  

1. Still spørsmål og svar på dem

Som i eksempelet over er det stilt et spørsmål i tittelen og overskriften som samsvarer med søket.

Undersøkelser har vist at 70% av stemmesøk er gjort med naturlig språk – altså hele spørsmålsstillinger. For å spisse innholdet vil det være en fordel å bygge opp innholdet som i en samtale hvor du svarer på helt klare spørsmål.

Lurer du på hvordan folk formulerer spørsmål du kan svare på? Keywordtool.io er et eksempel på et verktøy som har en funksjon som viser spørsmål knyttet til søkeord:

2. Bruk kortere avsnitt

Undersøkelsen til Backlinko viste også at svarene Google presenterer er korte og konsise.

Gjennomsnittlig antall ord i et voice search resultat er bare 29 ord.Det er altså en fordel å dele opp teksten i mindre avsnitt.

3. Skriv lettleselige tekster

I undersøkelsen til Backlinko konstaterte de at innholdet Google presenterte i voice search resultater gjennomsnittlig var skrevet på et ungdomsskole nivå. Det vil si at svarene ikke bruker tunge fagbegreper eller terminologi som er forbeholdt spesialister.

Det er ikke så rart når de fleste som søker ikke er eksperter på det samme som deg.

Tenk over hvordan du formulerer deg, og bruk samme ord og uttrykk som du ville brukt i samtale med en person som ikke har samme bakgrunn som deg.

4. Bruk lister

Å liste opp fremgangsmåter, eller oversikter gjør det lettere for Google å svare på spørsmål som går på “hvordan gjøre […]”.

Da kan du få et resultat som beskriver en fremgangsmåte steg for steg.

5. Skriv utfyllende innhold

Gå heller i dybden på et tema enn å skrive brede saker som blander inn flere temaer. Godt utarbeidede artikler som svarer inngående på et spørsmål, øker sjansen for å rangerer i Google.

Gjennomsnittlig lengde på tekster som ble brukt i resultater for stemmesøk er på 2,312 ord. Google vil være sikker på at de leverer det beste resultatet, for å tilfredsstille søkeren. Dersom teksten er i dybden, tar for seg flere sider av en sak, og er beskrivende, er Google tryggere på at det er god informasjon de videreformidler.

Oppsummert

Mye av det vi har dekket i denne artikkelen er god praksis for all søkemotoroptimalisering. Men det er likevel viktigere og viktigere å jobbe med:

  • En god teknisk nettside, som laster raskt
  • Strukturert innhold
  • Innhold som går i dybden og som svarer på spørsmål

God arbeidslyst!

Vil du ha flere nyttige tips om digital markedsføring? Meld deg på vårt nyhetsbrev øverst på denne siden!

Øystein Opperud
Øystein Opperud
oystein.opperud@synlighet.no

Øystein er seniorrådgiver og kursholder i søkemotoroptimalisering - et fag han brenner for. Før Synlighet har han jobbet med digital markedsføring i norske og internasjonale bedrifter, og hjelper i dag en rekke store bedrifter med å øke synlighet og omsetning på nett. Han har en bachelor i internasjonal markedsføring fra Universitetet i Sørøst-Norge. I tillegg til å være rådgiver innen SEO, rådgir Øystein markedsavdelinger i digital strategi.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /www/synlighetblogg_387/public/wp-content/plugins/forms-for-campaign-monitor/forms/core/Form.php on line 337