Hvordan optimalisere for voice search? 💬

Hva er voice search

12 apr 2018 Hvordan optimalisere for voice search? 💬

Fenomenet voice search, pÄ norsk kjent som stemmesÞk, er i full fart pÄ vei inn i Norge. Statistiske beregninger viser at om kort tid vil 50% av alle sÞk vÊre stemmesÞk. Hvis ikke du har en tilpasset nettside er du i fare for Ä miste halvparten av din organiske trafikk. I dette innlegget fÄr du tips til hvordan du kan forberede deg for Ä ikke miste trafikk.

Det er ikke sĂ„ utfordrende som du skulle tro…

Hva er voice search?

Voice search er stemmestyrt sÞk, som vil si muligheten for Ä bruke sÞkemotorer med tale gjennom en app eller funksjon pÄ mobilen, smart-TV, smarthÞyttalere og lignende.

Utviklingen i bruk av voice search

StemmesÞk er en Þkende trend. I dag bruker 41% av voksne forbrukere voice search minst en gang om dagen. Statistikken viser ogsÄ at innen 2020 vil 50% av ALLE sÞk vÊre stemmesÞk.

Denne trenden understÞttes gjennom Þkende tilgang til stemmeaktiverte duppedingser. Og selv om den fortsatt ikke er helt stÞdig pÄ norsk i dag, er det bekreftet at Google Assistant, assistenten i Googles produkter, vil stÞtte norsk sprÄk i neste utvidelse som kommer i lÞpet av vÄren 2018.

Det betyr at du mÄ vÊre forberedt, og at din nettside mÄ vÊre tilpasset.

SĂ„ hva innebĂŠrer det?

Optimalisering for StemmesĂžk

I tillegg til tradisjonell sÞkemotoroptimalisering av nettstedet, er det noen tiltak som fremover blir viktige for Ä rangere pÄ voice search.

1. Jobb med lastetiden

En studie av Backlinko av 10 000 sÞkeresultater fra Google Home viste at sider som blir brukt i voice search i snitt laster 52% raskere enn andre sider. Lastetid pÄ mobil vil ogsÄ bli en viktig rangeringsfaktor fra juli 2018, som annonsert av Google i januar.

Du mÄ altsÄ begynne Ä jobbe mot et raskere nettsted uansett.

2. Sikker nettside – HTTPS

Har du en nettside hvor det samles inn eller deles informasjon er SSL et must.

Et SSL-sertifikat krypterer data som sendes via nettsiden, og gjÞr det mindre sÄrbart for hacking.

Google vil fremover begynne Ă„ markere sider som ikke har HTTPS med en advarsel om at siden er usikker – noe som kan skremme bort besĂžkende, og pĂ„virke konverteringene. Vi anbefaler derfor at alle nettsteder endre til HTTPS uansett nettstedet formĂ„l og aktivitet.

En side med SSL sertifikat ser slik ut:

En side uten ser slik ut:

Snakk med din utvikler om Ă„ installere SSL sertifikat.

3. Optimaliser for lokale sĂžk hvis du har en lokal bedrift?

Har du lokale oppfÞringer, for eksempel fysiske butikker, som du Þnsker at folk enkelt skal finne frem til? Da mÄ du sÞrge for at du har optimalisert for lokale sÞk.

Det innebÊrer Ä ha en oppdatert Google Min Bedrifts-profil, ha oppdatert adresse og kontaktinformasjon pÄ nettsiden din, i Bing, Apple Maps osv. PÄ den mÄten er det enkelt Ä finne deg for personer som ser etter din type bedrift, mens de er pÄ farten.

4. Vis at du er en autoritet pĂ„ ditt fagomrĂ„de – lag innhold

NÄr Google velger ut sÞkeresultater, ser de etter innhold som er relevante for sÞket. For Ä bli betraktet som relevant, mÄ du fremstÄ som en autoritet.

Vi skal se nÊrmere pÄ hvordan bygge opp innholdet for voice search, men fÞrst litt om Ä vÊre autoritet.

Å vĂŠre en autoritet pĂ„ nett er Ă„ ta en posisjon som tankeleder innen ditt fagomrĂ„de, og bli en go-to kilde for kunnskap for din mĂ„lgruppe. Du bygger autoritet gjennom innholdsmarkedsfĂžring, ved Ă„ svare pĂ„ spĂžrsmĂ„l og tilfredsstille behov gjennom hele kundereisen.

Denne modellen viser grunnlaget for en digital strategi med mÄl om Ä bli en autoritet:

autoritetsmodellen

For Ä fÄ en god plassering og bli plukket ut til voice search resultatet, mÄ du svare pÄ det mÄlgruppen din lurer pÄ. SÞrg for at du har innhold pÄ nettsiden som besvarer eventuelle spÞrsmÄl i alle faser av kundereisen.

4. Bruk strukturerte data

Google Ăžnsker at vi skal bruke strukturerte data fordi det gjĂžr det lettere for de Ă„ gjennomsĂžke og presentere data.

Tenk deg at du har en blogg med oppskrifter, og noen skal lage pannekaker. De Ă„pner med “Ok Google, hvordan lager jeg pannekaker?”

Dersom du har en side med strukturerte data, kan Google lese den slik:

Da kan Google bĂ„de gi et svar som: “Oppskrift fra Tine.no, som har fĂ„tt 4 av 5 stjerner, og tar 40 minutter”. Eller “Oppskrift fra rema.no. Slik gjĂžr du: 1[…]”

Mange kan bruke Googles egne Data Highlighter verktÞy, men for enkelte nettsider mÄ det litt koding til. Da settes det ofte opp ved hjelp av for eksempel Schema.org.

5. Optimaliser for produktsĂžk

Nesten 50% av brukere av stemmesÞk, bruker voice search nÄr de gjÞr produktundersÞkelser fÞr kjÞp. Da er det viktig Ä ha godt strukturerte produktsider, og ha pÄ plass shoppingannonsering

6. Optimaliser for handlingskommandoer

De fleste stemmestyrte assistenter blir brukt som et verktĂžy for Ă„ forenkle hverdagslige aktiviteter. Det gjelder Ă„ se etter muligheter for hvordan du kan bidra til denne forenklingen, slik at du ikke faller utenfor.

“Ring dyrelegen” er- et eksempel pĂ„ en handlingskommando som burde oppfordre deg til Ă„ ha korrekt kontaktinformasjon tilgjengelig.

Hvordan skrive tekster for stemmesĂžk?

Svarene pÄ stemmesÞk hentes veldig ofte fra Featured Snippets, altsÄ tekstbokser som ligger Þverst i sÞkeresultatet.

Dermed ligger jobben i Ä lage innhold som fÄr denne posisjonen, som ofte blir kalt Position Zero.  

1. Still spÞrsmÄl og svar pÄ dem

Som i eksempelet over er det stilt et spÞrsmÄl i tittelen og overskriften som samsvarer med sÞket.

UndersĂžkelser har vist at 70% av stemmesĂžk er gjort med naturlig sprĂ„k – altsĂ„ hele spĂžrsmĂ„lsstillinger. For Ă„ spisse innholdet vil det vĂŠre en fordel Ă„ bygge opp innholdet som i en samtale hvor du svarer pĂ„ helt klare spĂžrsmĂ„l.

Lurer du pÄ hvordan folk formulerer spÞrsmÄl du kan svare pÄ? Keywordtool.io er et eksempel pÄ et verktÞy som har en funksjon som viser spÞrsmÄl knyttet til sÞkeord:

2. Bruk kortere avsnitt

UndersÞkelsen til Backlinko viste ogsÄ at svarene Google presenterer er korte og konsise.

Gjennomsnittlig antall ord i et voice search resultat er bare 29 ord.Det er altsÄ en fordel Ä dele opp teksten i mindre avsnitt.

3. Skriv lettleselige tekster

I undersÞkelsen til Backlinko konstaterte de at innholdet Google presenterte i voice search resultater gjennomsnittlig var skrevet pÄ et ungdomsskole nivÄ. Det vil si at svarene ikke bruker tunge fagbegreper eller terminologi som er forbeholdt spesialister.

Det er ikke sÄ rart nÄr de fleste som sÞker ikke er eksperter pÄ det samme som deg.

Tenk over hvordan du formulerer deg, og bruk samme ord og uttrykk som du ville brukt i samtale med en person som ikke har samme bakgrunn som deg.

4. Bruk lister

Å liste opp fremgangsmĂ„ter, eller oversikter gjĂžr det lettere for Google Ă„ svare pĂ„ spĂžrsmĂ„l som gĂ„r pĂ„ “hvordan gjĂžre […]”.

Da kan du fÄ et resultat som beskriver en fremgangsmÄte steg for steg.

5. Skriv utfyllende innhold

GÄ heller i dybden pÄ et tema enn Ä skrive brede saker som blander inn flere temaer. Godt utarbeidede artikler som svarer inngÄende pÄ et spÞrsmÄl, Þker sjansen for Ä rangerer i Google.

Gjennomsnittlig lengde pÄ tekster som ble brukt i resultater for stemmesÞk er pÄ 2,312 ord. Google vil vÊre sikker pÄ at de leverer det beste resultatet, for Ä tilfredsstille sÞkeren. Dersom teksten er i dybden, tar for seg flere sider av en sak, og er beskrivende, er Google tryggere pÄ at det er god informasjon de videreformidler.

Oppsummert

Mye av det vi har dekket i denne artikkelen er god praksis for all sĂžkemotoroptimalisering. Men det er likevel viktigere og viktigere Ă„ jobbe med:

  • En god teknisk nettside, som laster raskt
  • Strukturert innhold
  • Innhold som gĂ„r i dybden og som svarer pĂ„ spĂžrsmĂ„l

God arbeidslyst!

Vil du ha flere nyttige tips om digital markedsfÞring? Meld deg pÄ vÄrt nyhetsbrev Þverst pÄ denne siden!

Øystein Opperud
Øystein Opperud
oystein.opperud@synlighet.no

Øystein er spesialist innen sÞkemotoroptimalisering, innholdsmarkedsfÞring og digital strategi, prosjektleder og teamleder. Øystein holder ogsÄ kurs i sÞkemotoroptimalisering, og samarbeider med Christine Calvert om kurs i skriving for nett.. Øystein har en bakgrunn fra internasjonal markedsfÞring.

No Comments

Post A Comment