Google Analytics på nettbrett

13 jan 2017 Hvordan koble sammen Google Analytics og Adwords

Har du koblet sammen Google Analytics og Google AdWords-kontoen din? Hvis du gjør det, kan du få nyttig informasjon om hva brukerne dine gjør på nettsiden din når de kommer fra en AdWords-annonse. Følg disse enkle stegene for å koble sammen dine kontoer!

Innsikten du får fra Google Analytics hjelper deg med å ta smarte beslutninger i forbindelse med dine digitale aktiviteter. Ved å koble sammen Google AdWords og Analytics, kan du få viktig informasjon om blant annet hvor lang tid en person bruker inne på siden din, eller om de kjøpte noe fra deg. Hvor lang tid en person bruker inne på siden, eller om annonseklikket faktisk ledet til et kjøp, kan variere fra søkeord til søkeord. Dette får du informasjon om ved å knytte sammen Analytics og AdWords.

Med slik data kan du finne ut hvordan du best mulig kan prioritere annonsebudsjettet ditt for å få mest mulig salg eller leads for pengene.

Remarketinglister i Google AdWords via Google Analytics

Annen nyttig informasjon du får med denne koblingen er, for eksempel, nye besøkende kontra returnerende besøk. Dette kan fortelle deg om brukerne som klikker på AdWords-annonsene dine har vært på siden din før. Brukere som har vært på nettsiden din før, vil ofte ha en høyere interesse for dine produkter eller tjenester. Da kan du se om det vil lønne seg å by mer når disse brukerne søker med relevante søkeord, slik at annonsen din kan få en bedre plassering for akkurat disse brukerne.

Dette gjør du ved å sette opp remarketinglister, som du enkelt kan få til uten å måtte legge inn separate tagger på nettsiden, når du har koblet sammen AdWords og Analytics. Med remarketinglister vil du kunne vise annonser både i søkemotorer og i displaynettverket, for brukere som allerede har vært innom siden din. Generelt er det høyere sannsynlighet for at slike brukere kjøper produkter eller tjenester fra deg enn helt nye besøkende.

Slik kobler du sammen Google Analytics og AdWords

Du må ha administrasjonstilgang i Google Analytics-kontoen din, og redigeringstillatelse i Google AdWords-kontoen, for å kunne koble dem sammen.

1. Når du har logget inn i Google Analytics, velger du fanen som heter «Admin»:

 

2. Deretter velger du Adwords Linking under kategorien Product Linking:

3. Her velger du AdWords-kontoen du vil koble sammen med Analytics fra listen:

4. Sørg for at «All Web Site Data» er på. Deretter trykker du på Link accounts:

Etter du har fulgt disse stegene, vil du få tall fra AdWords rett inn i Google Analytics i en egen rapport. Den finner du under Trafikk (Acquisition) i Google Analytics:

google adwords rapport inne i google analytics

 

Nå kan du finne ut hvor mye av inntektene fra nettstedet ditt som kommer direkte fra AdWords-annonseringen, og bruke denne informasjonen for å sjekke hvor lønnsomme AdWords-kampanjene dine er. Du kan også enkelt sette opp remarketinglister basert på trafikk på nettstedet inne i Google AdWords, men da må du legge inn en tag i kildekoden på nettstedet.

Mer om AdWords og Analytics:
–  6 vanlige feil i Google AdWords
Start-guide til Google Analytics
– Få mer ut av pengene med negative søkeord

Ønsker du å lære mer om Google AdWords?
Meld deg på neste Google AdWords-kurs i Oslo, Bergen eller Trondheim!

Erlend Rødal
Erlend Rødal
erlend.rodal@synlighet.no

Erlend Rødal har flere års erfaring med søkemotoroptimalisering, betalt søk og sosiale medier. Erlend jobber fra Synlighet sitt kontor i Trondheim.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar