Hvordan kjøpe Programmatic og RTB-annonsering?

hender som byr på auksjon

02 des 2015 Hvordan kjøpe Programmatic og RTB-annonsering?

Du har kanskje hørt om annonsering på nett med Programmatic og RTB (real-time bidding)? Du kjenner kanskje til de forskjellige fordelene ved å benytte slik teknologi i den digitale markedsføringen din. Kanskje har du allerede bestemt deg for at dette er noe bedriften din bør satse på? Her får du se de forskjellige måtene du kan skaffe bedriften din RTB og programmatisk annonsering!

Det er tre forskjellige måter du kan kjøpe programmatisk annonsering:

1. Direkte kjøp
Ved preferred deals, eller direkte avtaler,  avtales en fastpris direkte med medium, for eksempel en nettavis. Dersom brukeren av nettavisen innfrir dine målgruppekriterier (f.eks. mann, 20-30 år), vises annonsen til brukeren. Denne typen avtale fungerer mye på samme måte som ved tidligere annonsekjøp i medier, men med den ekstra fordelen at du ser direktekjøpet i sammenheng med all annen annonsering du gjør. 1

2. Private auksjoner
Etter at de annonsørene som har kjøpt en direkte avtale har valgt sine visninger, blir den resterende trafikken gjort tilgjengelig for private auksjoner. Her får utvalgte kjøpere mulighet til å konkurrere om den tilgjengelige trafikken i en lukket budrunde. Det er er minimumsnivå på denne trafikken – altså en nedre grense på hva du må betale for å være med i budrunder.

23. Åpen auksjon
Alle som har tilgang til en DSP (Demand-side platform) kan koble seg til alle annonsebørser og annonsenettverk som er tilgjengelig. Eksempler på DSP er DoubleClick, Adform og Delta. Noen eksempler på annonsebørser er; Facebook Adx, Flurry, Rubicon, Appnexus og DoubleClick AdX fra Google. I tillegg kan du utnytte annonsenettverk som Webtraffic og Google displaynettverk. Trafikken som ikke kjøpes som direkte kjøp eller private auksjoner, går ut på åpen auksjon. Der byr du på hver enkelt bruker som vil eksponeres for de annonseplasseringene som en vilkårlig nettside har.

3

 

Dersom du ikke har veldig spesifikke ønsker og krav til trafikken som skal se annonsene dine, er det mest hensiktsmessig å velge det siste alternativet, nemlig åpen auksjon. Prisen på direkte avtaler og privat auksjon er betydelig høyere enn åpen auksjon. Ønsker du å drive salg til bedriften din, med en satt kostnad per kjøp, kan den økte kostnaden på de andre avtalene vise seg å bli for stor. Her gjelder det å teste seg frem til hva som fungerer best for deg og din bedrift.

Veiledning før du begynner å teste RTB og programmatic

Når du skal bestemme deg for hvilken avtaletype du bør velge, bør du spørre deg selv hva målet ditt er med annonseringen. Dersom målet påvirkes av minst ett av kriteriene nedenfor, bør du vurdere direkte kjøp eller private auksjoner.

Gå for direkte kjøp eller private auksjoner hvis du svarer ja på minst ett av disse spørsmålene:

  • Har du en liten målgruppe du ønsker å nå?
  • Er det begrenset med annonseplasseringer du kan nå målgruppen?
  • Ønsker du å benytte deg av nettstedets brukerinformasjon?
  • Ønsker du å samsvare ditt budskap med en nettside sitt innhold?
  • Er målet ditt å oppnå merkevarebyggende effekter?
  • Er det viktig med et stabilt og forutsigbart trykk basert på en kampanjeplan?

Dersom ingen av disse kriteriene er kritiske for din annonsering, bør du kjøpe trafikken til annonsene dine gjennom åpen auksjon.

Det finnes altså tre forskjellige betalingsmåter når du kjøper programmatic- og RTB-annonsering, og du må vurdere målet med annonseringen din for å finne ut hvilken betalingsløsning som kommer til å være mest lønnsom for deg.

 

Er du interessert i å prøve programmatisk annonsering, men trenger hjelp med å komme i gang?
Ta kontakt og vi vil hjelpe deg med å teste programmatisk kjøp av digitale annonser!

 

 

Harald Heggelund
Harald Heggelund
harald.heggelund@synlighet.no

Harald er utdannet sivilmarkedsfører fra BI og har jobbet med digital markedsføring siden 2006, hovedsakelig i Oslo, men også 2,5 år i London. Han begynte i Synlighet i 2013 og trives veldig godt i selskap med mange flinke og kunnskapsrike medarbeidere. Harald har ansvar for mange av de større prosjektene og sørger for at Synlighets leveranseteam skaper gode resultater og leveranser.