Hvordan kan du sette opp strukturerte data på nettsiden din uten koding?

Lommelykt som lyser sterkt ut i stjernespekket himmel

14 sep 2018 Hvordan kan du sette opp strukturerte data på nettsiden din uten koding?

Dersom du får på plass strukturerte data på nettsiden din, vil du ha et konkurransefortrinn i søkeresultatet. Du kan ta større plass med bilder, video eller uthevet informasjon sammen med resultatet. Det er enklere enn mange tror, og her er en guide til hvordan du kan bruke Search Console til å markere relevant data på ditt nettsted.

Hva er strukturerte data?

Strukturerte data (structured data) handler om å markere dataelementer på nettsiden slik at det blir lettere for roboter, som Googles Crawler, å lese, forstå og presentere den informasjon som finnes på nettsiden.

Dette blir også omtalt som Rich Data, eller Rich Snippets.

Det finnes en veldig lang liste over alt som kan markeres, men noen av de vanligste er:

  • Produktnavn
  • Pris
  • Stjernevurdering
  • Tilgjengelighet i nettbutikk
  • Tid (oppskrifter)
  • Tidspunkt (arrangement og kurs)
  • Adresse
  • Telefonnummer

En måte å sette opp strukturerte data er å sette det opp i koden på nettsiden, ved å bruke Schema.org

Skjermdump av koden hvor forskjellige elementer er markert opp

I eksempelet over ser vi at det i koden er markert opp produktnavn, beskrivelse, pris, tilgjengelighet, stjernevurderinger, merkenavn osv.

Det som skjer når du, eller en utvikler, har markert dataene på nettsiden, er at du kan få en visning i søkeresultatet som er mer iøynefallende for søkeren. Det vil være er et konkurransefortrinn for deg.

Eksempel:
Et søk på “kjøp converse” vil får opp en rekke resultater. Men det er enkelt å legge merke til prisjakt.no i søkeresultatet:

skjermdump av søkeresultat for søkefrasen "kjøp converse" hvor prisjakt.no har rich snippets

Selv om koding er den beste måten å sette opp strukturerte data, fordi du da kan gjøre det for nesten alt som kan være på en nettside, så krever det en investering i utvikling av nettsiden. Det kan bli tidkrevende og potensielt dyrt uten at det er noen garanti for at Google faktisk vil benytte seg av informasjonen i søkeresultatet.

Da er det fint at Google selv har kommet med et verktøy, Data Highlighter, som lar deg markere viktig data selv, uten at du trenger å kunne noe koding.

Hvordan bruke Data Highlighter – trinn for trinn

1. Gå inn i Google Search Console

Dersom du ikke har Google Search Console er det viktig å sette opp. Det er et gratis verktøy som kun krever at du verifiserer at du eier nettstedet for å kunne bruke det. Her er fem andre grunner til å bruke Google Search Console!

Hjemmesiden til Google Search Console

Med Google Search Console får du innsikt i den generelle tilstanden til nettsiden din, samt tilgang til viktige verktøy som kan hjelpe deg blant annet med søkemotoroptimalisering.

Her er alt du trenger å vite når du skal sette opp Google Search Console.

2. Gå inn i Data Highlighter

Når du har aktivert Google Search Console, kan du begynne å markere data. Velg “Search Appearance” (eller “Søkeutseende”) og klikk deretter på “Data Highlighter” (“Datautheving”).

Her velger du “Start Highlighting” (“Start uthevingen”).

Skjermdump av hvor i Google Search Console du finner Data Highlighter (Datautheving)

3. Velg side du vil utheve

Dette eksempelet er en nettbutikk, men innstillingene er normalt de samme uansett hvilken type nettside du har. Det er hvilke data du kan og må markere som vil variere.

Først limer du inn en URL til en type side på nettstedet ditt, for eksempel produktsider. Deretter velger du fra nedtrekksmenyen hvilken type side dette er. I eksempelet velger vi produktside. Til slutt velger du at det er likt på “denne siden og andre av samme typen”. Så lenge produktsidene er likt utformet, er dette den raskeste måten å vise Google hvilke data som finnes på mange sider. Da slipper du å legge inn et stort antall sider manuelt.

Velge URL i Data Highlighter

4. Marker alle elementer som er tilgjengelig – jo flere, desto bedre

På høyresiden vil du se en oversikt over alle elementer du kan markere med Data Highlighter. Enkelte er obligatoriske, som produktnavn og pris i dette tilfellet, andre er valgfri.
Jo mer, desto bedre – alt du kan gi Google av data for visning i søkeresultatet er positivt.

Oversikt over dataelementer til en gitt sidetype i data highlighter

Deretter er det bare å dra musen over elementet på nettsiden mens du holder inne venstre museknapp. Da får du opp forslag til hvilket element det er du markerer, så velger du fra menyen:

Velg i menyen hva elementet er i data highlighter

Fortsett til du har markert alle elementer. Når du har gjort det, velger du “Ferdig” i øverste høyre hjørnet:

Ferdig knappen i Data Highlighter

Da vil du få opp eksempel på tilsvarende sider fra nettbutikken, og muligheten til å definere en gruppe av sidesett før det sendes inn til Google.

Opprett et sidesett i Data Highlighter

Funker ikke Data Highlighter for deg?

Vi har erfaringer med at noen ganger går det ikke å markere data på både kurssider og produktsider. Her har vi samlet våre erfaringer så langt:

Element bare laster og laster

Denne feilen har oppstått når elementene på siden hentes fra en tredjepartsløsning. For eksempel på Synlighet sine kurssider. Kursoversikten leveres av vårt søsterselskap Screentek og er en dynamisk tredjepartsløsning som henter inn oversikt over kurs. Denne tredjepartsløsningen klarte ikke Data Highlighter å hente inn data fra, og dermed fikk vi ikke markert riktig data.

Data laster og laster i data highlighter

Vi håper dette er midlertidige begrensninger, men det vil trolig være en utfordring å overkomme. I slike tilfeller må du til med Schema.org og litt koding.

Får ikke markert pris (ofte B2B nettbutikk) – pris er obligatorisk for bruk

Mange B2B nettbutikker viser ikke pris med mindre besøkende er registrert og logget inn.
Ettersom Google Search Console ikke får til å logge inn når du legger inn lenken i Data Highlighter, vil du heller ikke få opp pris og muligheten til å markere den.

Pris er et av to obligatoriske elementer for produktsider, og da får du ikke satt det opp for denne typen nettbutikk.

Pop-up forhindrer mulighetene til markering

Har du pop-ups som kommer opp med en gang brukeren lander på siden? Da vil du få problemer med å bruke Data Highlighter.

Vi anbefaler normalt ikke å bruke pop-ups uten å ha tenkt nøye gjennom det. Både fordi Google har sagt de vil straffe bruken av påtrengende pop-ups, og fordi det kan irritere bort besøkende dersom de ikke har vært inne på siden før.

Men dersom du har et bevisst valg bak bruken av pop-ups, anbefaler vi å deaktivere dem midlertidig, slik at du får brukt Data Highlighter til å markere data.

Har du opplevd andre utfordringer?

Da er vi veldig interessert i høre om det, og dele det med andre. Send en epost med dine erfaringer til oystein.opperud@synlighet.no, så vil vi legge det til denne artikkelen.

Hold deg oppdatert på hva som skjer innen digital markedsføring! Meld deg på nyhetsbrev og følg oss på facebook!

 

Øystein Opperud
Øystein Opperud
oystein.opperud@synlighet.no

Øystein er seniorrådgiver og kursholder i søkemotoroptimalisering - et fag han brenner for. Før Synlighet har han jobbet med digital markedsføring i norske og internasjonale bedrifter, og hjelper i dag en rekke store bedrifter med å øke synlighet og omsetning på nett. Han har en bachelor i internasjonal markedsføring fra Universitetet i Sørøst-Norge. I tillegg til å være rådgiver innen SEO, rådgir Øystein markedsavdelinger i digital strategi.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /www/synlighetblogg_387/public/wp-content/plugins/forms-for-campaign-monitor/forms/core/Form.php on line 337