Hvor mye koster Google AdWords?

10 feb 2015 Hvor mye koster Google AdWords?

Har du noen gang lurt på hva Google AdWords koster? Det er et spørsmål mange som henvender seg til oss lurer på. Et spørsmål som egentlig ikke har noe enkelt svar.

Hvorfor har det ikke noe enkelt svar?

Det er ekstremt mange faktorer som vil spille inn, og den optimale summen vil stadig forandre seg. Det er nemlig ikke slik at du kan betale en gitt sum og, vips, så havner du på topp i søkeresultatet til Google.

Bilde hentet fra: wallpaperstock

Bilde hentet fra: wallpaperstock

 

Kostnad per klikk

Med søkeannonsene til Google betaler du per klikk. Du betaler altså kun for brukere som faktisk interesserer seg for annonsen din, og klikker seg videre til nettstedet ditt. De som får se annonsen din, men velger å ikke klikke, betaler du (heldigvis) ikke et øre for.

Hva koster et klikk?

Du kan selv velge hvor mye du er villig til å betale per klikk. Med andre ord setter du altså et bud på hva du mener klikkprisen bør være. Google vil deretter avgjøre om dette klikkbudet er godt nok for søkeordet du har valgt å plassere deg på. Det samme vil de gjøre med dine konkurrenters klikkbud.

Er konkurransen i søkeresultatet høy; ja, da vil klikkprisen også bli høy.

Finansavisen kunne nylig fortelle at gjennomsnittsklikkpris for søkeordet «forbrukslån» lå på kr 628. Samtidig arbeider vi også med kunder som ikke betaler mer enn 2 kroner per klikk på enkelte søkeord.

Forskjellene er altså store.

Og for å gjøre det hele enda mer komplisert, vil heller ikke klikkbud – alene – være en avgjørende faktor for din plassering i søkeresultatet.

Klikkbud vs. kvalitetspoeng

Google sin oppgave er først og fremst å finne frem relevant informasjon som brukerne leter etter. Det er derfor ikke meningen at alle annonsører skal kunne legge seg ut på hvilket som helst søkeord, urelatert til det de tilbyr. Da mister nemlig Google sin hovedfunksjon.

For å sikre seg god kvalitet i søkeresultatet har Google utviklet noe vi kaller «kvalitetspoeng».

Kvalitetspoeng handler i hovedsak om relevans. Annonsen din må være relevant overfor søkeordet, og det samme gjelder for nettsiden du lenker til. I tillegg til dette er det flere andre faktorer som spiller inn. Du kan lese mer detaljert om kvalitetspoeng i vårt blogginnlegg «Hva er kvalitetspoeng i AdWords?».

Plassering i søkeresultatet vil derfor være et resultat av klikkbud * kvalitetspoeng.

Gode kvalitetspoeng lønner seg, og kan føre til billigere klikk. Byr konkurrentene dine mer per klikk enn deg, men har dårlige kvalitetspoeng, er det likevel sjanse for at du kan havne over dem i søkeresultatet.

Ikke glem arbeidskostnader!

Som overskriften sier: «ikke glem arbeidskostnader!».  Hverken klikkbud eller kvalitetspoeng er statisk. De vil forandre seg over tid, faktisk hver gang noen utfører et søk. Det er derfor viktig å stadig arbeide med, og optimalisere, AdWords-annonsene dine.

Jo mer det arbeides med annonsekontoen din, jo bedre resultater vil du mest sannsynlig få.

AdWords er et komplisert og tidskrevende verktøy. Det vil derfor i, de fleste tilfeller, være en fordel å la profesjonelle personer med kunnskap og sertifisering innen AdWords gjøre jobben. Det ligger nemlig mye mer i bakgrunnen enn å kun justere bud og finne gode søkeord. Det finnes et hav av muligheter og funksjoner i AdWords.

«Hvor mye koster Google AdWords?»

Så tilbake til hovedessensen: hva vil AdWords koste deg? Vi kan, som sagt, aldri gi en gitt sum – og du må i grunn bare begynne en plass.

Google AdWords skal passe både store og små bedrifter, og en må rett og slett bare lage en strategi ut fra de midler du har tilgjengelig. Setter du kr 3000 i klikkbudsjett per måned, så handler det om å utnytte dette budsjettet på best mulig måte. Søkeordet «forbrukslån» vil eksempelvis være alt for dyrt for et slikt månedsbudsjett, så da må man tenke på andre løsninger.

Skaper du gode resultater og greier å genere en god avkastning på annonsene, vil det være relevant å heller øke både klikkbudsjett og arbeidstimer over tid.

 

Google AdWords har også flere andre annonsemuligheter enn søk, og prisen vil variere deretter. Essensen er riktignok den samme; du kan aldri slå fast en gitt sum overfor hva AdWords-annonsering vil koste.

Trenger du hjelp med AdWords, ta kontakt med oss i Synlighet! 😀

Regine Hemre
Regine Hemre
regine.hemre@synlighet.no