Hvilke Sosiale Medier passer din bedrift?

13 nov 2014 Hvilke Sosiale Medier passer din bedrift?

Det kan være vanskelig å velge hvilken sosiale medier platform du skal satse på som bedrift. Skal du gå der de fleste er, eller er det du har å tilby mer engasjerende på en av de mindre platformene. Forhåpentligvis vil du være litt klokere etter å ha lest denne oversikten:

Sosiale medier logo

De seks største nettverkene med aktive brukere i verden:

1. Facebook: 1,28 milliarder

2. Google+: 540 millioner

3. Twitter: 255 millioner

4. Instagram: 200 millioner

5. LinkedIn: 187 millioner

6. Pinterest: 40 millioner

***Tall fra Digital Insights

Facebook er det nettverket som er desidert størst, mens Instagram er den som har vokst mest. Det er også verdt å nevne at det er i gjennomsnitt 6 millarder timer av video som blir vist på YouTube hver måned, men folk trenger ikke være innlogget for å se videoer og blir dermed ikke aktive brukere på samme måte som de andre sosiale mediene.

Selvfølgelig er disse tallene basert på hele verden og gjenspeiler ikke Norge 100%. Men i bunn og grunn er det ikke nødvendigvis antallet som er viktigst, men om dine potensielle følgere og kunder bruker tiden sin der eller ei.

Men hva bør du tenke på før du bestemmer deg for hvilken av de sosiale mediene du skal fokusere på? Skal du kaste alle pengene inn der det er flest mennesker eller er det mer matnyttig å fordele seg over flere. Det viktigste du gjør er å fokusere på hvem som er målgruppen din og svare på spørsmålene nedenfor.

Spørsmålene du bør stille deg selv:

1. Er det logisk i forhold til typen innhold du allerede har eller som du har tenkt å lage?
Har bedriften din en blogg? Lager dere små videoer? Tar dere flotte bilder av produktene deres?

2. Bruker potensielle følgere av bedriften din tiden sin der?

3. Er det logisk for dere som skal jobbe med det?
Er det noe dere lett kan legge inn i timeplanen? Har dere tid i det hele tatt til å gjøre det? Forstår du hvordan det fungerer (etter å ha prøvd det ut)

4. Er bransjen din allerede tilstede på denne platformen?

 Velg ikke mer en tre sosiale medier å fokusere på. På de andre platformene kan du ha en profil og promotere det du driver med på de andre platformene.

Ulike sosiale medier

Denne oversikten fra Buffer viser de sosiale mediene fordelt inn i syv kategorier. Dette kan være til hjelp når du ser på hva slags type bedrift dere er og hva slags innhold dere allerede har:

oversikt over sosiale medier

Har du mange flotte bilder, grafikk eller illustrasjoner i bedriften din, bør du se på Instagram, Tumblr eller Pinterest som er bildebaserte nettverk. Har du mange videoer sjekker du ut YouTube eller Vimeo. Driver du med salg til bedrifter, kan det være verdt å fokusere på LinkedIn, men dersom du er en nisjebedrift eller basert en bestemt plass, kan du se på de relativt små nettverkene på Reddit eller Foursquare.

Foreløpig er den største grunnen til å være tilstede på Google+ at bedriften din kan få bedre og større rangering i Google’s søkeresultat. Ellers er Facebook og Twitter et sted hvor alt og ingenting deles og spres.

Vet du hvilke sosiale medier du skal velge nå?

Her følger en liste over de seks største sosiale medieplatformene og hvorfor du burde og ikke burde bruke dem i din bedrift:

facebook logo

Facebook – Alt og ingenting

Hvorfor? Velg Facebook dersom du ikke har noe i mot konkurranse. Det er uten tvil den mest populære av de sosiale mediene, så sjansene for at potensielle kunder befinner seg der er store.

Hvorfor ikke? Om du selger noe som ikke er lett å forklare, eller kan komme med iøynefallende bilder eller videoer, kan det være vanskelig å få fram i alt mylderet i Facebook News Feed. Store volumer av mennesker betyr mer konkurranse.

Google+ logoGoogle+ Det kan være litt stille

Hvorfor? Som sagt blir du mer synlig i søkeresultatet om du har en Google+ side, og spesielt om den er aktiv. Det kan være verdt å prøve seg fram her, fordi det finnes store volumer på verdensbasis og lite konkurranse. Du må bare ikke bli redd når det er stille i perioder.

Hvorfor ikke? Å satse fullt og helt på Google+ kan være en risikosport ettersom Google selv virker mindre og mindre interessert i produktet (jf. personen som startet Google+ fikk sparken tidligere i år). Men det kan snu på en femøring.   twitter logo

Twitter – Nyhetskanalen

Hvorfor? Vil kundene dine ha informasjon hele tiden? Twitter er stedet for dem som har mye å si, uavhengig om det handler om teknologi, sport, nyheter, markedsføring, journalistikk… Det betyr ingenting så lenge det skjer noe ofte.

Hvorfor ikke? Om du jobber i en bransje hvor det ikke skjer noe nytt fra dag til dag, bør nok ikke Twitter være det stedet du tar størst plass.

 

Instagram logo

Instagram – Bildemekka for de unge

Hvorfor? Instagram er bildeportalen som vokser mest. Den har også enkel integrering med Facebook og Twitter, så det er lett å dele det du publiserer på Instagram andre steder. Instagram er et sted for deg som kan fortelle noe visuelt og gjerne er interessert i å markedsføre seg mot en litt yngre målgruppe.

Hvorfor ikke? Instagram er ikke stedet for deg dersom du ikke har noen flotte eller interessante bilder å dele. Da kan du heller legge vekt på en annen kanal.

 

Linkedin Logo

 

LinkedIn – Facebook for bedrifter

Hvorfor? Om du er en bedrift som selger til andre bedrifter er det absolutt verdt å få en tilstedeværelse på LinkedIn. Det er allerede mye bedriftsrelatert innhold som florerer her.

Hvorfor ikke? Det burde være et marked for bedrifter som selger til kunder også på LinkedIn. Folk er jo normalt begge deler. Men så sant du ikke har lyst å drive med mye eksperimentering og har en god grunn til det, så kan det være nok å lage en bedriftsprofil og bruke LinkedIn når du skal ansette nye kollegaer.

 

pintrest logo

Pinterest – Samleplass for nettbutikker

Hvorfor? Pinterest er ikke den største platformen i Norge, og vil kanskje aldri bli det. Men har du flotte bilder, infographer og innhold, spesielt innenfor gjør-det-selv, mote, interiør, design eller mat, er dette plassen for deg. Er målgruppen din i tillegg kvinner, burde det finnes gull i å fokusere på Pinterest. Det er lite norsk innhold og det kan derfor være en stor mulighet om du blir en av dem som får det til.

Hvorfor ikke? Igjen så er det snakk om bilder og visuelle framstillinger av ting. Har du ikke det, er det lite vits. Det kan også være mye arbeid å finne ut hvordan Pinterest fungerer best som markedsføringsverktøy i og med at det fremdeles er i en slags begynnerfase (i hvertfall i forhold til de andre platformene).

Vær tilstede i sosiale medier

Er du fortsatt usikker på hvilke sosiale medier du skal velge for din bedrift, og ikke ble noe særlig klokere av det som sto her, kan det være verdt å begynne med Facebook og se hvor det tar dere. Det som er viktigst er å være tilstede i en eller annen form på noen sosiale medier. Det er her folk henger mens de er på jobb, tar bussen, koser seg foran TV’en, eller i sengen rett før de sovner. Det er her det skjer.

Sjekk denne artikkelen om du lurer på hva du skal poste på Facebook!

Trine Malde
Trine Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.