Hva skal du poste på Facebook?

19 sep 2014 Hva skal du poste på Facebook?

Har du noen gang sittet å lurt på hva du skal poste på Facebook? Hvordan skal du få folk til å like, kommentere og engasjere seg med bedriften din?

Her kommer 3 generelle tips og 5 typer poster som kan hjelpe deg å planlegge hvordan du best kan utnytte Facebook for din bedrift.

Facebook logo

Facebook er fremdeles den største aktøren innen sosiale medier, her ved et bilde fra City AM.

 3 generelle tips til bedre bruk av Facebook

1. Hvor ofte skal du poste på Facebook?

Facebook liker at det er kontinuerlig aktivitet på siden din og vil prioritere deg i News Feed til følgere, spesielt om postene dine skaper engasjement i form av kommentarer og likes. Om du får folk til å vise interesse ovenfor dine posts, vil du havne på interesselisten til disse følgerene og det er da mer sannsynlig at de vil få med seg postene du legger ut organisk (altså uten at du må betale for å «booste» postene dine).

Facebook anbefaler å poste cirka 4 ganger om dagen. Dette kan for noen bedrifter være litt mye, og du skal jo heller ikke spamme følgerene dine slik at de «unliker» siden din og skjuler deg. Du må derfor finne en fin balanse mellom hvor ofte følgerene dine vil høre fra deg og hvor ofte du klarer å legge ut en post.

Som en tommelfingerregel kan du starte med 2-3 ganger i uken, men kom deg gjerne opp nær et gjennomsnitt på én post per dag. Dette kan kanskje virke krevende for mange i en allerede hektisk arbeidsdag, men det trenger ikke ta opp så mye av tiden din om du bruker noen av tipsene til posts nedenfor.

 

2. Er posten din Nyttig, Interressant eller Underholdende?

Det er viktig å huske at uansett om du deler andres eller ditt eget innhold, så MÅ det være nyttig, interressant eller underholdene for følgerene dine.

Og gjerne en god miks.

Om du bombarderer følgerene dine med mange konkurranser, fordi du fikk så mye respons på den første konkurransen du la ut, kommer du snart til å se at folk blir lei og engasjementet dør ut. Derfor er det viktig å planlegge hva du skal legge ut slik at det blir en variasjon av de postene folk liker å se fra deg.

 

En gutt holder et lan og en jente prøver å mate lammet med tåteflaske

Her har Nøstebarn, som selger klær av ubehandlet ull, lagt inn et koselig bilde av barn som mater et lam.

3. Har du tatt med bilde i posten?

Den viktigste grunnen til å ha med et bilde, eller en link som tar med seg et bilde, er at posten din tar større plass i News Feed. Da er det større sannsynlighet for at folk ikke bare skroller forbi til neste post på listen.

Generelt på Facebook ser vi mer engasjement på poster med bilder, spesielt hvor bildene er av mennesker som smiler og har det gøy eller er i relasjon med andre mennesker. Det er dette som er Facebook sin offisielle anbefaling i forhold til bildebruk. Det kan være at for din merkevare er det natur, seriøse mennesker eller bilder av mat som fungerer best, derfor bør du prøve deg fram med forskjellige typer bilder og se hva følgerene dine liker.

Når alt dette er sagt, finnes det faktisk eksempler på mennesker som får like stort engasjement på poster som kun er basert på tekst. Det er altså mulig å skape engasjement på den enkle måten også, du må bare skrive de rette tingene til følgerene dine.

Nå når vi har fått på plass noen av de grunnleggende Facebook «reglene» kan vi begynne å se på hvilke typer Facebook poster du kan teste ut på dine følgere for å skape masse liv og diskusjoner på Facebook-siden din.

 

 

5 typer Facebook posts du burde bruke

 

1. Dele andres innhold

Det er viktig å huske at én post om dagen på Facebook ikke betyr at du må skrive et blogginnlegg, ta nye bilder eller lage video hver dag.

Du kan like enkelt dele en video noen andre har laget, eller dele bilder og linker som fører følgerene dine til informasjon du tror de har glede av å få med seg. Det tar ikke lang tid å dele noe, så ta vare på linker til nyttig, underholdende og interessant informasjon når du kommer over dem, slik at du kan legge dem inn i Facebook post kalenderen din. Er det nyhetsverdig og viktig å dele med en gang for å få effekt, så gjør du selvsagt det.

Screenshot fra Synlighet Facebook Linkedeling

Synlighet deler artikler som vi mener er interessante for våre følgere å få med seg.

2. Video (eller ihvertfall bilde)

På Facebook er det faktisk video som er det mest populære formatet. Dette kan ha sammenheng med at det ikke finnes like mange videoer som bilder, OG det er mulig at Facebook regner med automatiske avspillinger av video i News Feed når de måler populariteten på video posts. Og en automatisk avspilling tilsier ikke nødvendigvis engasjement.

Men selv om dette kan være en grunn til at video er så populært, skal det sies at engasjementet rundt videoer bare øker og øker.

Ellers er det, som sagt, viktig å få med seg et bilde i posten for å ta opp større plass og fange inn oppmerksomhet. Og ikke tenk på at bildene skal være glossy, studiokvalitet. Dette er Facebook. Folk engasjerer seg like gjerne med bilder du tar fra mobilen av ansatte på konferanse, som de flotte bildene fra den profesjonelle fotografen.

 

3. Start en samtale med følgere dine

Facebook er ikke en talerstol, her gjelder det å være åpen og spørre følgere om deres meninger.

Er det noen som kommenterer på posten din? Da forventer de et svar, eller at du takker for kommentaren deres. Sosiale medier er en to-veis kommunikasjon mellom deg og følgerene dine, som er eksisterende eller potensielle kunder. Ikke se på det som et ork å svare, men som en ypperlig mulighet til å bli kjent med dem og deres forventninger og behov. Ærlighet og åpenhet er essensielt for å ha suksess på Facebook.

Én måte du kan starte en samtale med følgerene dine på er å stille dem spørsmål, gjerne debatt eller kontroversielle spørsmål som kan skape en diskusjon, f.eks. Hva liker du best? Burger eller pizza?. Du kan også legge ut en åpen setning hvor følgerene dine skal fylle inn det som mangler, f.eks. En burger er ikke en burger uten ________? Eller du kan oppfordre følgerne dine til å dele bilder av noe de har gjort eller laget, f.eks. del bilde av den beste burgeren du har laget med oss!

Screenshot av Kilroy Norge Facebook Post

Kilroy Norge er flinke til å stille engasjerende spørsmål om hvor folk vil reise og reisemål som skaper mye kommentarer. Denne posten fikk 248 kommentarer.

4. Innhold som du lager selv

Har du en blogg som du oppdaterer gjevnlig, eller har du en flott hjemmeside full av masse nyttig informasjon eller vakre bilder? Del dette på Facebook da vel!

En blogg burde du alltid promotere på sosiale medier, og nyttige informasjonssider fra websiden din kan være en ypperlig måte å få følgere inn på din egen nettside uten at du snakker om kjøp og salg.

Du kan også legge ut informasjon om nye produkter, salg og slike ting, men det er viktig å ikke bare legge ut slike poster og ikke for ofte.

Post gjerne litt bilder av hva som skjer «Behind the scenes» i bedriften din. Det gjør dere mer tilnærmelige og folk identifiserer seg selv når vi ser de ansatte feire bursdag, flytte kontor eller dra på konferanser og lignende. Men det er viktig å ikke gjøre for mange slike oppdateringer. Ikke mer en 20% av det du poster bør være fokusert på bedriften. I hovedsak bør du fokusere på det følgerene dine er opptatt av.

Personlige historier er også en hit på Facebook, om det passer med bedriftens profil.

Humans of New York tar bilder av vanlige mennesker og legger ved noen spørsmål som fotografen spurte da han tok bildet. Siden til Humans of New York har nesten 10 millioner Likes.

Humans of New York tar bilder av vanlige mennesker og legger ved noen spørsmål som fotografen spurte da han tok bildet. Siden til Humans of New York har nesten 10 millioner Likes.

5. Konkurranser

Konkurranser er alltid en god måte å skape engasjement på en Facebook side. Bare husk at Facebook har noen regler rundt det å holde konkurranser, og at i hovedsak må du oppfordre folk til å like eller kommentere på posten din, eller legge igjen beskjed eller post på siden din, for å delta i konkurransen. Mer informasjon om reglene rundt konkurranser på Facebook her.

Vær oppmerksom på at med en konkurranse, kan du få inn mange følgere som ikke er interessert i det du har å tilby utover konkurransen. Har du en bred målgruppe trenger ikke dette være et problem, men om du har en nichegruppe du retter deg mot, kan du risikere å få mange unlikes eller «hide this post» i etterkant av en konkurranse. Dette slår negativt ut for Facebook siden din.

For en litt lengre liste, se på denne siden om 13 Facebook Posts som får mye kommentarer (engelsk).

 

Planlegg. Planlegg. Planlegg.

Hvis du tenker ut på forhånd hva som skal postes på Facebook, trenger det ikke å ta mer enn én time én dag i uken for å få alle postene klarlagt. Å finne ut hvilke linker og bilder du skal poste er selvfølgelig det som tar lengst tid, men mest sannsynlig kommer du allerede over mange bilder og interessante linker allerede i arbeidsdagen din som du kan dele videre på Facebook.

Det er ikke dermed sagt at du skal planlegge hver eneste post framover til nyttår, men om du har aktiviteter hvor det finnes datoer, og om du vet at i dag skal jeg poste noe morsomt og i morgen skal jeg poste noe nyttig, så er det lettere å finne ut hva du skal i alt mylderet. Dessuten sikrer du deg variasjon.

Skjer det noe du mener er viktig å dele eller kommentere på Facebook? Da kan du selvfølgelig justere på planen etterhvert som det kommer uventede hendelser eller nyheter som ikke er planlagt allerede.

 

Test alt og lær ditt publikum å kjenne

Uansett hvor mange regler og «best practice» lister du leser, så kommer du ikke utenom det faktum at din merkevare er unik.

Din merkevare har en helt spesiell kundegruppe som er interessert i bestemte ting. Det er opp til deg å prøve å finne den tonen som de vil respondere mest på, sjekke hvilke av postene dine som gir mest engasjement og fortsette i de banene. Du må teste forskjellige tidspunkt på døgnet og dager i uken og finne ut når følgerene dine er interessert i å engasjere seg med deg.

Dine følgere kan ikke sammenlignes med noen andre. Lær dem å kjenne, respekter dem og deres meninger og du vil komme utav det med mye nyttig informasjon som også kan brukes av andre avdelinger i bedriften.

 

Lyst på flere tips? Følg oss!

Følg med Synlighetsbloggen, eller lik Synlighet på Facebook, og få flere tips til hvordan du kan bruke sosiale medier, innholdsmarkedsføring, AdWords og analyse for å markedsføre din bedrift.

Trine Malde
Trine Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.