Hva er Performance Marketing?

Hva er performance marketing pÄ bakgrunn av laptoper, telefoner og folk sett ovenfra

16 aug 2016 Hva er Performance Marketing?

Du har sikkert hÞrt om performance marketing, men du er kanskje litt usikker pÄ hva det er? Det finnes mange ulike tolkninger, men her skal du fÄ en kortfattet forklaring av Synlighet sitt syn pÄ performance marketing, ogsÄ omtalt som resultatbasert markedsfÞring.

Performance marketing er en arbeidsmetode som er basert pÄ mÄlbar markedsfÞring der resultatene styrer aktiviteten. Det er en mÄte Ä tenke markedsfÞring pÄ som gÄr pÄ tvers av det vanlige skillet mellom medier, kanaler, formater og prismodeller.

Huff – det var en tung forklaring. Det blir lettere Ă„ forstĂ„ hvis du ser nĂŠrmere pĂ„ fire egenskaper som definerer en markedsaktivitet som «performance marketing»:

1. Detaljert mÄlretting og segmentering

Performance marketing skal vÊre det motsatte av massekommunikasjon. Ideelt Þnsker du Ä treffe hver enkelt forbruker med et individuelt tilpasset budskap. Det betyr at performance marketing-kampanjer gjerne er splittet opp i smÄ segmenter.

Du kan for eksempel splitte opp Adwords-kampanjene dine i mange smĂ„ annonsegrupper med tilpassede annonsetekster, eller mĂ„lrette Facebook-kampanjene dine mot mange ulike mĂ„lgruppesegmenter – for eksempel kvinner vs. menn, ulike aldere, ulike geografiske omrĂ„der etc.

2. Presis mÄling av konkrete resultater

Performance marketing forutsetter at du har tilgang pÄ data, og utnytter dataen for Ä Þke effekten av markedskampanjene. Denne dataen bÞr omfatte konkrete og hÄndfaste stÞrrelser, som klikk, salg, og registreringer, heller enn antagelser, oppfatninger og fÞlelser.

Datainnsamlingen er avhengig av at markedsbudskapet gir mulighet for respons eller en form for mÄlbar handling. En handling kan vÊre visning av en video, nedlasting av nyttedokument, klikk pÄ en knapp, utfylling av kontaktskjema, kjÞp eller lignende.

3. Kontinuerlig testing og optimalisering

Performance marketing handler om Ä gjÞre systematiske forbedringer for Ä oppnÄ stadig bedre resultater. Dette innebÊrer at det meste av arbeidet legges ned etter at en kampanje er startet. FÞrst da kan du teste, analysere, justere og tilpasse budskapet, mÄlrettingen og kostnadene etter de resultatene som skapes.

Dagens markedsfÞrer er altsÄ analytisk anlagt og jobber med et hÞyt arbeidstempo. Du bÞr vÊre glad i Ä teste og vÊre nysgjerrig pÄ resultatene om du vil jobbe med performance marketing.

4. Fleksibel budsjettering

Performance marketing forutsetter at innsatsen bestemmes av resultatene, ikke av faste budsjettrammer. Du velger et nivÄ Ä starte med, og sÄ ekspanderer du sÄ lenge kampanjen er lÞnnsom. Ressursene som legges ned i arbeidsinnsats og mediekjÞp, bÞr vÊre koblet til inntektsbudsjettet heller enn kostnadsbudsjettet.

Hvorfor bĂžr du benytte performance marketing?

Performance marketing er en kostnadseffektiv mĂ„te Ă„ jobbe pĂ„. Den skiller seg fra “tradisjonell” markedsfĂžring, hvor du har et markedsbudsjett, planlegger en kampanje og krysser fingrene for at du fĂ„r mest mulig igjen for investeringen. Performance marketing handler derimot om Ă„ optimalisere markedsfĂžringsaktivitetene underveis, og jobbe med konkrete mĂ„l i siktet.

For Ă„ lykkes med performance marketing, er det avgjĂžrende med hĂžy arbeidsinnsats, analyser og raske iterasjoner av endringer. Med grundig arbeid i bunnen vil pilene sakte, men sikkert, peke oppover.

HÄper blogginnlegget stimulerer deg som markedsfÞrer til Ä jobbe mer resultatorientert og mer mÄlrettet med dine markedsaktiviteter.

Ta kontakt en av Synlighets eksperter for hjelp med performance marketing?

Lars Johanson
Lars Johanson
lars@synlighet.no

Customer Success Officer i Synlighet. Erfaring med digital markedsfÞring siden 2001. Har hjulpet en rekke kunder Ä tjene penger pÄ nettsatsiningen. Har sin styrke innen strategier. Kurs og foredragsholder for Synlighet innen "Content marketing", "Effektive nyhetsbrev", "Skrivekurs for web", "SÞkemotoroptimalisering" med mer.