Hva er Performance Marketing?

Hva er performance marketing på bakgrunn av laptoper, telefoner og folk sett ovenfra

16 aug 2016 Hva er Performance Marketing?

Du har sikkert h√łrt om performance marketing, men du er kanskje litt usikker p√• hva det er? Det finnes mange ulike tolkninger, men her skal du f√• en kortfattet forklaring av Synlighet sitt syn p√• performance marketing, ogs√• omtalt som resultatbasert markedsf√łring.

Performance marketing er en arbeidsmetode som er basert p√• m√•lbar markedsf√łring der resultatene styrer aktiviteten. Det er en m√•te √• tenke markedsf√łring p√• som g√•r p√• tvers av det vanlige skillet mellom medier, kanaler, formater og prismodeller.

Huff – det var en tung forklaring. Det blir lettere √• forst√• hvis du ser n√¶rmere p√• fire egenskaper som definerer en markedsaktivitet som «performance marketing»:

1. Detaljert målretting og segmentering

Performance marketing skal v√¶re det motsatte av massekommunikasjon. Ideelt √łnsker du √• treffe hver enkelt forbruker med et individuelt tilpasset budskap. Det betyr at performance marketing-kampanjer gjerne er splittet opp i sm√• segmenter.

Du kan for eksempel splitte opp Adwords-kampanjene dine i mange små annonsegrupper med tilpassede annonsetekster, eller målrette Facebook-kampanjene dine mot mange ulike målgruppesegmenter Рfor eksempel kvinner vs. menn, ulike aldere, ulike geografiske områder etc.

2. Presis måling av konkrete resultater

Performance marketing forutsetter at du har tilgang p√• data, og utnytter dataen for √• √łke effekten av markedskampanjene. Denne dataen b√łr omfatte konkrete og h√•ndfaste st√łrrelser, som klikk, salg, og registreringer, heller enn antagelser, oppfatninger og f√łlelser.

Datainnsamlingen er avhengig av at markedsbudskapet gir mulighet for respons eller en form for m√•lbar handling. En handling kan v√¶re visning av en video, nedlasting av nyttedokument, klikk p√• en knapp, utfylling av kontaktskjema, kj√łp eller lignende.

3. Kontinuerlig testing og optimalisering

Performance marketing handler om √• gj√łre systematiske forbedringer for √• oppn√• stadig bedre resultater. Dette inneb√¶rer at det meste av arbeidet legges ned etter at en kampanje er startet. F√łrst da kan du teste, analysere, justere og tilpasse budskapet, m√•lrettingen og kostnadene etter de resultatene som skapes.

Dagens markedsf√łrer er alts√• analytisk anlagt og jobber med et h√łyt arbeidstempo. Du b√łr v√¶re glad i √• teste og v√¶re nysgjerrig p√• resultatene om du vil jobbe med performance marketing.

4. Fleksibel budsjettering

Performance marketing forutsetter at innsatsen bestemmes av resultatene, ikke av faste budsjettrammer. Du velger et niv√• √• starte med, og s√• ekspanderer du s√• lenge kampanjen er l√łnnsom. Ressursene som legges ned i arbeidsinnsats og mediekj√łp, b√łr v√¶re koblet til inntektsbudsjettet heller enn kostnadsbudsjettet.

Hvorfor b√łr du benytte performance marketing?

Performance marketing er en kostnadseffektiv m√•te √• jobbe p√•. Den skiller seg fra ‚Äútradisjonell‚ÄĚ markedsf√łring, hvor du har et markedsbudsjett, planlegger en kampanje og krysser fingrene for at du f√•r mest mulig igjen for investeringen. Performance marketing handler derimot om √• optimalisere markedsf√łringsaktivitetene underveis, og jobbe med konkrete m√•l i siktet.

For √• lykkes med performance marketing, er det avgj√łrende med h√ły arbeidsinnsats, analyser og raske iterasjoner av endringer. Med grundig arbeid i bunnen vil pilene sakte, men sikkert, peke oppover.

H√•per blogginnlegget stimulerer deg som markedsf√łrer til √• jobbe mer resultatorientert og mer m√•lrettet med dine markedsaktiviteter.

Ta kontakt en av Synlighets eksperter for hjelp med performance marketing?

Lars Johanson
Lars Johanson
lars@synlighet.no

Kommersiell direkt√łr i Synlighet og byr√•leder for Oslo-kontoret. Erfaring med digital markedsf√łring siden 2001. Har hjulpet en rekke kunder √• tjene penger p√• nettsatsiningen. Har sin styrke innen strategier. Kurs og foredragsholder for Synlighet innen "Content marketing", "Effektive nyhetsbrev", "Skrivekurs for web", "S√łkemotoroptimalisering" med mer.