Hva er Mobile First Index, og hvordan tilpasser du nettsiden din for det? đŸ“Č

21 des 2017 Hva er Mobile First Index, og hvordan tilpasser du nettsiden din for det? đŸ“Č

Vi er pÄ vei mot et Google-sÞkeresultat som ikke lenger rangerer desktop-versjonen av nettstedet ditt fÞrst, men mobilversjonen. Hvis nettstedet ditt ikke er tilpasset denne utviklingen, kan du miste gode rangeringer og mye trafikk fra sÞk pÄ mobiltelefoner.

I dette innlegget skal vi svare pÄ tre spÞrsmÄl: Hva betyr Mobile First Index i praksis? Hvorfor bÞr du ta det i betraktning? Hvordan kan du tilpasse nettstedet ditt for Ä imÞtekomme denne utviklingen?

Hva er Mobile First Index, og hvorfor tilpasse seg?

Google er bygget opp som et indeks, eller et bibliotek av nettsider. NĂ„r Google crawler en nettside, indekserer sĂžkemotoren det innholdet den klarer Ă„ lese.

Frem til nÄ har Google tatt utgangspunkt i desktop-versjonen, nÄr den indekserer nettsider. Status er imidlertid at over 50 % av verdens internettbefolkning bruker mobil til Ä sÞke pÄ nett, og det betyr at Google nÄ skifter fokus.

google mobile first index

Som illustrasjonen viser, ble det i oktober 2016 flere som bruker mobil enn desktop og tablet.

Denne utviklingen har vÊrt pÄ vei en stund, sÄ derfor begynte Google for over et Är siden Ä skape et Mobile First Index. Nylig kom det et blogginnlegg fra Google selv, som varslet at nÄ er det pÄ tide Ä gjÞre nettsiden klar for Mobile First Index.

Det betyr i praksis at de i nĂŠr fremtid vil gĂ„ over til Ă„ crawle og indeksere mobilversjonen av nettsiden din – og da mĂ„ du ta noen grep.

MĂ„ du forberede deg?

Ikke alle er nÞdt til Ä ta store tekniske grep, men det er noen ting alle burde sjekke uansett, for Ä sikre at ikke nettsiden mister rangering pÄ mobil.

De fleste har (heldigvis) en responsiv nettside, altsÄ en nettside som er designet slik at den automatisk tilpasser seg alle skjermstÞrrelser. Dersom nettsiden din ikke er responsiv i dag, anbefaler vi Ä bytte. Vi kommer nÊrmere inn pÄ dette lengere nede i artikkelen.

Dersom din nettside er responsiv, er sjansene for at du slipper unna store tekniske forbedringer gode. Responsive nettsider viser normalt samme innhold, bilder og metadata pÄ desktop og mobil, hvilket er det viktigste.

Test om din nettside er responsiv

Vil du teste om du har en responsiv nettside? Det er to enkelte mÄter Ä gjÞre det pÄ:

Automatisk

-Bruk google sitt verktĂžy for Ă„ teste mobilvennlighet.

Manuelt

-GĂ„ inn pĂ„ nettsiden din. HĂžyreklikk midt i bildet og velg “Inspiser”.

-Klikk deretter pÄ mobil-ikonet Þverst til venstre i inspiseringsmenyen.

-NĂ„ kan du se hvordan nettsiden din oppfĂžrer seg nĂ„r du “drar” i den og utvider eller reduserer stĂžrrelsen. Dersom den tilpasser seg skjermen uansett stĂžrrelse, er siden responsiv.google mobile first indexgoogle mobile first indexEr nettsiden din ikke responsiv men du har en separat URL, som m.site, eller bruker Dynamic Serving? Eller kanskje du rett og slett ikke har en mobilversjon av nettsiden?

Da mÄ du ta grep for Ä sÞrge for Ä ikke falle i rangering, og miste viktig mobiltrafikk.

Hva mÄ du gjÞre for Ä forberede nettsiden din til Mobile First index?

Det som er viktig er at Google kan finne og vise det samme innholdet til besÞkende pÄ bÄde mobil og desktop.

  • SĂžrg for at alt innholdet er tilgjengelig pĂ„ begge versjoner

Tekst, bilder og annet viktig innhold mÄ vÊre tilgjengelig for Google og besÞkende pÄ begge versjoner. Det er mange sider hvor utvikler eller webmaster har valgt Ä skjule deler av innhold pÄ mobil, fordi det ikke ser like pent ut.

Det har til dels fungert til nÄ, fordi Googles crawler har sett hele teksten da den gikk over desktopversjonen. Men i fremtiden kan det bety at crawleren ikke ser hele teksten, og klarer ikke Ä gjÞre en vurdering om det som stÄr der er relevant/av kvalitet eller ikke. Da kommer Google ikke til Ä vise siden.

Da risikerer du Ä ikke vÊre optimalisert pÄ mobil, og rangere dÄrligere pÄ mobilsÞk enn desktop.

Unntaket er Ă„ bruke “les mer”-funksjon, hvor bare en liten del av teksten er synlig og brukeren kan velge Ă„ Ă„pne hele tekstfeltet for Ă„ lese resten.

  • SĂžrg for Ă„ ha de samme metadataene pĂ„ begge versjonene

Google bruker metatittel, URL og H1 for Ä vurdere hva hver side pÄ nettstedet ditt handler om. Derfor er det viktig at disse elementene er tilgjengelige og lik pÄ begge versjoner. Det er ogsÄ viktig at metabeskrivelse er pÄ plass og optimalisert, selv om det ikke pÄvirker rangering. Les ogsÄ: Hvorfor en god tittel og effektiv metabeskrivelse er viktig.

  • SĂžrg for Ă„ lenke godt mellom begge versjonene

Har du en egen m.site, mÄ du sÞrge for Ä lenke riktig mellom begge versjonene, og bruke rel=canonical og rel=alternate pÄ en god mÄte for Ä knytte sammen sidene.

  • Sjekk at serveren som mobilversjonen ligger pĂ„ har kapasitet til Ăžkt crawling-rate

Det gjelder for nettsteder som har mobilversjonen og desktop-versjonen pÄ ulike servere. SpÞr gjerne utvikleren din om hjelp.

  • Bruk strukturerte data pĂ„ begge versjoner

Google har sagt at dette er noe vi kommer til Ă„ se mer av i sĂžkeresultatet fremover.

Dette fordi det skaper et mer informativt og visuelt sÞkeresultat. Med Structured Data, kan Google vise bilder, stjernerangeringer, priser og andre ting direkte i SERPen. Dette skaper en bedre brukeropplevelse pÄ mobil.

Strukturerte data er viktig dersom du har produkter, tjenester, oppskrifter, arrangement og lignende pÄ nettsiden din.  

Dersom du har strukturerte data pÄ desktop-versjonen, mÄ du ogsÄ ha det pÄ mobilversjonen. For Ä sjekke om alt er slik det skal vÊre, kan du bruke Google sitt eget verktÞy for Structured Data.

Generelt oppfordrer vi alle til Ă„ bygge nettsiden mobile first – altsĂ„ at den tegnes og bygges for mobil, og tilpasses desktop etterpĂ„. Uansett.

Slik sikrer du at du ikke har flere elementer og innhold enn du tenker er lurt pÄ mobil.

Sjekk om du har mistet rangering i Google

Det er viktig Ä holde Þye med hvordan disse oppdateringene pÄvirker rangeringen din. Til dette kan du bruke forskjellige SEO-verktÞy, eller en mer manuell fremgangsmÄte.

VerktĂžy:

Det finnes gode verktÞy for Ä holde Þye med rangering fra dag til dag, og mÄned til mÄned. I Synlighet liker vi bÄde Rank Ranger og Accuranker, men det finnes andre rangeringsverktÞy som ogsÄ har flere gode funksjoner som kan brukes, deriblant  MOZ, SEOprofiler m.fl.

Manuell sjekk av rangering:

Dersom du ikke har budsjett til Ä investere i rangeringsverktÞy, kan du fÞlge med pÄ rangeringen i Google. FÞrst Äpner du en ny fane i inkognitomodus pÄ mobilen, for at ikke sÞkeresultatet skal bli pÄvirket av din tidligere sÞkehistorikk. SÄ sÞker du pÄ sÞkeord som er viktige for din nettside, og ser hvordan du rangerer. Det er selvsagt mye mer tidkrevende, men du fÄr da et bilde av situasjonen.

Det er normalt forskjell pÄ rangering pÄ desktop og mobil, sÄ du bÞr gjÞre samme undersÞkelsen bÄde pÄ en mobil og en PC.

Er nettsiden din mobiltilpasset OG brukervennlig?

At nettsiden er mobilvennlig er ikke nÞdvendigvis det samme som at den er brukervennlig pÄ mobil. Vi oppfordrer alle til Ä brukerteste mobilversjonen av nettstedet. MÄlet er Ä avdekke om alle funksjoner er like tilgjengelige, og at kundereisen oppleves like bra pÄ mobil som pÄ desktop.

Vi anbefaler Ă„ teste:

  • Leservennlighet
  • SĂžkefunksjonen
  • Navigasjon i meny
  • KjĂžp – som putt i handlevogn, utsjekk og betaling
  • Innsending av skjema
  • Andre knapper
  • Eventuell innlogging

Har du ytterligere spÞrsmÄl om Mobil First eller sÞkemotoroptimalisering generelt? Da er det bare Ä ta kontakt.

Øystein Opperud
Øystein Opperud
oystein.opperud@synlighet.no

Øystein er seniorrÄdgiver og kursholder i sÞkemotoroptimalisering - et fag han brenner for. FÞr Synlighet har han jobbet med digital markedsfÞring i norske og internasjonale bedrifter, og hjelper i dag en rekke store bedrifter med Ä Þke synlighet og omsetning pÄ nett. Han har en bachelor i internasjonal markedsfÞring fra Universitetet i SÞrÞst-Norge. I tillegg til Ä vÊre rÄdgiver innen SEO, rÄdgir Øystein markedsavdelinger i digital strategi.