Hva er Mobile First Index, og hvordan tilpasser du nettsiden din for det? ????

21 des 2017 Hva er Mobile First Index, og hvordan tilpasser du nettsiden din for det? ????

Vi er på vei mot et Google-søkeresultat som ikke lenger rangerer desktop-versjonen av nettstedet ditt først, men mobilversjonen. Hvis nettstedet ditt ikke er tilpasset denne utviklingen, kan du miste gode rangeringer og mye trafikk fra søk på mobiltelefoner.

I dette innlegget skal vi svare på tre spørsmål: Hva betyr Mobile First Index i praksis? Hvorfor bør du ta det i betraktning? Hvordan kan du tilpasse nettstedet ditt for å imøtekomme denne utviklingen?

Hva er Mobile First Index, og hvorfor tilpasse seg?

Google er bygget opp som et indeks, eller et bibliotek av nettsider. Når Google crawler en nettside, indekserer søkemotoren det innholdet den klarer å lese.

Frem til nå har Google tatt utgangspunkt i desktop-versjonen, når den indekserer nettsider. Status er imidlertid at over 50 % av verdens internettbefolkning bruker mobil til å søke på nett, og det betyr at Google nå skifter fokus.

google mobile first index

Som illustrasjonen viser, ble det i oktober 2016 flere som bruker mobil enn desktop og tablet.

Denne utviklingen har vært på vei en stund, så derfor begynte Google for over et år siden å skape et Mobile First Index. Nylig kom det et blogginnlegg fra Google selv, som varslet at nå er det på tide å gjøre nettsiden klar for Mobile First Index.

Det betyr i praksis at de i nær fremtid vil gå over til å crawle og indeksere mobilversjonen av nettsiden din – og da må du ta noen grep.

Må du forberede deg?

Ikke alle er nødt til å ta store tekniske grep, men det er noen ting alle burde sjekke uansett, for å sikre at ikke nettsiden mister rangering på mobil.

De fleste har (heldigvis) en responsiv nettside, altså en nettside som er designet slik at den automatisk tilpasser seg alle skjermstørrelser. Dersom nettsiden din ikke er responsiv i dag, anbefaler vi å bytte. Vi kommer nærmere inn på dette lengere nede i artikkelen.

Dersom din nettside er responsiv, er sjansene for at du slipper unna store tekniske forbedringer gode. Responsive nettsider viser normalt samme innhold, bilder og metadata på desktop og mobil, hvilket er det viktigste.

Test om din nettside er responsiv

Vil du teste om du har en responsiv nettside? Det er to enkelte måter å gjøre det på:

Automatisk

-Bruk google sitt verktøy for å teste mobilvennlighet.

Manuelt

-Gå inn på nettsiden din. Høyreklikk midt i bildet og velg “Inspiser”.

-Klikk deretter på mobil-ikonet øverst til venstre i inspiseringsmenyen.

-Nå kan du se hvordan nettsiden din oppfører seg når du “drar” i den og utvider eller reduserer størrelsen. Dersom den tilpasser seg skjermen uansett størrelse, er siden responsiv.google mobile first indexgoogle mobile first indexEr nettsiden din ikke responsiv men du har en separat URL, som m.site, eller bruker Dynamic Serving? Eller kanskje du rett og slett ikke har en mobilversjon av nettsiden?

Da må du ta grep for å sørge for å ikke falle i rangering, og miste viktig mobiltrafikk.

Hva må du gjøre for å forberede nettsiden din til Mobile First index?

Det som er viktig er at Google kan finne og vise det samme innholdet til besøkende på både mobil og desktop.

  • Sørg for at alt innholdet er tilgjengelig på begge versjoner

Tekst, bilder og annet viktig innhold må være tilgjengelig for Google og besøkende på begge versjoner. Det er mange sider hvor utvikler eller webmaster har valgt å skjule deler av innhold på mobil, fordi det ikke ser like pent ut.

Det har til dels fungert til nå, fordi Googles crawler har sett hele teksten da den gikk over desktopversjonen. Men i fremtiden kan det bety at crawleren ikke ser hele teksten, og klarer ikke å gjøre en vurdering om det som står der er relevant/av kvalitet eller ikke. Da kommer Google ikke til å vise siden.

Da risikerer du å ikke være optimalisert på mobil, og rangere dårligere på mobilsøk enn desktop.

Unntaket er å bruke “les mer”-funksjon, hvor bare en liten del av teksten er synlig og brukeren kan velge å åpne hele tekstfeltet for å lese resten.

  • Sørg for å ha de samme metadataene på begge versjonene

Google bruker metatittel, URL og H1 for å vurdere hva hver side på nettstedet ditt handler om. Derfor er det viktig at disse elementene er tilgjengelige og lik på begge versjoner. Det er også viktig at metabeskrivelse er på plass og optimalisert, selv om det ikke påvirker rangering. Les også: Hvorfor en god tittel og effektiv metabeskrivelse er viktig.

  • Sørg for å lenke godt mellom begge versjonene

Har du en egen m.site, må du sørge for å lenke riktig mellom begge versjonene, og bruke rel=canonical og rel=alternate på en god måte for å knytte sammen sidene.

  • Sjekk at serveren som mobilversjonen ligger på har kapasitet til økt crawling-rate

Det gjelder for nettsteder som har mobilversjonen og desktop-versjonen på ulike servere. Spør gjerne utvikleren din om hjelp.

  • Bruk strukturerte data på begge versjoner

Google har sagt at dette er noe vi kommer til å se mer av i søkeresultatet fremover.

Dette fordi det skaper et mer informativt og visuelt søkeresultat. Med Structured Data, kan Google vise bilder, stjernerangeringer, priser og andre ting direkte i SERPen. Dette skaper en bedre brukeropplevelse på mobil.

Strukturerte data er viktig dersom du har produkter, tjenester, oppskrifter, arrangement og lignende på nettsiden din.  

Dersom du har strukturerte data på desktop-versjonen, må du også ha det på mobilversjonen. For å sjekke om alt er slik det skal være, kan du bruke Google sitt eget verktøy for Structured Data.

Generelt oppfordrer vi alle til å bygge nettsiden mobile first – altså at den tegnes og bygges for mobil, og tilpasses desktop etterpå. Uansett.

Slik sikrer du at du ikke har flere elementer og innhold enn du tenker er lurt på mobil.

Sjekk om du har mistet rangering i Google

Det er viktig å holde øye med hvordan disse oppdateringene påvirker rangeringen din. Til dette kan du bruke forskjellige SEO-verktøy, eller en mer manuell fremgangsmåte.

Verktøy:

Det finnes gode verktøy for å holde øye med rangering fra dag til dag, og måned til måned. I Synlighet liker vi både Rank Ranger og Accuranker, men det finnes andre rangeringsverktøy som også har flere gode funksjoner som kan brukes, deriblant  MOZ, SEOprofiler m.fl.

Manuell sjekk av rangering:

Dersom du ikke har budsjett til å investere i rangeringsverktøy, kan du følge med på rangeringen i Google. Først åpner du en ny fane i inkognitomodus på mobilen, for at ikke søkeresultatet skal bli påvirket av din tidligere søkehistorikk. Så søker du på søkeord som er viktige for din nettside, og ser hvordan du rangerer. Det er selvsagt mye mer tidkrevende, men du får da et bilde av situasjonen.

Det er normalt forskjell på rangering på desktop og mobil, så du bør gjøre samme undersøkelsen både på en mobil og en PC.

Er nettsiden din mobiltilpasset OG brukervennlig?

At nettsiden er mobilvennlig er ikke nødvendigvis det samme som at den er brukervennlig på mobil. Vi oppfordrer alle til å brukerteste mobilversjonen av nettstedet. Målet er å avdekke om alle funksjoner er like tilgjengelige, og at kundereisen oppleves like bra på mobil som på desktop.

Vi anbefaler å teste:

  • Leservennlighet
  • Søkefunksjonen
  • Navigasjon i meny
  • Kjøp – som putt i handlevogn, utsjekk og betaling
  • Innsending av skjema
  • Andre knapper
  • Eventuell innlogging

Har du ytterligere spørsmål om Mobil First eller søkemotoroptimalisering generelt? Da er det bare å ta kontakt.

Øystein Opperud
Øystein Opperud
oystein.opperud@synlighet.no

Øystein er seniorrådgiver og kursholder i søkemotoroptimalisering - et fag han brenner for. Før Synlighet har han jobbet med digital markedsføring i norske og internasjonale bedrifter, og hjelper i dag en rekke store bedrifter med å øke synlighet og omsetning på nett. Han har en bachelor i internasjonal markedsføring fra Universitetet i Sørøst-Norge. I tillegg til å være rådgiver innen SEO, rådgir Øystein markedsavdelinger i digital strategi.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /www/synlighetblogg_387/public/wp-content/plugins/forms-for-campaign-monitor/forms/core/Form.php on line 337