Hva er Kvalitetspoeng i AdWords?

Kvalitetspoeng i AdWords

18 des 2014 Hva er Kvalitetspoeng i AdWords?

«Er det ikke bare å by høyest så kommer du øverst på Google?» Dette er et spørsmål vi ofte får fra både forretningsfolk og venner. Det er faktisk en viss sannhet i det. Om du byr høyt nok vil du sannsynligvis få AdWords-annonsene dine øverst i Google, men det er en annen variabel som er viktigere enn hva du er villig til å betale per klikk… Og det er (du gjettet det sikkert) – Kvalitetspoeng.

Kvalitetspoeng i AdWords

Google er opptatt av å tilfredsstille tre parter når det kommer til Search Engine Marketing (SEM). Den første er Google selv, som er interessert i å tjene så mange penger som mulig. For at de skal klare dette har de forstått at de må gjøre to andre parter fornøyde, nemlig sluttbrukerne og annonsørene. Sluttbrukerne blir fornøyde om de får presentert relevant innhold som samsvarer med det søker etter, og annonsører blir fornøyde dersom de får potensielle kunder inn til nettsiden som til slutt gir lønnsomhet. Med andre ord handler kvalitetspoeng om relevans og presisjon.

Ok, så det er ikke bare å by høyest, men hvordan påvirker kvalitetspoeng rangeringen på annonsene mine?

Høy relevans blir altså belønnet med høye kvalitetspoeng. Disse poengene tilegnes søkeordene basert på ulike kriterier. Det er mulig å få en score fra 1 til 10, der 10 er best. Det du har satt som maksbud, ganges med kvalitetspoengene for å gi en totalscore som Google kaller Ad Rank. Det er Ad Rank som bestemmer hvilken plassering annonsen får. Er ditt maksbud på 2 kr og det aktuelle søkeordet har 10 kvalitetspoeng, får man en Ad Rank på 20. I eksemplet nedenfor vil det være nok til å ligge på førsteplass, fordi konkurrentene har lavere Ad Rank.

auksjon

Kilde: http://www.wordstream.com/blog/ws/2011/11/16/how-adwords-works

Og hva med kostnaden?

Du betaler nesten aldri like mye som maksbudet ditt. I eksemplet ovenfor ser vi at den første annonsøren kun betaler $1,61. Den faktiske kostnaden regnes ut på følgende måte:

Ad Rank for annonsen som er plassert under din annonse / dine kvalitetspoeng + $0,01.

Hvordan forbedrer jeg kvalitetspoengene mine?

For å forbedre kvalitetspoengene i AdWords, må du først vite hva som faktisk påvirker kvalitetspoengene. Google sier følgende:

google om qs

Det viktigste av disse punktene er historisk klikkrate. Høy klikkrate kan oppnås ved å gi søkere akkurat den informasjonen de leter etter. La oss si at du våkner opp en søndag morgen, ser deg i speilet, og tenker «steike, jeg har korte øyevipper!!». Så kommer du på at BFF’en din har fått mye lengre vipper ved å bruke produktet Stimulash Lash Fushion XXL. Så hva gjør du? Du går rett på Google og søker på akkurat det produktet. Dette er søkeresultatet du får presentert:

stimulash

Dette er fra et reelt søkeresultat for søk på produktet Stimulash Lash Fushion XXL. Det har vært 40 søk på dette produktet i løpet av de siste 30 dagene. Klikkraten  for den øverste annonsen er i dette tilfellet på ca. 20%.

Bildet over viser toppen av søkeresultatet ved søkefrasen «Stimulash Lash Fushion XXL». Totalt ble 10 annonser og 10 organiske resultater presentert. Siden dette blogginnlegget handler om kvalitetspoeng, konsentrerer vi oss kun om annonsene. Hvilken annonse vil du med dine korte vipper velge? La oss se på de ulike annonsene som er markert.

  1. Dette er en god og relevant annonse (ja, Vita er kunde av Synlighet). Hvorfor rangerer annonsen øverst?
    • Den inneholder nøyaktig det søkeren er ute etter i tittelen.
    • Den har en fengende annonsetekst som stiller et spørsmål og en tydelig «call to action».
    • Den har flere annonseutvidelser som gjør annonsen større og presenterer mer informasjon.
    • Landingssiden til annonsen er produktsiden til akkurat dette produktet. Det er mye bedre enn å sende søkeren til forsiden, eller til en oversikt over øyeprodukter eller til og med en oversikt over alle Stimulash-produkter. Man skal helst ikke tvinge kunden gjennom flere steg for å finne frem til riktig produkt.
  2. Denne annonsen er også relevant, men mangler ordet «xxl». Det er nemlig flere ulike Stumulash Lash Fusion produkter, og dette vet ofte de som er spesielt interessert.
  3. Denne annonsen er ikke så relevant. Annonsen handler om det samme temaet, men søkeren er mest sannsynlig ikke interessert i merker som LiLash og LiBrow, men Stimulash.
  4. Denne annonsen er helt irrelevant for søkefrasen. Her har XXL lagt til merkevarenavnet «xxl» som søkeord, men oversett at ord som «stimulash» og «fusion» bør være negative søkeord. Dette er ikke ment som kritikk mot XXL fordi alle annonsører vil oppleve å dukke opp på irrelevante søk fra tid til annen, men det er fortsatt et fint eksempel for å illustrere hvorfor det er viktig å tenke på negative søkeord. Normalt ville kvalitetspoengene til XXL ha vært så lave at denne annonsen ikke hadde blitt vist i det hele tatt, men siden dette er merkevarenavnet til XXL er det et spesielt tilfelle. Firmanavn får så høy klikkrate ellers at søkeordet blir belønnet med høye kvalitetspoeng, og annonsen vises også for irrelevante søkefraser.

Den enkleste måten å få høye kvalitetspoeng er altså å lage annonser som samsvarer med akkurat det søkeren er ute etter og bruke den mest relevante siden som landingsside. Ikke bare hjelper det kvalitetspoengene, men det øker som regel konverteringsraten og til slutt også ROI.

Men jeg har ikke tid til å lage en annonse for hvert eneste produkt

Har du en nettbutikk med tusenvis av ulike produkter, kan det være tidkrevende å lage en eller flere annonser for hvert eneste produkt. Da er det viktig å fokusere på de viktigste produktene. Start med toppselgerne dine og de søkeordene som har høyest søkevolum. Du vet allerede at toppselgerne selger godt, så hvorfor ikke optimalisere annonsene så de selger enda bedre?

Kategorien «øyeserum» ellemerkevaren «Stimulash», vil som regel ikke ha like høy konverteringsrate som spesifikke produkter, men har som regel mye større søkevolum. Ved å optimalisere disse annonsegruppene og få høyere kvalitetspoeng, kan du spare noen øre per klikk, som fort kan resultere i tusenvis av kroner over tid.

Hvor ser jeg kvalitetspoengene mine?

Når du er inne på listen over søkeord i AdWords, er det to måter du kan se hvor høye kvalitetspoeng du har. Den ene måten er å holde pekeren over snakkebobla i statuskolonnen. Der kan du også se en diagnose av hvordan de ulike variablene blir oppfattet av Google (expected CTR, ad relevance, landing page experience). Dette eksemplet illustrer kvalitetspoengene for søkeord som representerer alle Lash Fusion produkter.

hvor ser man qs

En litt mer oversiktlig måte å se kvalitetspoeng er å legge til en egen kolonne for kvalitetspoeng som vist nedenfor.

qs oversiktlig

Kvalitetspoeng er viktig, men ikke heng deg opp i kvalitetspoengene på hvert eneste søkeord. Det kan fort ta mye tid. Om man lager presise annonsegrupper med spesifikke søkeord og annonser, i tillegg til at nettsiden er god, vil høye kvalitetspoeng komme av seg selv.

Ønsker du bistand med AdWords og en gratis gjennomgang av din konto? Ta kontakt med Synlighet her.

Avatar
Thomas Prestgaard
thomas@synlighet.no